Plan: | Structuurvisie Brielle |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0501.structuurvisie0130-0002 |
Dit hoofdstuk bevat de ruimtelijk-functionele bouwstenen voor de visie zoals die in hoofdstuk 3 Visie is beschreven. Achtereenvolgens beschrijft dit hoofdstuk de thema's bevolking en wonen, economie en bedrijventerreinen, voorzieningen en leefbaarheid, recreatie en toerisme en verkeer en vervoer. Elk thema is opgebouwd uit een beschrijving van de huidige situatie, het ontwikkelingsperspectief en tot slot de beleidsinzet voor de structuurvisie.
Deze paragraaf gaat in op het thema bevolking en wonen in Brielle. Als belangrijke bouwsteen is daarbij onder andere gebruikgemaakt van de uitkomsten van het woningmarktonderzoek, de conceptwoonvisie en de meest recente cijfers van het CBS. Achtereenvolgens gaan we in op de loop van de bevolking en woningvoorraad in de afgelopen 10 jaar, de te verwachten ontwikkelingen in de toekomst (onder andere prognoses tot 2025) en de beleidsinzet voor de structuurvisie.
Bevolkingsomvang
De gemeente maakt deel uit van de stadsregio Rotterdam. Deze regio heeft een inwonertal van 1,1 miljoen op 1 januari 2008. Onderstaande figuur geeft de bevolkingsontwikkeling in de gemeente vanaf 1998 weer. Op 1 januari 2008 telde Brielle 15.762 inwoners. Het aantal huishoudens bedroeg 6.800 en de gemiddelde huishoudengrootte bedroeg 2.3 in 2008.
In de afgelopen 10 jaar (1998-2008) is het aantal inwoners per saldo met 80 personen gedaald. Deze trend is vooral te verklaren door het negatieve binnenlandse migratiesaldo. Er vertrokken meer mensen dan er zich vestigden, met uitzondering van een korte periode rond de eeuwwisseling en in 2004. Dit is te verklaren door een positieve ontwikkeling van woningvoorraad in genoemde jaren. Het toevoegen van woningen heeft direct effect gehad op de bevolkingsgroei.
Bevolkingsopbouw
De bevolkingsopbouw van Brielle komt grotendeels overeen met die van het landelijk gemiddelde. Een verschil ten opzichte van het nationaal gemiddelde is dat Brielle relatief weinig inwoners heeft in de categorie 25 tot 45 jaar. De leeftijdscategorie 45 tot 65 jaar is daarentegen oververtegenwoordigd. In Vierpolders en Zwartewaal is het aandeel 45 tot 65 jarigen relatief het grootst. De kern Brielle telt verhoudingsgewijs veel 65-plussers (zie onderstaande figuur).
Migratie
Brielle had de afgelopen jaren te maken met een negatief migratiesaldo. Er vertrokken meer mensen dan erbij kwamen. Per saldo verliest de gemeente de meeste inwoners aan Hellevoetsluis en Westvoorne. De verhuisstroom naar Hellevoetsluis is te verklaren door de forse nieuwbouw aldaar in 2003. Vooral de leeftijdsgroep tussen de 15 en 24 jaar vertrekt uit Brielle. Dit verklaart de ondervertegenwoordiging van deze groep. Brielle is in trek bij leeftijdsgroep van 25 tot ongeveer 50 jaar en bij gezinnen met kinderen tot 15 jaar (37% van de huishoudens).
Loop van de woningvoorraad
De totale woningvoorraad van Brielle bestond in 2008 uit 6.858 woningen. Daarvan is 64% een koopwoning en 32% een huurwoning.
De afgelopen 10 jaar is de woningvoorraad met 336 woningen toegenomen. Overigens zijn er van 2006 tot en met 2008 geen nieuwe woningen meer toegevoegd aan het woningaanbod. De grafiek op pagina 26 geeft inzicht in de loop van de woningvoorraad van 1998 tot en met 2008 in relatie tot de bevolkingsontwikkeling.
De gemeente Brielle wil de komende jaren door een actief woonbeleid haar kwaliteiten als woongemeente versterken. Brielle zet daarbij in op behoud en versterking van het voorzieningenniveau en wil een aantal grootschalige accommodatieprojeten financieren door nieuwe woningbouw. Door de raad is ingestemd met de ontwikkeling van de grootschalige nieuwbouwwijken Nieuwland-Oost en Oude Goote. Daarnaast is, als gevolg van het besluit om fors te investeren in nieuwbouw van onderwijsaccommodaties en sportaccommodaties, besloten tot herontwikkeling (woningbouw) van de te verlaten locaties. Al deze besluiten zijn verwerkt in het woningbouwprogramma tot 2020.
Brielle heeft de volgende ambities:
Groeien van 16.000 naar circa 20.000 inwoners
Om de voorzieningen in Brielle te behouden, maar ook om de forse impulsen in de onderwijs-, sport- en welzijnsvoorzieningen te financieren, wil de gemeente bouwen, en groeien naar ca. 20.000 inwoners. Deze ambitie sluit goed aan bij de woningbouwafspraken met de Stadsregio voor de periode tot 2010. Daarnaast is de bovenstaande ambitie de leidraad geweest voor de gemeente bij de gesprekken met de Stadsregio over de woningbouwafspraken vanaf 2010 tot 2020.
De gemeente Brielle kent in haar woningbouwprogramma 4 grootschalige projecten (200 of meer woningen), te weten:
De overige in het woningbouwprogramma opgenomen 22 bouwlocaties hebben een veel kleiner aantal woningen, variërend van 134 (Port Brielle) tot 2 (Watertoren).
Gefaseerde groei past bij de schaal van Brielle. Hiermee wordt het meeste recht gedaan aan het gewaardeerde kleinschalige hechte karakter van de gemeente. Gefaseerde groei biedt tevens goede kansen om duurzaam te bouwen aan sociale samenhang in de kernen. Vanwege de verstedelijkingsafspraken met de Stadsregio en de noodzaak om een aantal bouwlocaties zo snel mogelijk te (her)ontwikkelen, heeft de gemeente een aantal grote woningbouwprojecten opgenomen. Verder wordt vooral ingezet op kleinschalige, en in de tijd gefaseerde bouw. Niet alleen fasering doet overigens recht aan het huidige karakter van Brielle. Ook stedenbouwkundige plannen die gericht zijn op kleinschaligheid en kwalitatief hoogwaardige nieuwbouw dragen daar aan bij.
Kwalitatieve woningvraag
Naast de kwantitatieve aspecten van vraag en het aanbod is het van belang te weten aan welk soort woningen en woonmilieus behoefte is.
Het grootste deel van de verhuisgeneigden in Brielle wil in de gemeente blijven wonen. Vooral in de kernen Brielle en Zwartewaal zijn de jonge huishoudens relatief sterk gebonden aan hun woonplaats. Senioren uit de twee kleine kernen kiezen bij verhuizing voor wonen in de kern Brielle, waarschijnlijk vanwege de daar aanwezige voorzieningen.
Starters op de woningmarkt kiezen in veel gevallen voor een huurwoning (appartement) onder de € 525,-. Van alle starters kiest 44% voor de koopsector, die in meer dan de helft van gevallen een rijenwoningen beneden de € 200.000,- moet zijn.
Doorstromers tot 55 jaar (veelal gezinnen) richten zich grotendeels op koopwoningen; bij de helft van de kopers gaat het om twee-onder-een-kap- of een vrijstaande woning boven € 300.000,-.
Senioren wonen nu veel in koopwoningen. Van de senioren wil 66% verhuizen naar een huurwoning. Potentiële kopers wensen een woning tussen € 250.000,- en € 400.000,-. De woningtypen waar senioren de meeste behoefte aan hebben, zijn appartementen (met lift) en grondgebonden nultredenwoningen.
Voor een deel van de senioren is behoefte aan nieuwe woonzorgcombinaties (zie voor definities kadertekst):
Verzorgd wonen: | Bij verzorgd wonen is zorg 24 uur per dag oproepbaar. Nodig zijn geschikte woningen, dienstverlening en een zorgunit in de omgeving of binnen het complex. Het wonen kan individueel of samen zijn. |
Beschermd wonen/kleinschalig intramuraal: | Wonen, welzijn en zorg zijn sterk met elkaar verweven. Zorg en toezicht zijn 24 uur per dag aanwezig. Begeleidingen huisvesting van cliënten is groepsgewijs georganiseerd (vaak inpandig). |
Grootschalig intramuraal wonen: | Wonen, welzijn en zorg zijn sterk met elkaar verweven. Zorg en toezicht zijn 24 uur per dag aanwezig. De zorgverlening is meestal volledig inpandig beschikbaar. |
Kwalitatieve beleidsinzet
Prioriteitsgroepen: gezinnen met kinderen, starters en senioren
De gemeente wil extra aandacht geven aan gezinnen met kinderen. Het aantrekken van gezinnen met kinderen leidt namelijk tot een gedifferentieerde bevolkingsopbouw en een duurzaam draagvlak voor verenigingen, scholen en andere voorzieningen. Ook economisch is deze groep van wezenlijk belang.
Daarnaast is de inzet om de positie van de jongeren op de woningmarkt te verbeteren: door het bevorderen van doorstroming en nieuwbouw en door gerichte labeling van woningen.
Ook is een belangrijke opgave om de woningvoorraad beter te laten aansluiten op een vergrijzende bevolking, onder andere door een toevoeging van nultredenwoningen en door aanpassing van bestaande woningen.
Mix van kleinstedelijkheid en kleinschalige woonmilieus behouden
De drie kernen Brielle, Vierpolders en Zwartewaal vormen samen een kleinstedelijk gebied met dorpse kenmerken in een landelijke omgeving. Dit karakter bepaalt grotendeels de aantrekkingskracht van de gemeente, zeker voor gezinnen met kinderen. Daarom is het belangrijk bij de bouwopgave deze mix van kleinstedelijkheid en kleinschaligheid te behouden en te versterken.
Spreiding over de kernen
Uitgangspunt is dat in alle kernen voldoende mogelijkheden worden geboden voor de eigen woningbehoefte. In de stad Brielle zal de extra woningbouw gerealiseerd moeten en kunnen worden. Dit leidt tot de volgende indicatieve verdeling:
Kwalitatief goede woonomgeving
Een belangrijke kwaliteit van Brielle is de aanwezigheid van kleinschalige, dorpse, rustige, geborgen en veilige woonmilieus. De inzet van de gemeente is erop gericht deze kwaliteiten te behouden en te versterken. Belangrijk zijn een goed ingerichte en beheerde omgeving (waaronder de openbare ruimte) en een duurzame woon- en leefomgeving.
Bijzondere aandacht is in dit licht op zijn plaats voor de wijk Rugge waar inmiddels gewerkt wordt aan kwaliteitsverbetering en verbetering van de leefbaarheid door de gemeente en de woningcorporatie Vestia. Deze aanpak wordt ook voor andere wijken gecontinueerd.
Daarnaast vraagt ook de binnenstad aandacht. Hier ligt de opgave om deze als karakteristieke 'huiskamer' van Brielle te behouden en versterken.
Samengevat luidt de inzet voor wonen als volgt:
Deze paragraaf gaat in op het thema economie en bedrijfsterreinen. Achtereenvolgens gaan we in op het huidige werkklimaat, de te verwachten ontwikkelingen in de toekomst en de beleidsinzet voor de structuurvisie.
Het aantal arbeidsplaatsen ligt in de gemeente op circa 5.500. In de stadsregio ligt het aantal banen rond de 600.000. In de afgelopen periode is de economische ontwikkeling van Brielle relatief voorspoedig verlopen. De werkgelegenheid is sinds 2000 fors gegroeid en de werkloosheid lag tot voor kort op een laag niveau. De verhouding tussen het aantal banen (circa 5.500) ten opzichte van de werkzame beroepsbevolking (6.400) is met een verhoudingsgetal van 0,89 licht in onbalans. Deze onbalans brengt een pendelstroom met zich mee die de bestaande infrastructuur belast.
Qua werkgelegenheid belangrijke bedrijfstakken in Brielle zijn de bouwnijverheid, (detail)handel, zakelijke dienstverlening en de niet-commerciële dienstverlening (onder andere overheid, zorg, onderwijs).
Behoud en versterken van de werkgelegenheid
Veel bestaande bedrijfsactiviteiten hebben een functie voor Brielle en bieden werk aan inwoners. Het behouden van deze bedrijfsactiviteiten is daarom van belang. Het bieden, het behouden en verbeteren van locaties voor bedrijven in combinatie met het versterken van de werkgelegenheid is van belang.
Opstellen Economische Visie
Nieuwe bedrijfsactiviteiten zijn welkom indien ze passen in de structuur van Brielle, zowel ruimtelijk als functioneel. Daarvoor is het van belang een strategische economische visie op te stellen, waarin het uitbreiden en opwaarderen van bestaande bedrijventerreinen wordt onderzocht. Daarnaast moet de Economisch Visie richting geven aan het behoud en versterking van het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid. Met het opstellen van de Economische Visie is in 2009 gestart.
Uitbreiding bedrijventerrein Seggelant
Om te kunnen blijven voldoen aan de lokale en subregionale behoefte aan bedrijventerrein, is in het streekplan de mogelijkheid opgenomen tot uitbreiding van bedrijventerrein Seggelant met circa 8 ha bedrijventerrein. Uitbreiding mogelijk als kan worden aangetoond dat er lokale of subregionale behoefte is aan extra ruimte voor bedrijven. Een reden voor uitbreiding kan zijn het saneren van milieu- en verkeershinderlijke bedrijven in de kernen. Fasering van de uitbreiding is afhankelijk van de uitkomst van de Economische Visie.
Studielocatie regionaal bedrijventerrein
In deze structuurvisie is een eventueel regionaal bedrijventerrein opgenomen als studielocatie ten noorden van bedrijventerrein Seggelant. Onderzoek moet nut en noodzaak van een regionaal bedrijventerrein in de gemeente aantonen.
In RR2020 is de aanleg van een regionaal bedrijventerrein ten noorden van het bestaande bedrijventerrein Seggelant als studielocatie opgenomen. Inmiddels zijn in een uitwerkingsstudie, in opdracht van de Stadsregio, locaties afgewogen en een voorkeurlocatie aangegeven17. De voorkeurslocatie is opgenomen in de gebiedsuitwerking Voorne.
Een eventueel regionaal bedrijventerrein kan ook mogelijk voor Brielle een oplossing zijn voor verplaatsing van bedrijven die uit planologisch oogpunt op een moeilijke locatie zitten. Met de aanleg van een regionaal bedrijventerrein zouden dit soort bedrijven daar een plek kunnen krijgen.
Kwaliteitsverbetering bedrijventerrein 't Woud
Delen van het bedrijventerrein 't Woud zijn verouderd en geven een wat verrommeld beeld. De matige ruimtelijke kwaliteit van delen van het terrein wordt mede veroorzaakt door opslag die in het zicht voorkomt. Het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit op het bedrijventerrein 't Woud is wenselijk. Nader onderzoek naar de aanpak van de kwaliteitsverbetering is in dit kader nodig en is een van de onderwerpen in de Economische Visie.
Samengevat luidt de inzet voor economie en bedrijventerreinen als volgt:
Een belangrijk uitgangspunt is het in stand houden en waar mogelijk versterken van het bestaande leefbaarheidsniveau, ook in de kleinere kernen. Een prettig woonklimaat, een gevoel van veiligheid, een goed aanbod aan voorzieningen en een sterke sociale samenhang binnen de gemeente dragen bij aan de leefbaarheid. Deze paragraaf concentreert zich vooral op het aspect voorzieningen.
Waardering van het wonen
In het kader van het woningmarktonderzoek in 2008 is een woonwensenenquête uitgevoerd. Aan de bewoners van Brielle is gevraagd hoe zij hun woningen en woonomgeving en daarmee de leefbaarheid waarderen. De inwoners van Brielle zijn over het algemeen tevreden met hun woning. Als pluspunten noemen de bewoners de veiligheid in de buurt, de hoeveelheid groen en het aantal scholen. De dagelijkse voorzieningen en onderhoud van groen/straten en achterpaden worden als minst gewaardeerd. Iets minder dan de helft van de bewoners geeft aan last te hebben van lawaai, stank en vuil. Ook verkeersoverlast wordt redelijk vaak genoemd.
Wonen, zorg en welzijn
Brielle heeft een vrij goed voorzieningenniveau op het gebied van zorg en welzijn. In het gebied zijn twee zorgcentra en verschillende huisartsen en apotheken aanwezig. De zorg en welzijnsvoorzieningen liggen voor het overgrote deel in de kern Brielle.
Naast zorg en welzijnsvoorzieningen heeft de gemeente meerdere sociale-, culturele- en maatschappelijke voorzieningen, zoals dorpshuizen (in Vierpolders en Zwartewaal), kerken, een bibliotheek, een dansschool, een theater en een theaterschool.
Onderwijs
Onderwijs is goed vertegenwoordigd in de gemeente. Brielle telt verschillende basisscholen en heeft vier scholen voor voortgezet onderwijs. Vierpolders en Zwartewaal hebben beiden een basisschool. De gemeente beschikt daarnaast over peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang in iedere kern en kinderdagopvang in Brielle. Een deel van de scholen verhuist binnen afzienbare tijd vanuit de kern Brielle naar Nieuwland-Oost. In deze nieuwbouwwijk komt nieuwbouw voor het Maerlantcollege en Praktijkschool De Schakel. Daarnaast wordt een nieuwe onderwijsaccommodatie voor primair onderwijs (r.k., prot.-chr. en openbaar) gerealiseerd.
Sport
Binnensport
De grote binnensportvoorzieningen (sporthal en zwembad) liggen in de kern Brielle. Alle kernen beschikken daarnaast over gymnastieklokalen. Bij de nieuwbouw van het voortgezet onderwijs in Nieuwland-Oost worden twee sportzalen en een gymnastieklokaal gerealiseerd. Alle binnensportaccommodaties zijn buiten onderwijstijden voor de verenigingssport beschikbaar.
Buitensport
Medio 2011 worden de sportvelden van Meeuwenoord (ten noorden van Brielle) verplaatst naar de gronden van Waardenburg. Uitgangspunten voor aanleg van het sportpark zijn vastgelegd in het Masterplan sportpark Waardenburg (2008). Ook in Vierpolders en Zwartewaal liggen voetbalvelden en een tennisaccommodatie.
Detailhandel
Op het gebied van detailhandel heeft de gemeente Brielle een overwegend lokale functie. De koopkrachtbinding van de inwoners voor dagelijkse artikelen is 92%18. Dit is gemiddeld voor kernen met een vergelijkbaar inwonertal en een vergelijkbare ligging ten opzichte van grotere nabijgelegen kernen als Brielle19. Met het toevoegen van een supermarktdiscounter in de kern zou dit percentage hoger kunnen liggen. Voor niet-dagelijkse goederen weet de gemeente slechts 37% van de koopkracht aan zich te binden.
Het winkelaanbod is over het algemeen goed in vergelijking met andere kernen in Nederland met een inwoneraantal tussen de 10.000 en 15.000 inwoners (zie bijlage 4). Brielle beschikt onder andere over drie supermarkten, een bouwmarkt, een HEMA, verschillende ketenfilialen en zelfstandige winkeliers. Vierpolders en Zwartewaal hebben een beperkt winkelaanbod20. Beide kernen hebben een kleine supermarkt.
Horeca
In 2008 is het horeca-aanbod in kaart gebracht21. Brielle beschikt over 49 horecagelegenheden. Deze variëren van drank-, spijs- en maaltijdverstrekkers tot logies- en cateringbedrijven. Onder spijsverstrekkers worden fastfoodbedrijven verstaan, zoals snackbars, lunchrooms en ijssalons. Bij maaltijdverstrekkers betreft het vooral (café)restaurants.
De omvang van het horeca-aanbod is zodanig dat sprake is van een horeca-aanbod dat past bij een gemeente met deze omvang met een toeristisch-recreatief karakter. De omvang van het aanbod aan drankverstrekkers wijkt niet veel af van het gemiddelde. De categorie spijsverstrekkende horecabedrijven is ondervertegenwoordigd in Brielle, terwijl de groep maaltijdverstrekkers juist groter is dan gemiddeld. Dit is opvallend, omdat juist de categorie spijsverstrekkers kan profiteren van de aantrekkingskracht van Brielle op toeristen. De 'oververtegenwoordiging' van de ene categorie hoeft overigens niet ten koste te gaan van de andere categorie.
Tabel 3.1 Vergelijking horeca-aanbod per 10.000 inwoners Brielle-Nederland en Brielle-toeristische gemeenten
horecafunctie | Brielle | Nederland | toeristische gemeenten* | ||
drankvertrekkers | 11,9 | 11,1 | 7% | 12,8 | -7% |
spijsverstrekkers | 5,0 | 6,1 | -18% | 6,4 | -12% |
maaltijdverstrekkers | 9,4 | 6,5 | 45% | 8,4 | 12% |
logiesverstrekkers | 2,5 | 1,7 | 47% | 2,5 | 0% |
totaal | 30,6 | 28,3 | 8% | 30,1 | 2% |
* Vergelijking met gemeenten die zich toeristisch-recreatief met Brielle laten vergelijken (Brielle, Enkhuizen, Naarden, Schoonhoven en Harlingen) |
Zorg en welzijn
Levensloopbestendige huisvesting
Samen met de zorginstellingen en wooncorporaties heeft de gemeente in 2003 een gezamenlijk visie op wonen, zorg en welzijn opgesteld. Deze visie is beschreven in de Eindnotitie gebiedsvisie wonen, zorg en welzijn (2003). Uitgangspunt voor de gezamenlijke visie is het zolang mogelijk thuis blijven wonen, met zorg en welzijn op maat. De primaire taakstelling voor Brielle, in samenwerking met wooncorporaties en zorginstellingen, is het zo goed mogelijk en levenbestendig huisvesten van mensen met een beperking.
Tot 2012 heeft Brielle voldoende aanbod aan aangepaste of aanpasbare huisvesting (onder meer voor senioren). Veel van deze woningen voldoen echter nog niet aan de eisen voor bijvoorbeeld seniorenwoningen. Het wegwerken van dit kwaliteitstekort aan levensloopbestendige woningen brengt een herstructureringsopgave met zich mee.
Voldoende zorgaanbod
Naast de herstructureringsopgave van levensbestendige woningen is het op peil brengen van het welzijnsniveau een aandachtspunt, ook in de kernen Vierpolders en Zwartewaal (zie paragraaf 9.1.2). Om aan de vraag naar zorg te voldoen moet het zorgaanbod gecombineerd worden met een aantal welzijnsdiensten vanuit de zorginstellingen in Brielle en vanuit nevenvestigingen in Vierpolders en Zwartewaal. Niet alleen senioren zijn een doelgroep, ook voor personen met een lichamelijke of verstandelijke beperking zijn welzijnsactiviteiten en ondersteuning nodig.
Multifunctioneel trefpunt Vierpolders
In Vierpolders komt een multifunctioneel trefpunt voor wonen, zorg en welzijn. Ook wordt voorzien in een kleinschalige buurtsupermarkt en een pinautomaat. Hierdoor wordt de leefbaarheid van de kern vergroot. In Zwartewaal is volgens de notitie Leefbaarheid Kleine Kernen (2003) een dergelijk trefpunt wenselijk, hiervoor zijn echter geen concrete plannen.
Onderwijs
Adequate spreiding van het onderwijs
Een belangrijk uitgangspunt is te komen tot een adequate spreiding van met name het basisonderwijs. Onderwijs dicht bij huis en het clusteren van voorzieningen zijn belangrijke thema's om rekening mee te houden bij het realiseren van nieuwe onderwijshuisvesting.
Met de bouw van de Brede School Zuurland, de bouw van de brede school in Vierpolders (samen met het dorpshuis c.a.), de geclusterde voorziening voor basisonderwijs in Nieuwland-Oost, de nieuwbouw van Maerlantcollege en Praktijkschool De Schakel in Nieuwland-Oost en de gezamenlijke renovatie/nieuwbouw van de basisscholen in de vesting wordt invulling gegeven aan het bovenstaande uitgangspunt. Het Maerlantcollege verhuist uit de vesting naar Nieuwland-Oost. Voor het speciaal onderwijs wordt een locatie buiten de vesting gezocht. De locaties in de vesting komen hierdoor vrij voor woningbouw. Ook de vrijkomende locatie in de wijk Rugge worden herontwikkeld met woningbouw.
Sport
Verplaatsen sportvoorzieningen van Meeuwenoord naar de Gronden van Waardenburg
Binnen afzienbare tijd worden de sportvoorzieningen (voetbal- en tennisvelden) verplaatst van Meeuwenoord naar de Gronden van Waardenburg. Daarnaast wordt er mogelijk een atletiekbaan aangelegd. De Gronden van Waardenburg liggen ten oosten van de kern Brielle, centraal tussen de kernen Vierpolders en Zwartewaal. De sportvelden en gymlokalen in Vierpolders en Zwartewaal blijven bovendien bestaan.
Bij de nieuwbouw van de scholen in Nieuwland-Oost worden 2 sportzalen (tweedeling) en een gymnastieklokaal gebouwd. Deze sportaccommodatie is buiten onderwijstijd beschikbaar voor verenigingssport. Na realisatie van deze sportaccommodatie wordt de gymzaal aan de Reede gesloopt.
Detailhandel
Winkelaanbod in de kern Brielle behouden
Het behouden van het huidige winkelaanbod in Brielle is het uitgangspunt. De mix van zelfstandige winkeliers en filialen van ketenbedrijven in de vesting is aantrekkelijk voor zowel de eigen inwoners van de gemeente als voor toeristen.
Basisaanbod aan winkelvoorzieningen in Vierpolders en Zwartewaal
Voor de leefbaarheid van kleine kernen is een basisaanbod aan winkelvoorzieningen van belang. De (buurt)supermarkt heeft niet alleen een functie als plek waar men de boodschappen haalt, maar heeft tevens een belangrijke sociale functie. Ook voor minder mobiele mensen is het van belang om voor de dagelijkse boodschappen in de directe omgeving terecht te kunnen. Functiecombinaties met bijvoorbeeld zorg en welzijn zijn in dit verband denkbaar.
Horeca
Behoud en waar mogelijk versterking van een gedifferentieerd horeca-aanbod
Het behouden van een gedifferentieerd horeca-aanbod is van belang voor de leefbaarheid van de gemeente. Gezien de recreatieve en toeristische functie van Brielle enerzijds en het relatief lage aanbod aan spijsverstrekkers (fastfood-bedrijven, zoals snackbars, lunchrooms en ijssalons) is een beperkte uitbreiding van spijsverstrekkers wenselijk.
Voor het in stand houden en versterken van het bestaande leefbaarheidsniveau in Brielle zijn de volgende zaken van belang:
De gemeente vormt, als onderdeel van de regio Rijnmond, een recreatief uitloopgebied voor de Rotterdamse stadsregio. Het recreatieve aanbod is divers en betreft verblijfsrecreatieve voorzieningen, dagrecreatieve voorzieningen, water- en oeverrecreatie op het Brielse Meer en recreatief medegebruik van het agrarisch gebied (wandelen en fietsen).
De economische betekenis van de recreatieve functies in het plangebied is momenteel groot. Belangrijke recreatieve kwaliteiten zijn, naast de specifieke recreatieve voorzieningen rondom het Brielse Meer, ook de belevingswaarde van het open landschap, de natuurwaarden en de cultuurhistorisch waardevolle elementen (vesting Brielle en het fort). De nabijheid van omvangrijke watergebieden, de Voornse duinen en stranden dragen ook bij aan de recreatieve positionering van Brielle.
Historische stad Brielle
Brielle is als historische vestingstad een van de belangrijke toeristisch-recreatieve attracties van Voorne, die samen de aantrekkingskracht van het eiland bepalen. Daarmee onderscheidt Brielle zich van de nabijgelegen steden. Door de cultuurhistorische kwaliteit van Brielle, de ligging aan het Brielse Meer en de rust en ruimte is Brielle interessant voor dagrecreanten.
Brielse Meer oevers
De recreatieve functies liggen vooral rond het Brielse Meer. Dit gebied is circa 750 ha groot (waarvan 400 ha water) en ontstond toen in 1951 de Brielse Maas werd afgesloten van de zee. Het is een parkachtig gebied en werkt als buffer tussen de industrie in Europoort-Botlek en het landschap van Voorne-Putten. De oevers zijn vooral ingericht voor watersport, oeverrecreatie, wandelen en fietsen. Het gemiddelde jaarbezoek aan het totale recreatiegebied is ongeveer 1,2 miljoen bezoeken. Met een opvangcapaciteit van circa 3 miljoen bezoeken is het bezoek matig te noemen.
Het recreatiegebied is gedateerd en bestaat voornamelijk uit intensief onderhouden gazons en heestervakken. Het huidige recreatief aanbod van het Brielse Meer voldoet op het land niet meer aan de wensen van de recreant. Het gebied wordt door recreanten minder dan gemiddeld gewaardeerd. Dit wordt bevestigd door de bezoekersaantallen. Werden in 2000 nog 2,0 miljoen bezoeken aan het Brielse Meer gebracht, het Recreantenonderzoek uit 2006 telde "slechts" 1,2 miljoen bezoeken. Gezien de opvangcapaciteit van circa 3 miljoen is dit matig te noemen).
Verblijfsrecreatie
Langs het Brielse Meer liggen meerdere kampeerterreinen:
Dagrecreatie
Ten noorden van het Brielse Meer ligt deels op het grondgebied van de gemeente Rotterdam een 18-holes golfbaan. Per jaar bezoeken gemiddeld 36.000 spelers deze baan. In de directe omgeving van het Brielse Meer ligt een netwerk van wandel- en fietspaden. De oevers bieden plaats aan recreatiestranden en lig- en speelweides.
Recreatief netwerk
In de gemeente is een vrij uitgebreid regionaal recreatief wandel- en fietsroutenetwerk aanwezig. De routes liggen zodanig dat fietsers en wandelaars tijdens het afwisselende landschap, de natuurgebieden en de cultuurhistorische elementen in het gebied kunnen ervaren. In het gebied zijn verschillende wandelroutes uitgestippeld, waaronder de Voornepadroute, de Vestingroute en een Europese wandelroute (E8, vanaf de Ierse westkust tot aan de Slowaakse grens met de Oekraïne). Nabij camping De Krabbeplaat vaart een voetveer over het Brielse Meer naar Brielle. Voor de wandel- en fietsroutes ontbreken plaatselijk nog enkele verbindende schakels in het recreatieve netwerk.
In de gemeente zijn twee paardenhouderijen aanwezig. Een sluitend netwerk voor ruiterpaden ontbreekt echter in het gebied.
Overige voorzieningen
Naast de al genoemde recreatieve voorzieningen beschikt de gemeente over een Kinderspeelparadijs, een Paintbalcenter en een Modelvliegclub (Zwartewaal). Het grote parkeerterrein en de grasterreinen in de Ondernemingspolder-oost worden soms gebruikt voor grote manifestaties zoals een paardenspringconcours. Voorzieningen voor natuurgerichte recreatie zijn nauwelijks aanwezig.
De toeristisch-recreatieve sector is een snel groeiende sector in binnen- en buitenland, die regio's en ondernemers dwingt bezig te zijn met productontwikkeling en innovatie. Daarnaast wordt de recreatieve druk op recreatiemogelijkheden vergroot door de toenemende bevolkingsgroei in de Randstad. Door de grote woningbouwopgave in de regio Rotterdam neemt de recreatieve druk op de minder-verstedelijkte gebieden zoals de gemeente Brielle toe.
Ondernemers, overheden en andere partijen op Voorne-Putten onderkennen de toenemende recreatieve druk en hebben in 2001 een gezamenlijke ontwikkelingsvisie opgesteld. Deze visie is uitgewerkt in het Masterplan Recreatie & Toerisme Voorne-Putten/Rozenburg (2001). Op dit moment werkt het recreatieschap aan een gebiedsplan recreatie voor Voorne-Putten-Rozenburg). Het gebiedsplan is richtinggevend voor de integratie van nieuwe ontwikkelingen en voor het opstellen van de beheerplannen.
Toeristische positionering van Brielle
Brielle wil zich nadrukkelijk profileren als toeristische gemeente, passend bij de kwaliteiten van de gemeente. De onderscheidende functie van Brielle als cultuurhistorische stad wil de gemeente benutten. Daarnaast zijn de rust en ruimte en de ligging van de gemeente aan het Brielse Meer kenmerkende kwaliteiten van Brielle.
Kwaliteitsimpuls/herinrichting voor een historische en levendige binnenstad
Om Brielle meer te profileren als cultuurhistorische stad is behoud van het historisch erfgoed belangrijk. Daarnaast is het van belang dat de vesting levend wordt gehouden. In vervolg op de Toekomstvisie Brielle vesting (2003) heeft de gemeente hiervoor het Uitvoeringsprogramma Vesting Brielle (2008) opgesteld. In dit uitvoeringsprogramma staan concrete projecten die een positieve bijdrage leveren aan de recreatieve waarde, het imago en de identiteit van de vesting.
In het uitvoeringsprogramma zijn onder andere bastions, ravelijnen en entrees naar de vesting opgenomen als mogelijke ontwikkelingslocaties. Het verbeteren van de relatie tussen de binnenstad met het waterfront (Stenen Baak) verhoogt bovendien de cultuurhistorische en recreatieve waarde van Brielle.
Brielse Meer
Brielse Meer (oevers) inrichten als eigentijds recreatiegebied
Naast het historische centrum trekt het open landelijk gebied, de aanwezige natuur en de brede wateren recreanten en toeristen naar Brielle. Het Brielse Meer leent zich goed voor water- en natuurrecreatie, maar sluit niet goed aan op de huidige wensen van de recreant. Daarom wordt het Brielse Meer omgevormd van een gedateerd gebied naar een eigentijds recreatiegebied. De basis als groene buffer blijft het uitgangspunt. De variatie in inrichting en voorzieningen moet echter worden vergroot. Het gebied moet weer aantrekkelijk worden voor de doelgroepen: watersporters, oeverrecreanten, sportieve recreanten en toerders.
Differentiatie aanbrengen in intensieve- en extensieve recreatie
Binnen het recreatiegebied wordt onderscheid gemaakt in intensieve gebieden voor recreatie (voor bijvoorbeeld commerciële voorzieningen en jaarrondrecreatievoorzieningen) en extensieve gebieden (voor routegebonden- en natuurrecreatie).
Door deze differentiatie wordt het draagvlak van voorzieningen vergroot en is gerichter beheer van het gebied mogelijk. De Krabbeplaat, delen van de Ondernemingspolder (oost) en de Plas van Heenvliet zijn in beeld voor intensieve recreatie. Hier is beperkte uitbreiding van seizoensgebonden verblijfsrecreatie (niet zijnde terreinen met vaste staanplaatsen) mogelijk.
Recreatieve initiatieven Polder Oosterland en Ondernemingspolder
Polder Oosterland en de Ondernemingspolder maken deel uit van de Brielse Meer oevers en zijn in Regionaal Groen Structuurplan aangewezen als te ontwikkelen (openlucht)recreatiegebied. Later is deze aanduiding in de RR2020 ter plaatse van de Ondernemingspolder overruled door het opnemen van een zoeklocatie voor een regionaal bedrijventerrein. De gemeente handhaaft de agrarische bestemming van de twee polders, maar staat open voor recreatieve initiatieven in Polder Oosterland en de Ondernemingspolder.
Meewerken aan het ontwikkelen van de Plas van Heenvliet
De Combinatie Put van Heenvliet is bezig met het transformeren van de voormalige zandwinningsput tot natuur- en recreatieplas. De gemeente staat positief tegenover dit initiatief.
Door de 35 m diepe put op te vullen tot een diepte van 8 à 10 m zal de waterkwaliteit en de flora en fauna in de Plas van Heenvliet verbeteren. Naast het opwaarderen van natuurwaarden stelt men voor recreatieve functies aan het gebied toe te voegen, zoals strandjes, mogelijkheden voor ongemotoriseerde watersport, vissteigers, een speel- en ligweide en een fietspad.
Recreatief medegebruik (recreatieve routes en knooppunten)
Brielle beschikt over een groot buitengebied wat van belang is als agrarisch gebied en recreatie- en natuurgebied. Het is van belang ook het buitengebied toegankelijk en beleefbaar te maken. Verbrede landbouw en het recreatieve routenetwerk speelt hierin een sleutelrol. Het aanleggen van missende schakels (zie figuur 9.3 op pagina 42) in het routenetwerk en het opzetten van een fietsknooppuntensysteem draagt bij aan een positieve beleving van het gebied.
Een fietsknooppuntensysteem kan een recreatieve impuls geven. Een knooppunt is een strategisch gelegen locatie, waar diverse (recreatieve) routes bij elkaar komen. Door recreatieve knooppunten goed aan te laten sluiten op zowel bovenregionale, regionale en lokale (recreatieve) netwerken - via land en water - kan de bekendheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid van de omliggende landschappen flink worden vergroot. Op een recreatief knooppunt zijn kleinschalige recreatieve voorzieningen gekoppeld aan routes.
Creëren van toegankelijke kreken
Een vorm van recreatief medegebruik is het toegankelijk en beleefbaar maken van kreken. De kreken in Voorne-Putten zijn in de loop der jaren stukje bij beetje omgevormd tot agrarisch gebied en/of poldersloten. Vanuit landschappelijk, waterhuishoudkundig en ecologisch oogpunt is het opwaarderen en herstellen van kreken wenselijk. Een belangrijk recreatie uitgangspunt hierbij is het beleefbaar maken van de kreken (bijvoorbeeld door aanleg van wandelroutes). Bij het herstel/opwaarderen van kreken is het van belang de mogelijkheden voor de recreatieve functie van kreken te betrekken.
Meewerken aan realisatie van golfbaan Lagerwoude
Er is een marktinitiatief om ten westen van de kern Brielle op de grens van de gemeenten Brielle, Westvoorne en Hellevoetsluis een golfterrein (18-holes) te ontwikkelen. Deze ontwikkeling is mer-plichtig. Onlangs is de mer-procedure opgestart.
De inzet voor recreatie en toerisme luidt samengevat als volgt:
Hoofdinfrastructuur
De hoofdverkeersinfrastructuur bestaat uit de rijksweg N57 (Dammeweg) en de provinciale weg N218 (Groene Kruisweg). De N57 loopt van noord naar zuid door de gemeente en verbindt de regio Rotterdam met de Zuid-Hollandse eilanden en Zeeland. De N218 is een regionaal verbindende weg van oost naar west tussen de Maasvlakte en de Hartelbrug/Spijkenisse. De N218 doorsnijdt de kern Brielle en deelt deze kern op in twee delen. Ter hoogte van de Hartelbrug sluit de N218 eveneens aan op de N57. De kernen Brielle, Zwartewaal en Vierpolders worden vanaf de N218 ontsloten in alle richtingen. Even ten noorden van Brielle sluit de N57 aan op de A15 welke Europoort verbindt met Rotterdam en het rijkswegennet naar het achterland.
Knelpunten
De groeiende verkeersstromen en de verslechtering van de bereikbaarheid van de gemeente vormen een grote bedreiging voor de leefbaarheid, verkeersveiligheid en het economisch klimaat binnen de gemeente. Verbetering hiervan heeft de hoogste prioriteit.
Knelpunten en opgaven zijn er vooral op het vlak van:
Bereikbaarheid (per auto, fiets en openbaar vervoer)
Het aantal files neemt voortdurend toe. Zakelijke bestemmingen en ook veel woonkernen worden steeds minder goed bereikbaar. De gemeente Brielle kent vooral een grote bereikbaarheidsproblematiek door de bestaande verkeersknelpunten op de kruising N218-N57 en de N57 ter hoogte van de Harmsenbrug en de Brielsebrug nabij de aansluiting op de A15. Voor het kassengebied en de kern Vierpolders is de bereikbaarheid vanaf de N57 een aandachtspunt.
Verkeersveiligheid en leefbaarheid
De N218 doorsnijdt Brielle en ligt dicht naast de bebouwde kom van Zwartewaal. Verkeersveiligheid en leefbaarheid vormen daardoor belangrijke knelpunten binnen deze kernen.
In Brielle spelen een aantal verkeers- en vervoersvraagstukken. Paragraaf 3.5.2 gaat nader in op deze knelpunten en de daarmee samenhangende opgaven.
Beleid verkeer en vervoer
De verkeers- en vervoervraagstukken in Brielle hangen nauw samen met de congestieproblematiek en verkeersafwikkelingproblematiek op de N57 en de N218. Dit krijgt aandacht in het kader van provinciale (stadsregionale) en rijksverbeteringsplannen.
Het verkeersbeleid van de gemeente en de stadsregio is ingebed in de context van het rijks- en provinciaal beleid en aangestuurd vanuit algemene doestellingen ten aanzien van bereikbaarheid economische centra, bevordering van openbaar vervoer en verkeersveiligheid.
Rijk: Nota Mobiliteit
Provincie/stadsregio
Regionaal Verkeers- en Vervoerplan (RVVP) met Regionale Investeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RIVV).
Gemeente Brielle
Brielle heeft recentelijk een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan (GVVP Brielle) opgesteld. In dit GVVP Brielle is het verkeers- en vervoerbeleid van de gemeente vastgelegd en is een wensbeeld voor de toekomst opgenomen met een uitvoeringsprogramma. Het GVVP geeft sturing aan de toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van verkeers- en vervoersaspecten in de gemeente.
Weginfrastructuur
Knelpunten binnen de gemeente Brielle zijn:
Maatregelen welke op korte termijn (tot 2012) uitgevoerd moeten worden, zijn:
Het GVVP Brielle (zie paragraaf 3.5.1) is de aanzet tot het nemen van bovenstaande maatregelen de komende jaren. Onderstaande figuur geeft de uit te voeren maatregelen weer.
Verbeteren van de doorstroming en verkeersveiligheid N57
Op langere termijn komen bereikbaarheid en leefbaarheid verder onder druk te staan. Op dit moment is al sprake van een slechte bereikbaarheid door structurele congestie op de N57 en N218. Zolang dit capaciteitsprobleem niet is opgelost, wordt het probleem alleen maar groter.
De stadsregio heeft met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat afspraken gemaakt ter verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid van de N57. De stadsregio zorgt voor de bouw van een afzonderlijke fietsbrug naast de Harmsenbrug, die Rijkswaterstaat in beheer en onderhoud neemt. Na de bouw van de fietsbrug zorgt Rijkswaterstaat voor de realisatie van een tweede rijstrook voor autoverkeer aan de oostzijde van de Harmsenbrug. Rijkswaterstaat verbreedt de Harmsenbrug naar 2x2 vanaf de A15 tot aan het kruispunt met de N218. De uitvoering staat gepland voor 2010/2011. Het bestaande inhaalverbod op de N57 is over de hele lengte op Voorne doorgetrokken.
Verbeteren doorstroming en verkeersveiligheid N218 door aanleg rotondes
Tussen 2008 en 2013 wordt een verkenning uitgevoerd en wordt besluitvorming verwacht voor verbetering van de doorstroming en verkeersveiligheid op de N218. Op de volgende vijf kruisingen met de N218 worden duurzaam veilige rotondes aangelegd:
Naast een verbeterde doorstroming zullen deze rotondes de verkeersveiligheid (en oversteekbaarheid van de N218) in de kern Brielle en Zwartewaal verbeteren. De kans op ongevallen wordt immers verminderd en de ernst van het letsel bij ongevallen neemt af. Ten behoeve van de verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid wordt de aansluiting van de Langesingel op de N218 opgeheven.
Reconstructie van de kruising N57-N218
Door onvoldoende capaciteit van de kruising N57-N218 loopt het verkeer op deze kruising in 2010 vast. De stadsregio heeft in samenwerking met Brielle, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland een planstudie uitgevoerd naar mogelijke oplossingen hiervoor. Het ongelijkvloers maken van het kruispunt N57-N218 is de beste oplossing om de doorstroming van het verkeer daar te verbeteren en te waarborgen voor de middellange termijn. Bij de ongelijkvloerse kruising gaat de N57 over de N218 (Groene Kruisweg) heen. De N218 blijft op maaiveldniveau liggen. Realisering van de ongelijkvloerse kruising staat gepland in de periode 2009-2012 en is op zijn vroegst in 2011 gereed.
Verbeteren van de verkeersveiligheid in de kernen
Om de verkeersveiligheid in de binnenstad van Brielle te verbeteren, worden verschillende wegen heringericht (zie figuur 9.4 op pagina 46). Zowel de gemeente als de provincie zetten daarnaast in op verdere infrastructurele maatregelen op de gebiedsontsluitingswegen. Op deze manier willen zij de veiligheid en het verblijfsklimaat verbeteren. Te denken valt aan:
Daarnaast komt vanwege de voortgaande groei van het verkeer een aantal kruispunten en wegvakken voor verbetering in aanmerking. De veiligheidsknelpunten hebben betrekking op onveilige kruispunten en onduidelijke verkeerssituaties, te hoge rijsnelheden, onveilige oversteekbaarheid van wegen en gecombineerde afwikkeling van (recreatief) langzaam verkeer met gemotoriseerd verkeer. Naast concrete maatregelen als herinrichting van de Kaaistraat, aanpassing van de verkeerscirculatie in de binnenstad en het beperken van het vrachtverkeer in de binnenstad is onderzoek naar de mogelijkheden voor verkeersremmende maatregelen van belang.
Aansluiting Vierpolders en glastuinbouwgebied via N495 op N57
Vierpolders heeft te maken met sluipverkeer en ongewenst vrachtverkeer. Dit wordt versterkt door het nog te ontwikkelen concentratiegebied voor glastuinbouw ten westen van de kern. Voor een betere ontsluiting van Vierpolders en het glastuinbouwgebied en vermindering van het sluipverkeer in en rond Vierpolders zet de gemeente in op een aansluiting van de N495 op de N57. Hiervoor wordt een haalbaarheidsstudie uitgevoerd.
Verkeerscirculatieve maatregelen Brielse binnenstad
De gemeente heeft plannen om de binnenstad van Brielle te herinrichten en de verkeerscirculatie te wijzigen. Afhankelijk van de invoering van het verkeerscirculatieplan, de ontwikkelingen in Meeuwenoord en de herinrichtingsplannen van het Maarland (bomen en bestrating) wordt te zijner tijd een herinrichting overwogen.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer in de regio is momenteel redelijk. Het aanwezige regionale buslijnennetwerk geeft (via Zwartewaal) aansluiting op de metrostations in Spijkenisse (RET) en het overige openbaar vervoernetwerk in de stadsregio Rotterdam. Brielle heeft een centraal busstation.
Vierpolders wordt slecht ontsloten door het openbaar vervoer (alleen buurtbus) vanwege de geringe vervoervraag.
Aan kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer wordt gewerkt. Door maatregelen op de provinciale wegen moet de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren. De laatste jaren is al geïnvesteerd in vrije busbanen op gedeeltes waar regelmatig congestie optrad. Het verbeteren van het openbaarvervoeraanbod (frequentie en dekking) blijft echter een structurele opgave. De volgende aandachtspunten zijn van belang.
Uitbreiding openbaar vervoer naar havengebieden, Vierpolders, Nieuwland-Oost, Oude Goote
en Meeuwenoord
Uitbreiding van busdiensten naar de havengebieden (bijvoorbeeld Maasvlakte) en een verbeterde OV-bediening van Vierpolders door buslijn 106 is wenselijk.
Daarnaast is het voor de ontsluiting van de nieuwbouwwijken Nieuwland-Oost en Oude Goote en het scholencomplex aan de Hossenbosdijk wenselijk lijndienst 103 deels te verleggen.
Ten behoeve van de ontwikkeling van Meeuwenoord is een goede openbaarvervoerverbinding noodzakelijk. Het doortrekken van buslijn 103 naar Meeuwenoord is een optie. Met beide routewijzigingen ontstaat een goede "interne" busverbinding binnen Brielle.
Benutten kansen voor de bereikbaarheid over water
Mogelijk interessante kansen voor de bereikbaarheid van de gemeente (recreatief en/of woon-werkverkeer) liggen er via vervoer over water (recreatief en/of utilitair) gezien de ligging aan het Brielse Meer en het Hartelkanaal.
Langzaam verkeer
De volgende opgaven zijn van belang wat betreft het langzame verkeer.
Aanpassen inrichting wegen rond scholen
Wegen rond scholen moeten beter worden ingericht en worden afgestemd op het langzaam verkeer (bijvoorbeeld de G.J. van Boogerdweg). Onderzoek uitvoeren naar inrichting en verkeerremmende maatregelen is in dit kader wenselijk.
Fietsnetwerk aanpassen op oost-westgeoriënteerd fietsverkeer
Door de nieuwbouw van scholen in Nieuwland-Oost en de bouw van nieuwbouwwijk Oude Goote oriënteert het fietsverkeer zich in de toekomst meer op de richting oost-west. Het fietsnetwerk moet hierop worden aangepast.
Bij de planvorming van Oude Goote is het gewenst een (diagonale) vrije fietsinfrastructuur aan te leggen. Dit levert ook een kortere fietsroute op voor fietsverkeer tussen de binnenstad van Brielle en Vierpolders.
Verkeerskundige uitgangspunten en maatregelen ruimtelijke ontwikkelingen
Deze structuurvisie zet in op de ontwikkeling van nieuwe woongebieden, bedrijfsterreinen, glastuinbouw en recreatie. Hiervoor zijn ten aanzien van het aspect verkeer en vervoer ambities geformuleerd. De ambitie voor verkeer en vervoer is een goede mix van veiligheid, bereikbaarheid, verkeersafwikkeling en verblijfskwaliteit, passend bij de functie van Brielle in zijn geheel maar ook bij de karakteristiek van de verschillende gebieden in Brielle.
Daarom zijn er twee hoofdlijnen opgesteld:
Vooral het beleidsveld ruimtelijke ordening en volkshuisvesting heeft raakvlakken met het verkeers- en vervoerbeleid. Hierbij gaat het vooral om het inrichten van de openbare ruimte en het landelijk gebied. Bij toekomstige nieuwbouwprojecten moeten verkeers- en infrastructurele aspecten vanaf de start van het project worden betrokken. Op deze manier wordt in het beginstadium al nagedacht over de verschillende structuren, zoals de autostructuur, de fietsstructuur en de aansluitingen op de huidige infrastructuur. Een geïntegreerd plan van stedenbouw, milieu en verkeer is hierbij het uitgangspunt.
In dit kader is het vanuit het aspect leefbaarheid belangrijk om de hinder die van verkeersstromen wordt ondervonden (geluid en luchtvervuiling) zoveel mogelijk te beperken en terug te dringen. Vooral dichtbij bestaande en nieuwe woongebieden ligt in de verbetering van de leefbaarheid een belangrijke opgave.
De inzet voor verkeer en vervoer luidt samengevat als volgt:
Wegverkeer
Openbaar vervoer
Langzaam verkeer