direct naar inhoud van 6.2 Verkeer
Plan: Geuzenpark Atletiek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0501.GeuzenparkAtletiek-0130

6.2 Verkeer

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

In het plangebied zullen een atletiekbaan en een buitenschoolse opvang (bso) gerealiseerd worden. Uit de verkregen gegevens van de atletiekvereniging zullen in de toekomst maximaal circa 180 leden op een trainingsavond aanwezig zijn. Voor de berekening van de verkeersgeneratie is aangenomen dat de maandag t/m vrijdag trainingsavonden zijn. De inschatting is dat de vereniging in 2020 zal groeien naar circa 580 leden. Aangenomen is dat in het weekend circa 300 personen per dag op de club aanwezig zijn. Uitgaande van 65% autogebruik en een autobezetting van 1,5 (publicatie 272, CROW) bedraagt de verkeersgeneratie circa 200 mvt/etmaal, zie onderstaande tabel.

Tabel 6.1 Verkeersgeneratie atletiekbaan

  aantallen     aantal auto's   heen en terug   verkeers-
generatie  
maandag
t/m vrijdag  
180   65% autoge-
bruik/autobe-
zetting 1,5  
78   2   156 mvt/etmaal * 5 dagen = 780  
zaterdag en zondag   300   65% autoge-
bruik/autobe-
zetting 1,5  
130   2   260 mvt/etmaal * 2 dagen = 520  
          1.300/7=186 =
200 mvt/et-
maal  

Voor de berekening van de verkeersgeneratie van de bso wordt gebruikgemaakt van ervaringscijfers:

  • het percentage kinderen dat begeleid wordt naar de opvang bedraagt 70%;
  • autogebruik voor brengen en halen is 80% van de kinderen die begeleid naar de opvang komen. Op het totaal aantal kinderen leidt dit tot een autogebruik van 56% (70%*80%);
  • autogebruik van het personeel is 80%;
  • omdat sommige ouders/begeleiders meerdere kinderen tegelijk brengen/halen, wordt uitgegaan van 1,1 kind per auto;
  • 4 verplaatsingen per ouder/begeleider per dag (zowel brengen als halen levert 2 ritten op);
  • 4 verplaatsingen per personeelslid per dag in verband met voor- en naschoolse opvang.

De onderstaande uitgangspunten zijn aangeleverd:

  • 1 groep bso = 20 kinderen;
  • 2 personeelsleden.

Op basis van deze aannames en uitgangspunten is in onderstaande tabel een berekening van de verkeersgeneratie weergegeven.

Tabel 6.2 Verkeersgeneratie bso

aantallen     aantal auto's   aantal autobewe-
gingen per kind/ personeel  
verkeersgeneratie  
20 kinderen   56% autogebruik/
autobezetting 1,1  
10   4   40 mvt/etmaal  
2 personeels-
leden  
80% autogebruik   2   4   8 mvt/etmaal  
        48 = 50 mvt/et-
maal  

De totale verkeersgeneratie (atletiekbaan en bso) bedraagt 250 mvt/etmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen via de ontsluitingsweg van sportpark Geuzenpark. Deze ontsluiting loopt over de Nolle richting de N218.

Parkeren

Om de parkeerbehoefte te berekenen is gebruik gemaakt van kencijfers uit publicatie 182 (CROW). Het kencijfer voor sportvelden buiten bedraagt maximaal 27 parkeerplaatsen per ha. Uitgaande van 2,8 ha zijn 82 parkeerplaatsen benodigd.

Voor de bso is gebruik gemaakt van de in de publicatie beschreven methode. Deze methode houdt rekening met een bepaald percentage autogebruik, het aantal kinderen per auto en de turn over van de parkeerplaatsen. De turn over is het aantal maal dat een parkeerplaats gebruikt kan worden binnen de bepaalde periode. Bij een bso wordt ervan uitgegaan dat kinderen binnen een tijdperiode van minimaal 1,5 uur worden gebracht en gehaald en dat de parkeerduur maximaal 15 minuten bedraagt. De theoretische turn over van de parkeerplaatsen is dus 6. Omdat er altijd sprake is van deels overlap in het aankomen en vertrekken, wordt vanuit een worstcasebenadering gerekend met een lagere turnover van 5. Voor personeelsleden wordt uitgegaan van 0,8 parkeerplaatsen per personeelslid en een turnover van 1.

Tabel 6.3 Parkeerbehoefte bso

aantallen     aantal par-
keerplaatsen  
turn over   parkeerbehoefte  
20 kinderen   56% autogebruik/
autobezetting 1,1  
10   5   2  
2 personeelsleden   0,8 parkeerplaatsen per personeelslid   1,6   1   2  
        4 parkeerplaatsen  

De totale parkeerbehoefte bedraagt dan 86 parkeerplaatsen. Hieraan zal voldaan worden.

Conclusie

De toename van het verkeer (250 mvt/etmaal) zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling op de ontsluitende wegen. Er zullen voldoende parkeervoorzieningen worden gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien.