Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Oostelijke Rondweg Boskoop, module 4
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0499.BPL11028HBU-OH01

1.1 Aanleiding voor het bestemmingsplan

In het gebied tussen de Gouwe, de A12 en de Oude Rijn liggen veel internationaal opererende boomkwekerijen. In de Nota Ruimte is dit gebied als een Greenport van nationaal belang bestempeld. De gemeente Boskoop ligt in deze greenpoort. De boomkwekerijen genereren veel zwaar vrachtverkeer dat in de regio veel opstoppingen en verkeersonveilige situaties oplevert.
Om de Greenport als regio te behouden en te versterken en om de verkeersproblematiek op te lossen is een gebiedscommissie ingesteld om Gedeputeerde Staten te adviseren in haar besluitvorming over de regio. Het oplossen van de verkeersproblematiek is een van de voornaamste opgaven van de gebiedscommissie om de aangegeven ambities te bereiken. De gebiedscommissie heeft 116 ontsluitingsvarianten geformuleerd met mogelijke omleidingen van het verkeer om de kern van Boskoop. De 116 ontsluitingsvarianten zijn door de commissie teruggebracht tot 13 varianten. In opdracht van de gebiedscommissie is vervolgens een uitgebreide verkeerskundige modellenstudie 'Verkeer en vervoer in de herinrichtingsgebieden Boskoop en Reeuwijk, variantenstudie'1 uitgevoerd. Dit rapport is in 1999 opgevolgd door een aangepaste studie2 omdat het noodzakelijk bleek om de invloedsfeer van Alphen aan de Rijn, Waddinxveen en Bodegraven toe te voegen. Op basis van de studies zijn uit de 13 varianten 3 voorkeursalternatieven gekozen: de ‘Ruime boog’ de ‘Korte boog’ en de ‘Ruggengraat met aansluiting op de N11’. Uiteindelijk heeft de commissie uit de drie voorkeursalternatieven één consensusalternatief gekozen. De keuze is gebaseerd op een vergelijking van de drie alternatieven met inbegrip van de bijbehorende kosten. Het consensusalternatief verenigt de alternatieven ‘Ruime boog’ en ‘Korte boog’ om Boskoop en loopt via de Insteek en de Ruggengraat en sluit aan op de Middelburgseweg.
De keuze voor het consensusalternatief is vastgelegd in het ontwerpplan Infrastructuur Boskoop-Reeuwijk. Het ontwerpplan is door middel van uitgebreid overleg en inspraak met omwonenden en belanghebbenden tot stand gekomen. Het plan is uiteindelijk vastgesteld in juli 2005 door de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland. De realisatie van de oostelijke rondweg zal gefaseerd uitgevoerd worden. Het eerste deel is reeds uitgevoerd. Voor de 2e fase (ook wel omschreven als module 3) is gedeeltelijk een bestemmingsplan opgesteld. Het tweede deel moet op aanwijzen van de gemeenteraad van Boskoop aangepast worden en voorzien worden vervolgens eveneens bestemd.
Onderhavig bestemmingsplan betreft de 3e en laatste fase, ook wel omschreven als module 4.
Het huidige tracé voor module 4 is gewijzigd ten opzichte van het vastgestelde tracé van het ontwerpplan uit 2005. De aanleiding voor deze wijziging zijn in hoofdzaak het zo veel mogelijk beperken van aantasting van waardevolle groenzones en een korter tracé, daarmee minder onteigening en beperking van de kosten.