direct naar inhoud van 4.13 Wegverkeerslawaai
Plan: Brouwersdam 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0511.GDRBrouwersdam-BP30

4.13 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

Aan de westzijde van de haven van de Marina Port Zélande worden verschillende functies mogelijk gemaakt, waaronder recreatiewoningen/appartementen. Hoewel recreatiewoningen volgens de Wet geluidhinder geen geluidsgevoelige functies zijn, dient op basis van vaste jurisprudentie te worden onderbouwd of sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Bij gebrek aan een voorgeschreven methodiek wordt hiervoor aangesloten bij de benaderingswijze die de Wet geluidhinder voorschrijft voor geluidsgevoelige objecten, waaronder (burger)woningen.

Toetsingskader

Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. De locatie ligt binnen de geluidszone van de volgende gezoneerde wegen: N57, Kabbelaarsbank (het wegdeel tussen Port Zélande en de N57) en de Kabbelaarsbank-Noord (het wegdeel parallel aan de N57 tussen de aansluiting van Port Zélande en Ouddorp).

Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk), zie hiervoor onderstaande tabel. De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh).

Tabel 4.3 Rijstroken en zonebreedtes

  aantal rijstroken   zonebreedte  
Binnenstedelijk
(binnen de bebouwde kom m.u.v. autowegen en autosnelwegen)  
 
  1 of 2   200 m  
  3 of meer   350 m  
Buitenstedelijk
(buiten de bebouwde kom, autowegen en autosnelwegen)  
 
  1 of 2   250 m  
  3 of 4   400 m  
  5 of meer   600 m  

De geluidszones van de te beschouwen wegen bedragen vanwege een buitenstedelijke ligging 250 m.

Normstelling

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe woningen bedraagt deze 48 dB.

De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.

Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan een hogere waarde worden gehanteerd. Deze uiterste grenswaarde bedraagt voor geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen die buiten de bebouwde kom zijn gelegen, dan wel binnen het onderzoeksgebied van een auto(snel)weg liggen 53 dB. De N57 is een autoweg, zodat voor deze weg een de uiterste grenswaarde van 53 dB geldt. Voor de Kabbelaarsbank en Kabbelaarsbank-Noord kan van een binnenstedelijke situatie worden uitgegaan. Daarvoor geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB.

Onderzoek

Het plangebied ligt binnen de geluidszone van de N57, de Kabbelaarsbank en de Kabbelaarsbank-Noord (de parallelweg langs de N57). Deze wegen hebben een geluidszone van 250 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een buitenstedelijke ligging.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 4.

Verkeersgegevens

De verkeersintensiteiten staan vermeld in de onderstaande tabel. De intensiteit op de N57 is gebaseerd op tellingen en bedroeg in 2010 8.315 mvt/etmaal. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2023 is uitgegaan van een autonome verkeersgroei van 1% per jaar. Voorts is rekening gehouden met het extra verkeer als gevolg van de ontwikkelingen.

Voor de afwikkeling van het verkeer over de N57 is er vanuit gegaan dat 70% zich zal afwikkelen in noordelijke richting over de N57 en 30% in zuidelijke richting. De maatgevende intensiteit treedt op op het deel van de N57 dat in noordelijke richting ontsluit.

Voor de intensiteit van de Kabbelaarsbank is – bij gebrek aan verkeersgegevens – aangenomen dat dit 25% is van de verkeersintensiteit op de N57 en voor de intensiteit van de Kabbelaarsbank-Noord (de parallelweg van de N57) is uitgegaan van 20% van de Kabbelaarsbank.

Tabel 4.4 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)

wegvak   2023  
N57 – ten noorden van kruispunt met Kabbelaarsbank   10.300  
N57 – ten zuiden van kruispunt met Kabbelaarsbank   9.800  
Kabbelaarsbank   2.500  
Kabbelaarsbank – Noord   500  

De wegdekverharding op alle wegen bestaat uit Dicht Asfaltbeton. De wegen liggen op maaiveldniveau, met uitzondering van de N57 die gemiddeld ongeveer 2 m boven maaiveld ligt.

Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de N57 is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op een regionale stroomweg, voor de Kabbelaarsbank en Kabbelaarsbank-Noord van een standaardverdeling op een erftoegangsweg type II (plattelandsweg).

De ontwikkelingen die mogelijk zijn binnen de bestemming Gemengd zijn in het bestemmingsplan begrensd tot een goothoogte van 7 m.

Op de Kabbelaarsbank en Kabbelaarsbank-Noord geldt een snelheidsregime van 60 km/h. De N57 is een autoweg. Hier geldt een snelheidsregime van 100 km/h. Aan weerszijden van de kruising van de N57 met de Kabbelaarsbank geldt echter over een lengte van 350 m een snelheidsregime van 70 km/h.

Resultaten

De 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de N57 ligt op een afstand van 288 m uit de as van de weg (op de maatgevende waarneemhoogte van 7,5 m. De 48 dB-contour ten gevolge van het verkeer op de Kabbelaarsbank en de Kabbelaarsbank-Noord ligt respectievelijk op 32 en 9 m uit de as van de weg.

Het plangebied ligt op 136 m afstand van de N57, 75 m van de Kabbelaarsbank en 37 m van de Kabbelaarsbank-Noord. De geluidsbelasting op de maatgevende hoogte van 7,5 m bedraagt op deze afstand bedraagt 53 dB ten gevolge van de N57, 43 dB ten gevolge van de Kabbelaarsbank en 40 dB ten gevolge van de Kabbelaarsbank-Noord. De uiterste grenswaarde die zou gelden indien de recreatiewoningen door de Wet geluidhinder als geluidgevoelig zouden zijn aangemerkt wordt niet overschreden. Om die reden is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

De verkeersintensiteit op de interne wegen binnen Port Zélande is niet hoger dan de verkeersintensiteit op de Kabbelaarsbank. Er geldt verder een 30 km/h-regime en de wegen zijn voorzien van Dicht Asfaltbeton. De geluidscontour van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van 30 km/h-wegen ligt bij een verkeersintensiteit van 2.500 mvt/etmaal op een afstand van 12 m uit de wegas bij een waarneemhoogte van 7,5 m. De nieuwe recreatiewoningen liggen op een grotere afstand, zodat sprake is van een zeer aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de N57, Kabbelaarsbank, Kabbelaarsbank-Noord en de interne wegen is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van recreatiewoningen binnen de bestemming Gemengd niet in de weg.