direct naar inhoud van 4.10 Mobiliteit
Plan: Dorpsgebied Stellendam en Havenhoofd 2011
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0511.GDRdrpstellendam09-BP40

4.10 Mobiliteit

In deze paragraaf zal voor beide kernen de huidige verkeersstructuur beschreven worden voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige verkeerscirculatie en de parkeersituatie beschreven.

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De kern Stellendam is gelegen in de oksel van de N57 en de N215. De N57 is de hoofdroute tussen Europoort en Middelburg. Ter vervanging van de oude provinciale weg is de N215 gerealiseerd tussen het Ted Jansenplein in de N57 en Melissant. Hiermee vormt de N215 de verbinding tussen de N57 en de N59. De N59 loopt over de oostzijde van het eiland en geeft verbinding in de richtingen Rotterdam en Goes.

Stellendam wordt ontsloten door middel van drie hoofdontsluitingen. Vanaf de N57 wordt de kern ontsloten via de Korteweg/Eendrachtsdijk en de Zuiderdiepstraatweg en vanaf de N215 via de Voorstraat.

De ontsluiting via de Korteweg vormde in het verleden een gelijkvloerse kruising tussen de N57 en de provinciale hoofdroute (over de Eendrachtsdijk). In de huidige situatie is hier nu een directe halve aansluiting ontstaan. De Zuiderdiepstraatweg sluit aan op de N57 bij het knooppunt Stellendam Havens en vormt daarmee een belangrijke ontsluiting voor het verkeer van de bedrijventerreinen Korteweg, Delta industrieweg en de haventerreinen.

Naast de hoofdverbindingen is er een aantal andere ontsluitingen van de woonkern aanwezig. Deze worden voornamelijk gebruikt door lokaal bekend verkeer en als sluiproute. Aan de westzijde wordt door middel van de Vissersweg naar Goedereede ontsloten en aan de oostzijde door de voormalige provinciale weg over de Eendrachtsdijk en Plaatweg naar Melissant.

De kern Stellendam is verdeeld in twee gebieden, het gebied aan de noordzijde van de voormalige provinciale weg (Eendrachtsdijk) en het gebied aan de zuidzijde. De Zuiderdiepstraatweg vormt de hoofdroute van de woonkern ten noorden van de Eendrachtsdijk, waarop de Smalle Molenkade en het Spuipad aansluiten. Ten zuiden van de Eendrachtsdijk wordt de hoofdstructuur gevormd door de Brielsestraat, de Langeweg, de Voorstraat en de Eendrachtsweg. Alle andere straten worden door deze wegen ontsloten. De Schoolstraat en Haagsstraat-Koning Haakonstraat vormen hierbij een secundaire rol.

De kern Havenhoofd is gelegen tussen de kernen Goedereede en Stellendam. De kern wordt via het Haveneind ontsloten vanaf de N57 door middel van de Meester Snijderweg en de Zandgorsweg. Via de Zuidhavendijk kan in zuidwestelijke richting ontsloten worden naar de kern Goedereede. Eveneens wordt via de Breenstraat/Galgeweg/ Hoofddijk naar Goedereede ontsloten. De Breenstraat vormt de belangrijkste ontsluitingsroute door de kern zelf.

Ontsluiting langzaam verkeer

In Stellendam is ten behoeve van het landbouwverkeer aan de zuidzijde van de N215 een parallelweg aanwezig. Deze is eveneens voor fietsers en bromfietsers te gebruiken. De verbindingen voor fietsers zijn goed te noemen. Er zijn fietspaden vanuit de woonkern voor woon-werkverkeer naar Hellevoetsluis, Ouddorp en Middelharnis. Tussen Stellendam en Melissant is geen vrijliggend fietspad en langs de oude provinciale wegen zijn geen fietsvoorzieningen.

Binnen de bebouwde kom ligt een tweezijdig fietspad naast de Zuiderdiepstraatweg en een deel van de Eendrachtsdijk. In delen van de Voorstraat en op de Eendrachtsweg zijn fietssuggestiestroken opgenomen.

Voor de kern Havenhoofd geldt dat het langzaam verkeer van dezelfde wegen gebruik maakt als het gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers zijn goede fietsverbindingen aanwezig in de vorm van paden en landbouwwegen. Er is een vrijliggend fietspad gelegen langs de Meester Snijderweg welke overgaat in fietssuggestiestroken langs het Haveneind.

Ontsluiting openbaar vervoer

Binnen het plangebied van de kern Stellendam zijn bushaltes gelegen langs de Zuiderdiepstraatweg, de Eendrachtsdijk en bij het busstation Stellendam. Dit busstation Stellendam vormt het knooppunt in het openbaarvervoersnetwerk. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Hellevoetsluis-Renesse, Hellevoetsluis- Ouddorp, Rotterdam-Stellendam en Stellendam-Middelharnis.

Stellendam kent in de zomermaanden veel toeristische bezoeken. In deze maanden is er een toeristenbuslijn, de Goereebus. Deze dienst verbindt Renesse direct met de Kop van Goeree-Overflakkee. Vertrekkend vanaf het Transferium rijdt de bus langs campings, vakantieparken en tal van attracties om te eindigen in Middelharnis. De Goereebus bezoekt Stellendam een aantal keer per dag.

De kern Havenhoofd wordt niet per openbaar vervoer ontsloten.

Verkeersveiligheid

Voor de kern Stellendam is in het verleden een rapport Duurzaam Veilig opgesteld. De meeste wegen zijn in de loop der jaren dan ook ingericht volgens deze principes. Een uitzondering hierop vormen de voormalige provinciale wegen, Vissersweg en Plaatweg, die wat vormgeving betreft niet aan een lagere wegencategorie zijn aangepast. In verband met de rijtijden van de buslijn is op die wegen een maximumsnelheid van 80 km/h toegestaan.

De Korteweg, Eendrachtsdijk en Zuiderdiepstraatweg zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

De wegen binnen de kern Havenhoofd zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Op deze wegen wordt conform de inrichting van het principe Duurzaam Veilig het verkeer gemengd afgewikkeld. Een uitzondering hierop vormt het Haveneind waar fietssuggestiestroken aanwezig zijn.

Verkeersafwikkeling en verkeersgegevens

In het verkeerscirculatieplan is het verkeerscirculatieonderzoek opgenomen. Hieruit blijkt dat de verkeersdruk de laatste jaren is toegenomen mede door het hogere autobezit en het toenemende recreatiebezoek. Vooral in de smalle straten in het oude centrum is een goede verkeersafwikkeling niet altijd gewaarborgd. Ook wordt de Eendrachtsdijk nog te veel gebruikt door het verkeer, vooral door het vrachtverkeer en sluipverkeer. Dit leidt tot knelpunten. Voor de ontwikkeling van de starterswoningen aan de Molenkade geldt dat hiermee een bedrijfslocatie met bijbehorende verkeer komt te vervallen. In dat kader wordt aangenomen dat de ontwikkeling niet zal leiden tot een noemenswaardige bijdrage in de verkeersintensiteiten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0511.GDRdrpstellendam09-BP40_0006.jpg"

Figuur 4.2 Verkeersintensiteiten Stellendam

Parkeren

In het verkeerscirculatieplan is eveneens het parkeeronderzoek opgenomen. Uit dit onderzoek blijkt dat de parkeerdruk in Stellendam toeneemt. In toenemende mate is sprake van een constante hoge bezetting van de bestaande parkeervoorzieningen. Het parkeren bij de centrale voorzieningen in de woonkern zoals het zwembad, het verenigingsgebouw en het winkelcentrum Oranjeplein, vindt niet alleen op de daarbij behorende terreinen plaats, maar ook op de omliggende wegen en straten. In 2008 zijn circa 27 parkeerplaatsen extra aangelegd in de omgeving van het Oranjeplein. Oplossingen en maatregelen hiervoor worden in het verkeerscirculatieplan besproken.

Bij de ontwikkeling van de starterswoningen wordt voorzien in extra parkeergelegenheid. De wijzigingsbevoegdheid uit het vigerende plan, op basis waarvan het grootste deel van de ontwikkeling al eerder mogelijk is gemaakt, schrijft daarbij 1,3 parkeerplaats per woning toe. Voor de in totaal 13 woningen zijn zodoende 17 parkeerplaatsen benodigd. Langs de Molenkade worden 8 parkeerplaatsen gerealiseerd en op het achterterrein bij de woningen aan de noordzijde van de Molenkade worden de resterende 9 parkeerplaatsen aangelegd.

Conclusie

De bereikbaarheid van beide kernen voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen, dit door de ligging nabij de ontsluitende wegen N57 en N215. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer in beide kernen goed. De ontsluiting per openbaar vervoer voor de kern Stellendam is goed te noemen. Voor de kern Havenhoofd is de ontsluiting slecht, aangezien er geen openbaar vervoer aanwezig is. Door de inrichting van de verschillende wegen conform het principe van Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid in beide kernen voldoende gewaarborgd. Ten aanzien van de verkeersafwikkeling en het parkeren doen zich in de kern Stellendam enkele knelpunten voor. Oplossingen en maatregelen hiervoor worden in het verkeerscirculatieplan besproken.