direct naar inhoud van 4.14 Wegverkeerslawaai
Plan: Dorpsgebied Stellendam en Havenhoofd 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0511.GDRdrpstellendam09-BP40

4.14 Wegverkeerslawaai

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 4.3 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema

Geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   Goed  
50 - 54 dB   Redelijk  
55 - 59 dB   Matig  
60 - 64 dB   Tamelijk slecht  
65 - 69 dB   Slecht  
= 70 dB   Zeer slecht  

Onderzoek

In figuur 4.5 is voor verschillende gezoneerde wegen in en rond het plangebied de ligging van de contouren weergegeven (excl. aftrek artikel 110g van de Wet geluidhinder).

Indien nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt dient te worden onderzocht of akoestisch onderzoek noodzakelijk is. Indien er sprake is van een geluidsgevoelige bestemming, dient getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.

afbeelding "i_NL.IMRO.0511.GDRdrpstellendam09-BP40_0009.png"

Figuur 4.5 Contouren van gezoneerde wegen Stellendam

De nieuwe woningen zijn gelegen binnen de geluidszone van de Eendrachtsdijk. De Eendrachtsdijk heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van niet-gezoneerde wegen te beoordelen, is voor alle woningen de geluidsbelasting van de, direct aan de locatie grenzende, Molenkade berekend.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De ligging van de waarnemingspunten en de berekeningsresultaten zijn opgenomen in bijlage 7.

De verkeersintensiteit op de Eendrachtsdijk is gebaseerd op een verkeerstelling in 2008 en zijn aangeleverd door de gemeente. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2020 is een autonome groei van 1,5% per jaar aangehouden. Van de Molenkade zijn geen verkeersintensiteiten bekend. Aangenomen kan worden dat de intensiteit niet meer dan 500 mvt/etmaal zal bedragen.

De wegdekverharding bestaat op beide wegen uit DAB. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de Eendrachtsdijk is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een wijkverzamelweg en voor de Molenkade van een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg.

Tabel 4.4. Verkeersintensiteiten 2020 in mvt/etmaal (afgerond op 50/tallen)

  2020  
Eendrachtsdijk   1.600  
Molenkade   500  

Resultaten gezoneerde weg

Ten gevolge van het verkeer op de Eendrachtsdijk bedraagt de maximale geluidsbelasting 40 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. Er is dan ook sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.

Resultaten niet gezoneerde weg

Uit dit onderzoek blijkt voor de twee-onder-een-kap woningen een redelijke akoestisch klimaat geldt, omdat de geluidsbelasting tussen de 50 dB en 51 dB ligt (zonder aftrek artikel 110g Wgh). Voor de drie vrijstaande woningen ligt de geluidsbelasting in een lagere klasse. Daar geldt een goed akoestisch klimaat omdat de geluidsbelasting onder de 50 dB ligt, namelijk tussen de 25 dB en 33 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh).

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

In het kader van het bouwbesluit dient rekening te worden gehouden met de binnenwaarde van de woningen. Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd. Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.

Conclusie

Er kan worden geconcludeerd dat voor alle woningen sprake is van een aanvaardbare akoestische situatie. De Wgh staat de realisatie van de nieuwe woningen dan ook niet in de weg.