direct naar inhoud van 4.10 Wegverkeerslawaai
Plan: Smalle Gooye
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0504.DLDSmalleGooye09-BP30

4.10 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

De nieuw te bouwen landgoederen zijn volgens de Wet geluidhinder nieuwe geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

Onderzoek

De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Haveloozeweg. Deze weg heeft een buitenstedelijke ligging, 1-2 rijstroken en derhalve een geluidszone van 250 m. De ontwikkeling is buiten de geluidszone van de Armenweg gelegen.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 2.

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek staan vermeld in tabel 4.3. De verkeersintensiteit is afkomstig uit het VCP Dirksland en gebaseerd op verkeerstellingen in 2008. De verkeersintensiteit op de Haveloozeweg bedroeg in 2008 314 mvt/etmaal. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar voor wegverkeerslawaai (2020) is een autonome verkeersgroei van 1% per jaar aangehouden. De extra verkeersbewegingen (40 mvt/etmaal) ten gevolge van de nieuwe landgoederen zijn bij de intensiteit opgeteld.

De voertuigverdeling van het verkeer is gebaseerd op een standaardverdeling voor een erftoegangsweg type 2 (onderzoek RBOI 2009). De wegdekverharding bestaat uit DAB.

Tabel 4.3 Verkeersintensiteit in-/etmaal (afgerond op 50-tallen)

  2020  
Haveloozeweg   400  

Resultaten gezoneerde weg

Omdat de exacte locatie van de woningen op de landgoederen niet bekend is, is onderzoek gedaan naar de ligging van de 48 dB-contour, de voorkeursgrenswaarde. Uit de berekeningen blijkt dat deze contour ten gevolge van het verkeer op de Haveloozeweg op 8 m uit de as van de weg gelegen is. De nieuwe landgoederen zullen op grotere afstand uit de wegas worden gerealiseerd zodat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Conclusie

De woningen op de nieuwe landgoederen ondervinden geen hogere geluidsbelasting dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de Haveloozeweg. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de nieuwe landgoederen dan ook niet in de weg.