direct naar inhoud van 1.2 Ligging, begrenzing en juridische status van het plangebied
Plan: PDV - Goudse Poort
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0513.0302BPPDVgoudsepoo-DF01

1.2 Ligging, begrenzing en juridische status van het plangebied

Het plangebied ligt direct naast de A-12 en wordt globaal begrensd door de Kampenringweg (noord en westzijde), de Doesburgweg (oostzijde) en de Hanzeweg (zuidzijde).

afbeelding "i_NL.IMRO.0513.0302BPPDVgoudsepoo-DF01_0002.png"

Ter plaatse geldt het bestemmingsplan Den Uitert-II, vastgesteld door de gemeenteraad op 24 september 1979. Dit plan is gedeeltelijk goedgekeurd door gedeputeerde staten op 9 september 1980 en vervolgens bij KB van 18 maart 1983.
Het nu aan de orde zijnde plangebied heeft in genoemd bestemmingsplan de bestemmingen “Bedrijven, klasse A” en "Verkeersdoeleinden".
Binnen de bedrijfsbestemming zijn toegestaan: dienstverlenende bedrijven, bedrijven ten dienste van handel en nijverheid -met uitzondering van detailhandelbedrijven- met de daarbij behorende kantoren en bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Uitsluitend bedrijven uit de categorieën 1, 2 en 3 van de bij de voorschriften gevoegde Staat van Inrichtingen mogen worden toegestaan.
Per perceel mag 100 % worden bebouwd met een maximale bouwhoogte van 15 m.
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen ten dienste van detailhandel in o.a. volumineuze goederen.
Binnen de bestemming "Verkeersdoeleinden" gelden de gebruikelijke, op het verkeer gerichte, bepalingen.

De aanpassing als bedoeld in artikel 30 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (oud) vanwege het onthouden van goedkeuring aan delen van het plan heeft plaatsgevonden via de 1e herziening van het bestemmingsplan Den Uitert - II . Dit plan is vastgesteld door de gemeenteraad op 29 februari 1988, goedgekeurd door gedeputeerde staten op 12 juli 1988 en bij KB van 3 maart 1989.

In de 1e herziening zijn onderdelen van de bestemming “Bedrijven, klasse A” gewijzigd, maar zijn de hiervoor aangehaalde onderdelen (functies, categorieën, bebouwingspercentage en bouwhoogte) in tact gelaten.

Doordat in de nieuwe opzet opstallen aan elkaar worden gebouwd en er ook nieuwe opstallen worden gebouwd en dit deels plaatsvindt op de bestemming "Verkeersdoeleinden", is er strijd met de (bouw)regels en daardoor kan voor die delen de ontheffing om detailhandel in volumineuze goederen toe te staan evenmin worden toegepast.