Plan: | Gouda, Westerkade_Snoystraat |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0513.0701BPWesterkade-DF01 |
Beoogde ontwikkeling
De nieuw te bouwen woningen en appartementen zijn volgens de Wet geluidhinder nieuwe geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.
30 km/h-wegen
De Wet geluidhinder kent geen geluidsnormen voor 30 km/h-wegen. Een verzoek tot vaststelling van hogere grenswaarden is voor deze geluidsbron daarom niet mogelijk. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan wettelijke normen aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt worden de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.
Onderzoek
De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Reigerstraat. Deze weg heeft een binnenstedelijke ligging, 1-2 rijstroken en derhalve een geluidszone van 200 m.
De ontwikkeling is eveneens gelegen in de nabijheid van verschillende 30 km/h-wegen, zoals de Westerkade, Walvisstraat, Snoystraat, Tweede Schoolstraat en de Prins Hendrikstraat. Deze wegen zijn op basis van het snelheidsregime gedezoneerd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd ten gevolge van het verkeer op deze wegen.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek staan vermeld in tabel 4.1. Deze gegevens zijn verkregen van de gemeente en gebaseerd op verkeerstellingen in diverse jaren. De verkeersintensiteit op de Westerkade bedroeg in 1995 300 mvt/etmaal voor de extrapolatie naar de maatgevende jaren 2010 (voor luchtkwaliteit) en 2020 (voor wegverkeerslawaai) is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden. Op de Tweede Schoolstraat en de Snoystraat zijn geen verkeersintensiteiten bekend. Aangenomen is dat deze gelijk zijn aan de intensiteit op de Westerkade.
Van de Walvisstraat zijn eveneens geen verkeersgegevens bekend. Gelet op de verkeersintensiteiten op de omliggende wegen, kan aangenomen worden dat de verkeersintensiteit op de Walvisstraat in 2009 niet meer dan 2.000 mvt/etmaal zal bedragen.
De verkeersintensiteit op de Prins Hendrikstraat is gebaseerd op verkeerstellingen in 2003 (2.550 mvt/etmaal). Voor de extrapolatie naar de maatgevende jaren is een autonome groei van 1,5% per jaar aangehouden. Voor de verkeersintensiteit op de Reigerstraat is uitgegaan van verkeerstellingen in 2008 (5.450 mvt/etmaal) en 1,5% autonome groei per jaar.
Uit de verkeersparagraaf is gebleken dat het extra verkeer van en naar de locatie 75 mvt/etmaal bedraagt. Als worstcasesituatie is dit extra verkeer bij de verkeersintensiteiten van alle wegen opgeteld.
De wegdekverharding bestaat op de Reigerstraat en de Prins Hendrikstraat uit asfalt. Op de overige wegen liggen klinkers. Voor de Reigerstraat is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op basis van algemene kencijfers van een wijkverzamelweg. Voor de overige wegen is uitgegaan van een standaardverdeling op basis van algemene kencijfers van een buurtverzamelweg.
Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
2009 | 2010 (zonder ontwikkeling) | 2010 (met ontwikkeling) | 2020 (zonder ontwikkeling) | 2020 (met ontwikkeling) | |
Westerkade, Snoystraat, Tweede Schoolstraat | 350 | 350 | 400 | 400 | 450 |
Walvisstraat | 2.000 | 2.000 | 2.050 | 2.250 | 2.300 |
Reigerstraat | 5.550 | 5.600 | 5.650 | 6.500 | 6.550 |
Prins Hendrikstraat | 2.800 | 2.850 | 2.900 | 3.300 | 3.350 |
Gezoneerde weg
Uit de berekeningen (zie bijlage 1) blijkt dat de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Reigerstraat 35 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden. Er is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.
30 km/h-wegen
Uit de berekening (zie bijlage 1) blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de Westerkade de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen/appartementen gelegen langs de Westerkade maximaal 50 dB bedraagt.
Ten gevolge van het verkeer op de Snoystraat bedraagt de maximale geluidsbelasting 49 dB. De maximale geluidsbelasting aan de gevels van de woningen ten gevolge van het verkeer op de Tweede Schoolstraat bedraagt 50 dB. Ten gevolge van het verkeer op de Walvisstraat bedraagt de maximale geluidsbelasting 58 dB. Ten gevolge van het verkeer op al deze wegen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, indien de wegen gezoneerd zouden zijn, overschreden. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter nergens overschreden.
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Prins Hendrikstraat bedraagt 29 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde, indien de weg gezoneerd zou zijn, niet overschreden en is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Maatregelen bij overschrijding voorkeursgrenswaarden
De geluidsbelasting aan de gevels van de woningen en appartementen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.
Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Een snelheidsverlaging is niet mogelijk omdat de maximumsnelheid op de verschillende wegen reeds 30 km/h bedraagt.
Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een andere wegdekverharding. Ook dit is geen optie omdat klinkers horen bij een duurzaam veilige inrichting van 30 km/h-wegen.
Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige aard. Dergelijke schermen zijn in binnenstedelijk gebied niet inpasbaar.
Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen en appartementen ten gevolge van het verkeer op de Westerkade, Snoystraat, Tweede Schoolstraat en Walvisstraat te reduceren. De geluidsbelasting aan de gevels bedraagt maximaal 58 dB, hierbij wordt de uiterste grenswaarde van 63 dB niet overschreden. Er kan worden gesteld dat sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de omliggende wegen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van de nieuwe woningen en appartementen. De Wgh staat de uitvoering van dit project dan ook niet in de weg.