5.1.1 Algemeen
In paragraaf 1.4 werd kort ingegaan op de relatie van het bestemmingsplan met het MER Bestemmingsplannen Delft Zuidoost. In het MER zijn de milieueffecten van de ontwikkelingen in Delft Zuidoost als geheel op hoofdlijnen onderzocht. Het MER heeft geresulteerd in een voorkeursalternatief (VKA), waarvan het bouwplan voor de locatie Pauwmolen onderdeel uitmaakt.
In dit hoofdstuk worden de milieueffecten gedetailleerder uitgewerkt en toegespitst op het nieuwbouwproject Pauwmolen. Voor een goede ruimtelijke onderbouwing van het bestemmingsplan Pauwmolen is een gedetailleerde effectbeschrijving immers noodzakelijk. Daarom zijn er voor de locatie enkele aanvullende onderzoeken uitgevoerd. In de volgende paragrafen wordt op de uitkomsten van deze onderzoeken ingegaan. Hieronder volgt eerst nog een korte beschrijving van hetgeen in het MER over project Pauwmolen is vermeld.
In het MER (aanvaard door de gemeenteraad van Delft op 24 februari 2011; kenmerk B02023/CE0/0H7/000052) en de aanvulling (d.d. 29 juni 2011, kenmerk B02023.000052.001) zijn drie alternatieven onderzocht voor de in 1.4 genoemde ontwikkelingen. De alternatieven zijn:
- alternatief ‘Verspreid’, waarbij 4.800 woningen worden gerealiseerd en de projecten verspreid zijn over het hele plangebied.
- alternatief ‘Rondom OV’, waarbij 4.800 woningen worden gerealiseerd en de projecten zich rondom de OV-haltes concentreren.
- alternatief ‘Maxi’, waarbij de maximale ruimte uit het MER Ruimtelijke Structuurvisie Delft 2030 wordt benut (7.680 woningen). Daarbij worden alle bouwvlakken van de beide andere alternatieven samen maximaal benut.
Voor de locatie Pauwmolen geldt dat dit project in alle alternatieven terugkomt. Daardoor is een afzonderlijke beoordeling van de milieueffecten van de drie alternatieven niet aan de orde voor dit bouwplan. Als gevolg van de lucht- en geluidsituatie is locatie Pauwmolen ongeschikt gebleken om op te nemen in het zogenaamde 'meest milieuvriendelijke alternatief' (MMA), paragraaf 4.3 van het MER. Wel heeft de locatie Pauwmolen een plek gekregen in het zogenaamde 'voorkeursalternatief' (VKA), paragraaf 4.4 van het MER. Als voorwaarde is wel gesteld dat het bouwplan moet voldoen aan ecologische eisen (inpassing water en groen) en aan eisen ten aanzien van geluid, luchtkwaliteit en gezondheid.
De volgende milieuaspecten zijn in het MER, specifiek voor deze locatie, genoemd:
- geluid: op de locatie worden geluidswaarden van ruim boven de 70 dB berekend, veroorzaakt door de A13. Er zullen dus specifieke maatregelen uitgewerkt moeten worden, die in het bestemmingsplan Pauwmolen worden vastgelegd.
- bodem: voor de nog aanwezige bodemverontreiniging met zware metalen dienen nog sanerende maatregelen te worden getroffen, bijvoorbeeld middels isolatie.
- externe veiligheid: In verband met de zelfredzaamheid moet rekening worden gehouden met de volgende vier punten: juiste inrichting van de infrastructuur in de omgeving, ontvluchtingsroutes die in voldoende mate van de bron zijn afgericht, tijdige alarmering en goede voorlichting. Tot slot is voor Pauwmolen van belang dat door de toename van het aantal aanwezige personen het groepsrisico in de omgeving van de A13 toeneemt. Dit dient het gemeente bestuur te verantwoorden (zie hiervoor paragraaf 6.7).
- ecologie: het plangebied is gelegen nabij de ecologische hoofdstructuur (EHD) van Delft. Verder worden in het MER diverse beschermde soorten vogels genoemd die (mogelijk) op het Pauwmolenterrein aanwezig zijn. Ook dient aandacht te worden besteed bij de verdere planontwikkeling aan de gevolgen voor vleermuizen bij de eventuele kap van bomen(rijen).
Bovenstaande aspecten komen in de volgende paragrafen nader aan bod.
5.1.2 Toetsingsadvies Commissie voor de m.e.r.
De onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage heeft op 25 juli 2011 een positief advies over het MER incl. de aanvulling d.d. 29 juni 2011 uitgebracht. Zoals in 1.4 al aangegeven is de Commissie van oordeel dat het MER en de aanvulling op hoofdlijnen de essentiële informatie bevatten om een besluit te kunnen nemen over de bestemmingsplannen voor Delft-Zuidoost. Zij gaat er wel van uit dat bij de verdere uitwerking van het voornemen in de later vast te stellen bestemmingsplannen de milieuaspecten gedetailleerder in beeld zullen komen. Voor het bestemmingsplan Pauwmolen heeft inmiddels gedetailleerder onderzoek, op bestemmingsplanniveau, plaatsgevonden. Hiervan wordt verslag gedaan in de volgende paragrafen van dit hoofdstuk.
Voor een aantal aspecten (met name luchtkwaliteit, geluid, gezondheid, leefomgevingkwaliteit, duurzaamheid, oversteekbaarheid en parkeren) heeft de Commissie voor de m.e.r. specifieke adviezen gegeven. Met een verwijzing naar deze adviezen geldt voor het bestemmingsplan c.q. bouwplan Pauwmolen het volgende:
- voor luchtkwaliteit is aanvullend onderzoek uitgevoerd. Daarbij is rekening gehouden met de optredende stagnatie op de A13;
- voor geluid is gedetailleerd onderzoek uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een reeks van maatregelen, zoals het verbinden van de laagbouw en de hoogbouw door middel van schermen en het toepassen van vliesgevels.
- bij de voorbereiding van het bestemmingsplan is aandacht besteed aan een groot aantal onderwerpen die de gezondheid en leefomgevingkwaliteit bepalen. Naast luchtkwaliteit en geluid gaat het om externe veiligheid, bodemkwaliteit, waterhuishouding, groenvoorziening (w.o. ecologie), bezonning, bereikbaarheid, verkeersveiligheid enz.;
- met oog op duurzaamheid zijn met de ontwikkelaar van dit bouwplan afspraken gemaakt over groene daken en over een verhoogde energieprestatie;
- ten aanzien van de oversteekbaarheid van wegen geldt dat de locatie aan een tweetal wegen met lage intensiteiten ligt, zodat aldaar een goede oversteekbaarheid is verzekerd. De meest nabijgelegen weg met hogere intensiteiten is de Nassaulaan/Delfgauwseweg. Hier bevindt zich een rotonde, waar zowel voetgangers als fietsers met voorrang kunnen oversteken, zodat ook hier geen problemen voor de oversteekbaarheid bestaan. Op enige verdere afstand van de ontwikkeling (richting de binnenstad van Delft) zijn er veilige oversteekmogelijkheden met verkeerslichten (Poortlandplein, Oostpoortweg/Julianalaan) dan wel een oversteek met een steunpunt in het midden (over de Schoemakerstraat, in het verlengde van de Koningin Emmalaan), zodat ook hier veilig kan worden overgestoken;
- in het bouwplan Pauwmolen is voorzien in parkeren op eigen terrein. De parkeervoorziening is afgestemd op het aantal bewoners van het gebouw. Op deze wijze zal de parkeerdruk in de omgeving niet toenemen.