direct naar inhoud van 4.2 Beleid en Onderzoek
Plan: Zuidwest 3 Tanthof
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0503.BP0015-2001

4.2 Beleid en Onderzoek

4.2.1 Rijksbeleid, Nota Ruimte

De nota Ruimte is het nationale ruimtelijke beleid voor de ontwikkeling van Nederland. Deze is op 27 februari 2006 in werking getreden. De nota benoemt de ruimtelijke structuren en gebieden die van belang zijn voor een sterke economie, een veilige en leefbare samenleving en een aantrekkelijk land. Het kabinet schept ruimte voor ontwikkeling uitgaande van het motto 'decentraal wat kan, centraal wat moet' en verschuift het accent van het stellen van ruimtelijke beperkingen naar het stimuleren van gewenste ontwikkelingen. De nota Ruimte ondersteunt gebiedsgerichte ontwikkeling waarin alle betrokken partijen participeren. Het gaat daarbij onder andere om het versterken van de dynamiek in de bestaande steden door het voldoende ruimte bieden voor wonen, werken en mobiliteit en de daarbij behorende voorzieningen: groen, recreatie, sport en water. Hierbij moeten verdichtingsmogelijkheden in het bestaand bebouwd gebied zo optimaal mogelijk worden benut.

NB: Het Rijk werkt momenteel aan de Rijkstructuurschets. Na vaststelling hiervan zal in deze toelichting de relevantie van de structuurschets voor dit bestemmingsplan worden beschreven. De tendens van het Rijksbeleid is verdere decentralisatie van beleid naar provinciale en gemeentelijke overheid.

4.2.2 Provinciaal- en regionaal beleid

Ten aanzien van het regionale beleid zijn de volgende beleidsnota's richtinggevend geweest bij het opstellen van het plan;

Provinciale structuurvisie Zuid-Holland (2010)

De provinciale Visie op Zuid-Holland is vastgesteld op 2 juli 2010. Hiermee zijn de streekplannen vervangen.

De Visie op Zuid Holland bestaat uit:

  • Provinciale Structuurvisie
  • Verordening Ruimte
  • Uitvoeringsagenda. structuurvisie 2010-2020

Provinciale Structuurvisie

In de structuurvisie presenteert de provincie de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van Zuid-Holland. Vijf integrale hoofdopgaven zijn ruimtelijk relevant:

  • aantrekkelijk en concurrerend internationaal profiel
  • duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie
  • divers en samenhangend stedelijk netwerk
  • vitaal, divers en aantrekkelijk landschap
  • stad en land verbonden.

Het plangebied is op de functiekaart aangeduid als Stads- en dorpsgebied met hoogwaardig openbaar gebied. Het Abtswoudsepark als stedelijk groen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0008.jpg"

Figuur 4.3: kaartuitsnede Functiekaart 2020

Op de kwaliteitskaart is het bestemmingsplangebied aangeduid als stedelijk netwerk met hoogwaardig openbaar vervoer, het Abtswoudsepark als stedelijk groen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0009.jpg"

Afbeelding: kaartuitsnede Kwaliteitskaart 2020

Het bestemmingsplan Zuidwest 3 is een consoliderend bestemmingsplan. De vijfde provinciale hoofdopgave, -stad en land verbonden- heeft betrekking op het buitengebied dat aan de zuid- en westzijde grenst aan Tanthof. Dit bestemmingsplan maakt geen stad-land routes onmogelijk.

Verordening

In de Verordening Ruimte worden de beleidskaders vastgelegd waarbinnen de provincie regels stelt aan de inhoud van gemeentelijke bestemmingsplannen. Veelal betreffen deze regels het buitengebied. Binnen stedelijk gebied worden eisen gesteld aan het mogelijk maken van nieuwe kantoorlocaties en detailhandel. De provincie stelt in de verordening ook eisen aan het beschikbaar blijven van bedrijfsterreinen.

In Zuidwest 3 wordt geen nieuwe detailhandelfunctie mogelijk gemaakt. Wel wordt in Tanthof Oost de mogelijkheid geboden bestaande winkels aan de voorzijde onder de galerij uit te breiden. Dit betreft een zeer ondergeschikte uitbreiding. Deze wordt mogelijk gemaakt om een verbetering in de beeldkwaliteit van de gevels te stimuleren.

De uitbreiding van de bedrijvenstrook langs de Kruithuisweg is een kleinschalige uitbreiding van een al bestaande bedrijvenstrook langs de Kruithuisweg. Deze strook ligt binnen het invloedsgebied van het hoogwaardig openbaar vervoer (tramlijn) en langs het hoofdwegennet. Daarnaast is de locatie na aanleg van de A4 ook in de directe nabijheid van het snelwegennet gesitueerd. Bij de daadwerkelijke uitwerking wordt invulling geven aan de eis uit de Provinciale Verordening tot regionale afstemming.

Molenbiotoop: Het bestemmingsplangebied valt buiten de molenbiotoop.

In de Uitvoeringsagenda structuurvisie 2010-2020, worden programma's en projecten benoemd die ingezet gaan worden om de 5 hoofdopgaven en 3 bovenregionale opgaven aan te pakken.

In dit bestemmingsplan zijn geen ontwikkelingen aan de orde, mocht dit in de toekomst wel zo zijn dan is voor het bestemmingsplangebied ZW3 de bovenregionale opgave: Zuidvleugelnet als stedelijk netwerk relevant. Het stedelijk gebied heeft een verdichtingsopgave die gepaard moet gaan met de verbetering van ruimtelijke kwaliteit. Nieuwe stedelijke ontwikkelingen moeten zich concentreren rond wegen en knooppunten van openbaar vervoer.

Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP)

Het Regionaal Structuurplan Haaglanden (RSP) is op 16 april 2008 vastgesteld door het stadsgewest Haaglanden. Het plan geeft de regionale visie weer op de ruimtelijke ontwikkeling van de regio Haaglanden tot 2020 met een doorkijk naar 2030. Haaglanden kiest in het RSP voor een beperkte uitbreiding van het stedelijk gebied, de nadruk ligt op de binnenstedelijke opgave. Verder verstedelijking gaat namelijk ten koste van het "Goud van Haaglanden", zoals de groene kwaliteiten worden aangeduid. Uitbreiding van de woningvoorraad moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen bestaand stedelijk gebied en dus gezocht moet worden naar verdichtingsmogelijkheden.

Zuidwest 3 is een consoliderend plan. Voor Tanthof zijn in de toekomst wel enkele kleinschalige ontwikkelingen te verwachten.

Ontwikkeling van kantoren wordt in het RSP bij voorkeur geconcentreerd rond de Stedenbaanstations. Het RSP hecht belang aan een aantrekkelijke woonomgeving, van belang voor de vestigingskracht van Haaglanden. Naast schoon, heel en veilig moet er ruimte zijn om te spelen en ontmoeten. Daarnaast moeten woonbuurten van elkaar verschillen. Elke buurt heeft een eigen identiteit die bij toekomstige ingrepen overeind moet blijven of worden versterkt. Historische bebouwing en stedenbouwkundige patronen kunnen daar een bijzondere rol in spelen. In Zuidwest 3 bestaat de historische bebouwing uit de boerderijen met erven en het ontginningslint Abtswoude. Ook de kreekruggen en de Tanthofkade zijn waardevolle historische relicten die Tanthof een eigen en herkenbare identiteit geven.

Het consoliderende plan laat deze elementen in tact. Bij eventuele herontwikkeling van de boerderijen in de toekomst is de opzet van boerderij en erf een belangrijke voorwaarde voor herontwikkeling. Om de identiteit per buurt, die vooral wordt gevormd door de kapvorm, te versterken is bij de woninguitbreiding gekozen voor uitbreidingsmogelijkheden per ensemble.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0010.png"

Afbeelding 4.4: projectenkaart Regionaal Structuurplan Haaglanden

4.2.3 Gemeentelijk beleid, Ruimtelijke Structuurvisie: Ontmoetingen met Delft 2030 (2009)

"Ontmoetingen met Delft 2030" is de gemeentelijke visie op de gewenste (ruimtelijke) ontwikkeling van Delft. Met deze Structuurvisie zet de gemeente de koers uit voor het ruimtelijk ordeningsbeleid in de komende decennia. De Structuurvisie is niet bedoeld als blauwdruk voor de toekomst. De gemeente Delft wil met de Structuurvisie een inspiratiebron bieden voor het nemen van nieuwe initiatieven en het inpassen van toekomstige ontwikkelingen in de stad.

Tegelijkertijd geeft de Structuurvisie de ruimtelijke principes aan die sturend zullen zijn bij het nemen van beslissingen over de verdere ontwikkeling van de stad. De Structuurvisie vormt daarmee het toetsingskader voor het initiëren, beoordelen afwegen en vaststellen van nieuwe ruimtelijke plannen zoals bestemmingsplannen. De Structuurvisie is voor de Gemeente ook de grondslag voor het verhalen van kosten op basis van de grondexploitatiewet. De ruimtelijke consequenties van sectorale beleidsvisies zijn geïntegreerd in de Structuurvisie. Voor de periode tot 2030 is de Structuurvisie daarmee kaderstellend.

De Structuurvisie biedt voor Delft in drie schaalniveau's perspectieven op een gewenste toekomstrichting.

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0011.jpg"Afbeelding 4.5: op het schaalniveau van de stad: Delft 2030: verbonden stad met eigen identiteit en Groene vingers

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0012.jpg"

Figuur 4.6: op het schaalniveau van de stadsdelen: Delft veelkleurig palet van buurten en Kris Kras routes

afbeelding "i_NL.IMRO.0503.BP0015-2001_0013.jpg"

Figuur 4.7: op het schaalniveau van de regio: Delft 2030 veelzijdig knooppunt in de Randstad en Zuidvleugel en Stad in het groen

Voor dit bestemmingsplan is een aantal perspectieven van belang.

Groene vingers: Delft is vanouds met groene vingers verbonden met het omliggende landschap. Voor de leefbaarheid van Delft is het van essentieel belang dat deze groene structuur met nieuwe parken en brede groenstroken verder wordt versterkt. Het groen verbindt de wijken en buurten van Delft, zorgt voor rust en ruimte in de stad en biedt een aangename omgeving voor sport, spel en ontmoetingen. Belangrijke groengebieden in Tanthof zijn: de kreekrug en de oost-west lopende groenstroken, het Abtswoudse park en de weg Abtswoude met aangrenzende groene kavels.

Delft veelkleurig palet van buurten: de buurten zijn de sociale en ruimtelijke bouwstenen van Delft. Elke wijk heeft zijn eigen herkenbare ruimtelijke identiteit. Dit palet van buurten wil de gemeente Delft versterken. In Tanthof wordt gewoond in een rustig groen woonmilieu. De kenmerkende architectuur van Tanthof Oost is aanleiding voor een verbijzondering van de regeling van de uitbreiding aan de kappen in dit bestemmingsplan.

Kris-kras netwerk: De verdeling van Delft in buurten wordt door parkstroken, bermen, oevers en taluds vormgegeven. De langzaam verkeersverbindingen langs deze groene routes vormen het kris-kras netwerk. Dit biedt de kans om veel bestemmingen dicht bij huis fietsend of lopend te bereiken. Voor Tanthof zijn in dit kris-kras netwerk twee extra verbindingen van belang: een fietstunnel onder het spoor naar Schieoevers Zuid en een fietstunnel onder de Kruithuisweg naar de Buitenhofdreef. Omdat de financiering voor deze tunnels nog niet is geregeld kunnen ze niet in het bestemmingsplan worden opgenomen. In de gekozen bestemmingen blijven deze tunnels mogelijk. (Ruimtelijke reservering).

De groene gordel: rondom Delft ligt een bijna continue groene recreatieve zone, de groene gordel. Dit is het uitloopgebied van de stad. In de toekomst is het streven ontbrekende verbindingen in het fiets en wandel netwerk in deze gordel te realiseren. Dit bepaalt de Delftse agenda op het gebied van groen in de regio. De zuidrand van Tanthof (het Abtswoudse bos) en de westrand (de Kerkpolder) maken onderdeel uit van deze groene gordel. De groenstructuur in Tanthof is de verbinding voor bewoners van heel Delft naar het buitengebied.

In het bestemmingsplangebied liggen geen ontbrekende schakels.