Plan: | Geuzenpark Atletiek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0501.GeuzenparkAtletiek-0130 |
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
In het plangebied zullen een atletiekbaan en een buitenschoolse opvang (bso) gerealiseerd worden. Uit de verkregen gegevens van de atletiekvereniging zullen in de toekomst maximaal circa 180 leden op een trainingsavond aanwezig zijn. Voor de berekening van de verkeersgeneratie is aangenomen dat de maandag t/m vrijdag trainingsavonden zijn. De inschatting is dat de vereniging in 2020 zal groeien naar circa 580 leden. Aangenomen is dat in het weekend circa 300 personen per dag op de club aanwezig zijn. Uitgaande van 65% autogebruik en een autobezetting van 1,5 (publicatie 272, CROW) bedraagt de verkeersgeneratie circa 200 mvt/etmaal, zie onderstaande tabel.
Tabel 6.1 Verkeersgeneratie atletiekbaan
aantallen | aantal auto's | heen en terug |
verkeers- generatie |
||
maandag t/m vrijdag |
180 | 65% autoge- bruik/autobe- zetting 1,5 |
78 | 2 | 156 mvt/etmaal * 5 dagen = 780 |
zaterdag en zondag | 300 | 65% autoge- bruik/autobe- zetting 1,5 |
130 | 2 | 260 mvt/etmaal * 2 dagen = 520 |
1.300/7=186 = 200 mvt/et- maal |
Voor de berekening van de verkeersgeneratie van de bso wordt gebruikgemaakt van ervaringscijfers:
De onderstaande uitgangspunten zijn aangeleverd:
Op basis van deze aannames en uitgangspunten is in onderstaande tabel een berekening van de verkeersgeneratie weergegeven.
Tabel 6.2 Verkeersgeneratie bso
aantallen | aantal auto's |
aantal autobewe- gingen per kind/ personeel |
verkeersgeneratie | |
20 kinderen | 56% autogebruik/ autobezetting 1,1 |
10 | 4 | 40 mvt/etmaal |
2 personeels- leden |
80% autogebruik | 2 | 4 | 8 mvt/etmaal |
48 = 50 mvt/et- maal |
De totale verkeersgeneratie (atletiekbaan en bso) bedraagt 250 mvt/etmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen via de ontsluitingsweg van sportpark Geuzenpark. Deze ontsluiting loopt over de Nolle richting de N218.
Parkeren
Om de parkeerbehoefte te berekenen is gebruik gemaakt van kencijfers uit publicatie 182 (CROW). Het kencijfer voor sportvelden buiten bedraagt maximaal 27 parkeerplaatsen per ha. Uitgaande van 2,8 ha zijn 82 parkeerplaatsen benodigd.
Voor de bso is gebruik gemaakt van de in de publicatie beschreven methode. Deze methode houdt rekening met een bepaald percentage autogebruik, het aantal kinderen per auto en de turn over van de parkeerplaatsen. De turn over is het aantal maal dat een parkeerplaats gebruikt kan worden binnen de bepaalde periode. Bij een bso wordt ervan uitgegaan dat kinderen binnen een tijdperiode van minimaal 1,5 uur worden gebracht en gehaald en dat de parkeerduur maximaal 15 minuten bedraagt. De theoretische turn over van de parkeerplaatsen is dus 6. Omdat er altijd sprake is van deels overlap in het aankomen en vertrekken, wordt vanuit een worstcasebenadering gerekend met een lagere turnover van 5. Voor personeelsleden wordt uitgegaan van 0,8 parkeerplaatsen per personeelslid en een turnover van 1.
Tabel 6.3 Parkeerbehoefte bso
aantallen |
aantal par- keerplaatsen |
turn over | parkeerbehoefte | |
20 kinderen | 56% autogebruik/ autobezetting 1,1 |
10 | 5 | 2 |
2 personeelsleden | 0,8 parkeerplaatsen per personeelslid | 1,6 | 1 | 2 |
4 parkeerplaatsen |
De totale parkeerbehoefte bedraagt dan 86 parkeerplaatsen. Hieraan zal voldaan worden.
Conclusie
De toename van het verkeer (250 mvt/etmaal) zal niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling op de ontsluitende wegen. Er zullen voldoende parkeervoorzieningen worden gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien.