Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Oostelijke Rondweg Boskoop, module 4
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0499.BPL11028HBU-OH01

4.2 Verkeer

De verkeerskundige onderbouwing voor de rondweg vindt zijn grondslag in de modellenstudie: ‘Verkeer en vervoer in de herinrichtingsgebieden Boskoop en Reeuwijk Variantenstudie’. Opgesteld door de Dienst Landelijk Gebied in samenwerking met Arcadis, Kenmerk 672/CE98/1693/13768 november 1998. Deze studie is opgevolgd door
Verkeersonderzoek ‘Boskoop-Reeuwijk’ Variantenanalyse vergroot studiegebied’ door de Dienst Landelijk Gebied eveneens in samenwerking met Arcadis Kenmerk 110613/CE9/019/00002021 december 1999. Opvolgend aan de variantenstudies is voor de rondweg Boskoop het ontwerpplan infrastructuur opgesteld. Dit plan omvat een nadere uitwerking van de oostelijke rondweg waaronder een uitgewerkt tracé, principe doorsneden, noodzakelijke water- en natuurcompensatie en de financiering. Het ontwerpplan is van toepassing op de gehele rondweg.. Onderhavig bestemmingsplan gaat enkel over een deel, module 4 van de Middelburgseweg tot aan de Randenburgerweg. Dit tracé is gedeeltelijk gewijzigd uitgevoerd dan in het ontwerpplan is opgenomen.
Gezien de impact van de rondweg en daarmee het belang van een zeer zorgvuldige voorbereiding is gekozen om voor dit bestemmingsplan een nieuw verkeerskundig rapport1 op te stellen. Het nieuwe verkeerskundig rapport is opgesteld door Arcadis en is toegevoegd als bijlage. In het rapport wordt aangegeven wat de verkeersintensiteit zal zijn na aanleg en wat de intensiteit is over 10 jaar. Op basis van deze prognose wordt aangetoond dat de oostelijke rondweg voorziet in een behoefte en dat de weg geschikt is voor de te verwachten capaciteit. De weg is ontworpen als erftoegangsweg. In het gedeelte hierna is de conclusie uit het onderzoek weergegeven t.a.v. het gemotoriseerd verkeer.
 
Intensiteiten in 2010 op basis van autonome groei en op basis van model
In de onderstaande tabel zijn de intensiteiten weergegeven in het jaar 2010 zonder realisatie van de rondweg. Er wordt uitgegaan van een autonome groei van 2% van het verkeer per jaar (conform het landelijk gemiddelde groeicijfer). Het basisjaar van 1998 is genomen omdat de gegevens van de modellenstudie van de DLG en Arcadis zijn gebruikt.
 
Wegvakken Oostelijke Rondweg
Intensiteit 1998
Intensiteit 2010
Middelburgseweg Noord 1
3.260
2600
Nieuw tracé Rondweg
-
2800
Randenburgseweg
1.530
2600
   
Intensiteiten in 2020
In de onderstaande tabel zijn de intensiteiten in 2020 weergegeven op de Oostelijke Rondweg, rekening houdend met een maximale uitbreiding van bedrijven in het gebied en de autonome groei. Deze intensiteiten sluiten aan bij de functie van de Oostelijke Rondweg als erftoegangsweg (intensiteit < 4.500 mvt/etmaal).
 
  
Wegvakken Oostelijke Rondweg
  
Intensiteit 2020
 
Intensiteit 2020 inclusief bedrijven
M1
Middelburgseweg Noord 1
3.169
3.409
M5
Nieuw tracé Rondweg
3.413
3.653
M6
Randenburgseweg
3.413
3.653
 
Conclusie
Ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening is een verkeerskundig onderzoek opgesteld voor het deel van de oostelijke rondweg dat vastgelegd is in dit bestemmingsplan. In het rapport wordt aangegeven wat de huidige verkeersintensiteit zal zijn en wat de intensiteit is over 10 jaar op de oostelijke rondweg. Op basis van de prognose wordt aangetoond dat de oostelijke rondweg voorziet in de behoefte en dat de erftoegangsweg geschikt is voor de te verwachten capaciteit. Het verkeerskundig rapport is als bijlage toegevoegd