direct naar inhoud van 7.1.5 Externe veiligheid
Plan: Structuurvisie Brielle
Status: vastgesteld
Plantype: structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0501.structuurvisie0130-0002
7.1.5 Externe veiligheid

Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:

  • bedrijven waar opslag, gebruik en/of productie van gevaarlijke stoffen plaatsvindt;
  • vervoer van gevaarlijke stoffen over wegen, spoor, water of leidingen.


Risicovolle inrichtingen
Binnen de gemeente zijn enkele inrichtingen gelegen die op basis van het vigerende externe veiligheidsbeleid belemmeringen voor ontwikkelingen kunnen opleveren. Op grond van het Besluit externe veiligheid inrichtingen 2004 (Bevi) geldt er een grenswaarde voor het plaatsgebonden risico (PR) van 10-6. Daarnaast geldt bij een toename van het aantal personen binnen het invloedsgebied een verantwoordingsplicht voor het groepsrisico (GR). Deze verantwoording vindt plaats ten opzichte van een oriënterende waarde29.
In de gemeente liggen een aantal risicovolle inrichtingen. Daarvan zijn vooral de lpg-tankstations relevant (zie bijlage 4). Het tankstation Seggelant, op het gelijknamige bedrijventerrein, levert door haar PR 10-6-contour een kleine ruimtelijke beperking op aan de ontwikkeling van het gelijknamige bedrijventerrein. Het gebied binnen de PR 10-6-contour zou kunnen worden ingericht als groenstrook, oppervlaktewater of parkeerplaats. Daarnaast geldt bij ontwikkelingen binnen het invloedsgebied van het GR een verantwoordingsplicht. Ook voor het tankstation aan de Thoelaverweg geldt een kleine ruimtelijke beperking voor de mogelijke ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving (studielocatie).
Brielle ligt relatief dicht bij de industriegebieden Maasvlakte, Europoort en Botlek. De PR 10-6-contour reikt in geen geval over de gemeentegrens. Wel kan het invloedsgebied van inrichtingen uit deze gebieden een rol spelen voor planvorming binnen gemeente. De ontwikkeling van de Lijnbaanweg ligt binnen het invloedsgebied van een aantal bedrijven in de Botlek. De oriënterende waarde voor het GR wordt als gevolg van de ontwikkeling echter niet overschreden.

Vervoer gevaarlijke stoffen
Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het water of het spoor wordt rekening gehouden met het PR en het GR. Voor het PR geldt een grenswaarde van 10-6per jaar voor nieuwe kwetsbare objecten. Voor beperkt kwetsbare objecten geldt hetzelfde risico als een richtwaarde. Bij ontwikkelingen binnen het invloedsgebied van het GR dient het GR te worden verantwoord. Op een afstand van 200 m vanaf het tracé worden in principe geen beperkingen gesteld aan het ruimtegebruik.
Binnen en buiten de gemeente vindt het vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. Alleen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de N57 is een (beperkte) PR 10-6-contour berekend. Bij alle ontwikkelingen zal dus aan de norm voor het PR worden voldaan.
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt dat de PR 10-8-contour van de A15/N15 reikt tot de Krabbeweg. De ruimtelijke ontwikkelingen die leiden tot een intensiever gebruik van het gebied (zoals intensiveringsgebieden recreatie) liggen buiten deze PR-contour, welke is gelegen op 280 m ten opzichte van het midden van de A15/N15. Mogelijk dat het invloedsgebied van deze weg op een grotere afstand is gelegen. Alhoewel mogelijk het GR in beperkte mate toeneemt als gevolg van deze ontwikkelingen, is het niet de verwachting dat dit tot knelpunten binnen de gemeente leidt. Ook het vervoer van gevaarlijke stoffen over het Hartelkanaal en de spoortrajecten van en naar de Maasvlakte, Europoort en Botlek, leiden niet tot knelpunten voor de beoogde ruimtelijke ontwikkelingen.

Omleggen route vervoer gevaarlijke stoffen N218
De PR 10-8-contour geldt als indicator voor de omvang van het invloedsgebied. Binnen de PR 10-8-contour van de N218, het vermoedelijke invloedsgebied van deze weg, liggen relatief veel ontwikkelingen waarbij een verantwoording van het groepsrisico aan de orde is (zie de tabel met aandachtspunten in bijlage 4). Op dit moment wordt gewerkt aan het omleggen van de route gevaarlijke stoffen over de N218. Voor het deel tussen de rotonde bij industrieterrein Seggelant en het lpg-station aan de Schrijversdijk zal in de toekomst alleen nog ontheffing worden verleend voor de bevoorrading van lpg-tankstations. Het overige vervoer van gevaarlijke stoffen zal via de N57 en de N15/A15 worden omgeleid. Daardoor zal het GR in de nabije toekomst afnemen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0501.structuurvisie0130-0002_0025.jpg"
Gemeentelijk beleid
Brielle is momenteel bezig met het opstellen van een gemeentelijke visie externe veiligheid. In deze visie worden eventuele knelpunten ten aanzien van het PR en GR in beeld gebracht. En zullen uitgangspunten worden geformuleerd voor het terugdringen van deze risico's.