Type plan: wijzigingsplan
Naam van het plan: Brede School Snijdelwijk
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0499.BPL11037WBD-OH01

3.2 Toetsing aan de bevoegdheden

Om de realisatie van de brede school toe te staan dient te worden voldaan aan de voorwaarden zoals deze zijn opgenomen in artikel 30, lid 2 onder b en artikel 30, lid 3 van de voorschriften van het geldende bestemmingsplan 'Boskoop Dorp' (2009). Deze voorwaarden zijn verwoord in paragraaf 3.1 van de toelichting van voorliggend wijzigingsplan. In onderstaande wordt per voorwaarde toegelicht op welke wijze wordt voldaan aan de betreffende voorwaarde.    
 
Artikel 11.2.2.b - gebouw in bestemming groen
Het is voor burgemeester en wethouders mogelijk een omgevingsvergunning te verlenen voor het oprichten van een gebouw ten behoeve van de groene gebruikszone. Deze zone is bestemd voor een park met daarbij school- en natuureducatieve voorzieningen, schooltuintjes en daarmee naar aard en omvang vergelijkbare functies.
 
De beoogde ontwikkeling betreft een schuur van 10,5 m2 en een bouwhoogte van max. 3 m. Daarmee voldoet het gebouw aan de de afwijkingsbevoegdheidvereisten van maximaal 200m2, een totale omvang van alle gebouwen ten behoeve van deze zone van 400m2 en een maximale bouwhoogte van 6.5m. Het gebouw (schuur) is ten behoeve van voorzieningen voor de school. Het gebruik en de maatvoering van het gebouw passen derhalve binnen de bevoegdheid.
  
Artikel 29.1.i - Doelmatig gebruik
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd van de in het plan opgenomen bouwgrenzen met maximaal 2,5 meter af te wijken, mits dit noodzakelijk is in verband met de uitmeting van het terrein of uit een oogpunt van doelmatig gebruik van de gronden en/of de bebouwing. De bouwgrenzen worden met de beoogde ontwikkeling op twee plekken overschreden. In de west-zuidhoek van het gebouw gaat het gebouw minimaal (max. 0,81 meter) over de bouwgrenzen heen, aan de noordzijde gaat het gebouw tot 2,48 meter over de grenzen heen. Beide maten passen binnen de bevoegdheid.
 
Overschrijdingen bouwvlak (detail noordzijde) - bovenkant kaart is west

 
Overschrijdingen bouwvlak (detail west-zuidzijde) - bovenkant kaart is west
 
Omdat een alternatieve situering op de kavel ten koste gaat van een uitgang aan de zuidzijde is dit niet mogelijk. Het ontwerp is op basis van de eisen van toekomstige gebruikers en de gemeente tot stand gekomen. Aanpassing is niet wenselijk en zou ten koste kunnen gaan van gebruikersgemak. Daarmee is het gebruik van de afwijkingsbevoegdheid gelegitimeerd.
 
Artikel 30.1 - Geringe veranderingen
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan wijzigen in de vorm van het aanbrengen van geringe veranderingen in de plaats, ligging en/of afmetingen van bestemmingsgrenzen.
 
Er is geen jurisprudentie over de maximale verandering bij geringe veranderingen. Het bestemmingsplan biedt hier ook geen duidelijkheid in. Derhalve wordt aangenomen dat percentages onder de 15 % als gering zijn te zien.
 
De hierna volgende tabel en afbeelding toont de overschrijdingen van het plan ten opzichte van het bestemmingsplan 'Boskoop Dorp'. In de tabel wordt duidelijk hoe groot de verandering is ten opzichte van de totale grootte van het bouwplan. Hierbij is gekozen voor de noord-zuid afmetingen (in afbeelding links-rechts) en de west-oost afmetingen (in afbeelding boven-onder). Uitgegaan is van de totale lengte van het wijzigingsgebied uit 'Boskoop Dorp' en de maximale overschrijding van dit gebied door de beoogde ontwikkeling. Omdat vanwege de zeer grote overschrijding in de west-oosthoek van het plan (afbeelding linksboven) de maximale overschrijding geenszins representatief is, is voor de west-oost lengte een gemiddelde overschrijding gehanteerd.
 
 LengteOverschrijding 
Procentuele 
overschrijding 
Gemiddelde overschrijding
noord-zuid (1)71.0 m81.6 - 71.0 = 10.6 m14,9 % 
noord-zuid (2)71.4 m77.4 - 71.4 = 6.0 m8,4 %11,7%
west-oost (1)58.5 m59.7 - 58.5 = 1.2 m2,1% 
west-oost (2)55.0 m56.4 - 55.0 = 1.4 m2,5%2,3%
    
Overschrijdingen wijzigingsbevoegdheid - bovenkant kaart is west
 
Gelet op de grootte van de ontwikkeling is de gemiddelde overschrijding zeer gering te noemen. De maximale gemeten overschrijding is immers 14,9%. De gemiddelde overschrijding is daarnaast veel lager. Hiermee voldoet het plan aan het criterium 'geringe veranderingen'. 

Artikel 30.2 - Maximaal aantal woningen en bouwhoogte      
Het bouwplan voorziet niet in de realisatie van woningen. De bouwhoogte van de school is maximaal 10,5 meter. Hiermee voldoet het bouwplan aan de eisen gesteld in artikel 30, lid 2 onder b.
 
Artikel 30.3 - Belangen eigenaren / gebruikers nabijgelegen gronden    
De directe omgeving van de planlocatie bestaat uit woningen, een kinderboerderij en maatschappelijke voorzieningen. MFC 'De Plantaan' is de dichtstbij gelegen maatschappelijke voorziening. Hiervoor dient er rekening gehouden te worden met de bereikbaarheid van het MFC. De komst van de brede school schaadt de belangen niet. Daarbij wordt uitgegaan van een goede bereikbaarheid voor zowel het MFC alswel de nieuw op te richten brede school. De brede school heeft geen nadelige gevolgen voor de kinderboerderij. In de directe omgeving zijn een groot aantal woningen aanwezig. De dichtstbij gelegen woning bevindt zich op ongeveer 50 meter afstand. Door deze afstand zijn er geen nadelige gevolgen te verwachten.  
 
Artikel 30.3 - Straat- en bebouwingsbeeld en verkeersveiligheid
Het straat- en bebouwingsbeeld zal veranderen door de oprichting van de brede school. Vanwege de afstand tussen de school en de Snijdelwijklaan en de aanwezige groenbuffer, zal de invloed van het nieuwe gebouw op het straat- en bebouwingsbeeld van de Snijdelwijklaan beperkt blijven. In het straatbeeld van de straat vanaf de Snijdelwijklaan naar MFC 'De Plantaan' en de nieuw op te richten brede school (zie foto) zal het groen verdwijnen. Aangezien dit groen niet over noemenswaardige kwaliteiten beschikt, wordt dit aanvaardbaar geacht. Met bebouwing aan weerszijde van de straat ontstaat daarnaast een evenwichtig straatbeeld. 
 
Gemeente Boskoop is momenteel druk bezig diverse wegen te reconstrueren om de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en kwaliteit van de wegen te verbeteren. Daarom worden ieder jaar verschillende kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Op grotere schaal vinden er nog steeds verschillende onderhouds- en reconstructiewerkzaamheden plaats. Een goede verkeerskundige oplossing voor het halen en brengen van kinderen en het te verwachten fietsverkeer zal getroffen worden. De aanpassing van de verkeerssituatie is onder andere vanwege onderliggend initiatief. In de directe omgeving zijn voldoende parkeerplekken gesitueerd om onveilige situaties door fout geparkeerde auto's te voorkomen.       
 
Artikel 30.3 - Water 
In paragraaf 4.9 is het overleg omschreven met het hoogheemraadschap.
 
Artikel 30.3 - Milieu
Hoofdstuk 4 van dit plan beschrijft de milieutechnische haalbaarheid.
 
Artikel 30.3 - Volkshuisvestingsprogramma
Binnen het bouwplan worden geen woningen gerealiseerd, er is echter wel een mogelijkheid voor de realisatie van 18 woningen. Het niet gebruiken van deze mogelijkheid is niet strijdig met het volkshuisvestingsprogramma.
 
Artikel 30.3 - Economische uitvoerbaarheid
Hoofdstuk 5 van dit plan beschrijft de economische haalbaarheid.
 
Artikel 30.3 - Gemeentelijke (plan)kosten
Hoofdstuk 5 van dit plan beschrijft de gemeentelijke plankosten. 
 
Artikel 30.3 - Stedenbouwkundige inpasbaarheid 
De omgeving van het plangebied wordt gevormd door het MFC 'De Plantaan', diverse parkeervoorzieningen, snippergroen, de groenzone rondom het Zwarte Pad en de kinderboerderij. In de groenzone rondom het Zwarte Pad bevinden zich kleinschalige solitaire gebouwen zoals een scoutinggebouw etc.. De kinderboerderij en het MFC 'De Plantaan' vormen grote solitaire gebouwde elementen in de omgeving. De beoogde ontwikkeling zal ook tot deze categorie behoren. Daarmee past de ontwikkeling in het bebouwingsbeeld van dit gebied. De planlocatie wordt momenteel gevormd door verwilderd groen. In de directe omgeving is het gebouw van het MFC momenteel nog vrij dominant, waardoor er een onevenwichtig straatbeeld ontstaat van de toegangsweg tot het MFC en de planlocatie. De beoogde ontwikkeling kan de dominantie beantwoorden en daardoor een evenwichter beeld scheppen. De verspringende bouwhoogte van de brede school van 10,5 meter en 8 meter is zodanig ontworpen dat er aansluiting wordt gezocht bij de bouwhoogte van 7 meter van het MFC.