Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Oostelijke Rondweg Boskoop, module 4
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0499.BPL11028HBU-OH01

4.4 Geluid

De mate waarin het geluid, veroorzaakt door het wegverkeer, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). In artikel 82 van de Wgh is opgenomen dat in principe de geluidbelasting op woningen niet de 48 dB(L-den) mag overschrijden. Indien nieuwe geluidsgevoelige functies worden toegestaan binnen de wettelijke onderzoekszones van wegen, stelt de Wet geluidhinder de verplichting akoestisch onderzoek te verrichten naar de geluidbelasting. Ten tweede stelt de Wgh dat bij de realisatie van een nieuwe weg onderzocht moet worden of er geen nadelige effecten optreden voor bestaande aanwezige functies.
In onderhavig bestemmingsplan worden geen nieuwe gevoelige functies mogelijk gemaakt. Het eerste onderdeel speelt dus geen rol. Het tweede onderdeel, over de geluidsbelasting als gevolg van de nieuwe weg, is onderzocht door de Milieudienst Midden-Holland1.  
 
Conclusie
Door de milieudienst is de geluidsbelasting onderzocht ten gevolge vanhet verkeerslawaai van de rondweg, module 4 op de omliggende woningen. In het onderzoek is gekeken naar het geheel nieuw aan te leggen wegtracé als ook naar het deel van de bestaande weg dat opnieuw ingericht wordt, alsmede de effecten op omliggende wegen. In onderstaande beschrijving is dit separaat beschreven.
Door de gemeente Boskoop is, mede aan de hand van het onderzoek van de milieudienst, vervolgens besloten welke geluidsreducerende maatregelen genomen zullen worden.
 
Bestaande wegen
Door de nieuwe rondweg zal de verkeersintensiteit op de Zuidwijk ten zuiden van de kruising toenemen. De toename van de geluidsbelasting als gevolg van de Zuidwijk op de bestaande woningen bedraagt meer dan 1,5 dB, indien geen geluidsreducerende asfalt wordt toegepast. In dat geval is er sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Een Hogere Waarde procedure is dan noodzakelijk. Daarnaast dient in dat geval een onderzoek naar het binnenniveau van deze woningen onderzocht te worden op grond van artikel 111.2 Wgh. Het zal gaan om drie woningen, te weten Zuidwijk 51, Zuidwijk 68 en Zuidwijk 70.
Er is gekozen om geluidsreducerende asfalt (DD2) toe te passen op de Zuidwijk, exclusief de kruising. Daarmee is er geen sprake meer van een reconstructie, is voor deze situatie geen Hogere Waarde procedure noodzakelijk en ook geen onderzoek naar het binnenniveau van de genoemde woningen. De geluidsbelasting op de gevels van de woningen langs de Randenburgseweg (zijn gelegen binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk) zullen door de verhoging van de intensiteit, vanwege de aanleg van de rondweg, een verhoging van het geluidsbelasting ondervinden van ca. 2,9 dB. Hiervoor biedt de Wet geluidhinder geen wettelijke kader. In het kader van de goede ruimtelijke ordening is het effect van geluidsreducerend asfalt (DD2) onderzocht. Het geluidsreducerend effect hiervan is ca. 4 dB. Er is gekozen voor het toepassen van het geluidsreducerend asfalt, zodat geen verhoging van de geluidsbelasting zal plaatsvinden.
 
Nieuw aan te leggen weg
Tengevolge van de nieuw aan te leggen rondweg module 4 wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ter plaatse van de woningen Zuidwijk 64, 66 en 68 overschreden. De geluidsbelasting bedraagt ten hoogste 58 dB. De ten hoogst toelaatbare waarde van 58 dB wordt daarmee niet overschreden.
 
Op grond van het gestelde in de Wet geluidhinder dient dan onderzoek te worden gedaan naar mogelijke maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting. Aangezien de weg nieuw wordt aangelegd, is het treffen van bronmaatregelen in de vorm van geluidsreducerend asfalt, de meest voor de hand liggende maatregel. Door het toepassen van ‘Dunne deklaag type 2’ exclusief de kruising wordt de geluidsbelasting gereduceerd tot ten hoogste 55 dB op de woning aan de Zuidwijk 68 en inclusief de kruising gereduceerd tot ten hoogste 54 dB op de woning aan de Zuidwijk 68. Voor de woningen aan de Zuidwijk 66 en 64 bedraagt de geluidsbelasting bij genoemde maatregelen resp. 52/51 dB (nr. 66) en 49/48 dB (nr. 64). Er is gekozen om voor een deel van de nieuwe rondweg geluidsreducerend asfalt toe te passen, vanaf de kruising met de Zuidwijk. Het toepassen van het geluidsreducerend asfalt op de kruising is niet wenselijk om onderhoudstechnische redenen en akoestisch gezien niet noodzakelijk.
 
Ter plaatse van de woning Zuidwijk 68 wordt in de situatie zonder maatregelen een geluidsbelasting berekend hoger dan 53 dB. Deze woning dient daarmee volgens de Beleidsregel een geluidsluwe gevel en buitenruimte te bezitten. Bij toepassing van geluidsreducerend asfalt op de nieuw aan te leggen rondweg wordt een geluidsluwe gevel en buitenruimte gecreëerd ter plaatse van de oostgevel van deze woning. Daarmee wordt voldaan aan de eisen uit de Beleidsregel.
 
Het toepassen van een 2 meter hoog scherm langs de nieuwe rondweg levert een reductie op van ca. 3 dB ter plaatse van de noordgevel van de woning Zuidwijk 68. Daarmee wordt nog niet voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het scherm wordt begroot op € 52.000 excl. btw. Deze kosten staan niet in verhouding met de behaalde reductie. Daarnaast treedt voor slechts één woning de reductie op. Om deze redenen is ervoor gekozen om het scherm niet toe te passen.
 
Binnenniveau
Op grond van art. 111.2 van de Wgh dienen alle woningen binnen de geluidszone van de nieuw aan te leggen weg, met een hogere geluidsbelasting hoger dan 48 dB vanwege die weg, te voldoen aan een binnenniveau van ten hoogste 33 dB. De woningen waarbij onderzocht dient te worden of aan dit binnenniveau wordt voldaan zijn daarmee de woningen waarvoor een Hogere Waarde wordt aangevraagd. Dit zijn de woningen Zuidwijk 64, Zuidwijk 66 en Zuidwijk 68. Uit het verrichte onderzoek volgt dat een aantal verblijfsruimten in de woningen Zuidwijk 64, Zuidwijk 66 en Zuidwijk 68 niet voldoen aan het binnenniveau van 33 dB. Aan de gevels van deze verblijfsruimten worden voorzieningen aangebracht, zodanig dat het binnenniveau ten hoogste 33 dB bedraagt. Er zal zorg gedragen worden dat de gevelmaatregelen (bij de woningen waarbij de bewoners hebben ingestemd met de maatregelen) zijn aangebracht voordat de rondweg module 4 in gebruik wordt genomen.