direct naar inhoud van 4.3 luchtkwaliteit
Plan: Gouda, Westerkade_Snoystraat
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0701BPWesterkade-DF01

4.3 luchtkwaliteit

Normstelling en beleid

Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door het Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen 2007 (ook wel Wet luchtkwaliteit, Wlk). De Wlk bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Hierbij zijn in de ruimtelijke ordeningspraktijk langs wegen met name de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in tabel 4.2 weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.

Tabel 4.2 Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk

stof   toetsing van   grenswaarde   geldig vanaf  
stikstofdioxide (NO2)   jaargemiddelde concentratie   40 ìg/m³   2010  
fijn stof (PM10)*   jaargemiddelde concentratie   40 ìg/m³   2005  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg/m³   2005  

* Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007).

Op grond van artikel 5.16 van de Wlk kunnen bestuursorganen bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit (zoals de vaststelling van een bestemmingsplan) uitoefenen indien:

  • de bevoegdheden/ontwikkelingen niet leiden tot een overschrijding van de grenswaarden (lid 1 onder a);
  • de concentratie in de buitenlucht van de desbetreffende stof als gevolg van de uitoefening van die bevoegdheden per saldo verbetert of ten minste gelijk blijft (lid 1 onder b1);
  • bij een beperkte toename van de concentratie van de desbetreffende stof, door een met de uitoefening van de betreffende bevoegdheid samenhangende maatregel of een door die uitoefening optredend effect, de luchtkwaliteit per saldo verbetert (lid 1 onder b2);
  • de bevoegdheden/ontwikkelingen niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie in de buitenlucht (lid 1 onder c);
  • het voorgenomen besluit is genoemd of past binnen het omschreven Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) of een vergelijkbaar programma dat gericht is op het bereiken van de grenswaarden (lid 1 onder d).

Besluit Niet in betekenende mate (NIBM)

In het Besluit NIBM en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Hierbij worden 2 situaties onderscheiden:

  • een project heeft een effect van minder dan 1% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10;
  • een project valt in een categorie die is vrijgesteld aan toetsing aan de grenswaarden; deze categorieën betreffen onder andere woningbouw met niet meer dan 500 woningen of een kantooroppervlak van 33.333 m2 (langs één ontsluitingweg).

Goede ruimtelijke ordening

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van een bestemmingsplan uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.

Onderzoek

Het voornemen voorziet in de sloop van de bestaande 88 woningen en de realisatie van 103 nieuwe woningen (36 huurappartementen, 56 koopwoningen en 11 huurwoningen). Op basis van het beperkte aantal woningen kan zonder onderzoek worden geconcludeerd dat de beoogde ontwikkeling niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentraties luchtverontreinigende stoffen langs de ontsluitende wegen.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt inzicht gegeven in luchtkwaliteit ter plaatse van de woningen. De verkeersintensiteiten op de wegen in de directe omgeving zijn relatief laag. De drukste weg is de Reigerstraat die op enige afstand van de locatie is gelegen, met een intensiteit van circa 5.600 mvt/etmaal in 2010. Uit een berekening met het CAR II-programma (versie 8.0)2 blijkt dat direct langs deze weg ruimschoots wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk.

Tabel 4.3 Berekeningsresultaten 2010*

weg   stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg /m³)   fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg /m³)*   fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen p.j.) *  
Reigerstraat   27,8   20,5   11  

* Inclusief aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof.

Aangezien direct langs de drukste weg in de omgeving van het plangebied wordt voldaan aan de grenswaarden, zullen ook ter plaatse van de geprojecteerde woningen geen grenswaarden worden overschreden. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate een locatie verder van de weg af ligt.

Conclusie

Er wordt geconcludeerd dat de Wlk de realisatie van het project niet in de weg staat. Uit het oogpunt van luchtkwaliteit is er sprake van een goed woon- en leefmilieu ter plaatse van de beoogde ontwikkeling.