direct naar inhoud van Artikel 4 Verkeer
Plan: Grootschalige Infrastructuur
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPGI20090000-VI01

Artikel 4 Verkeer

4.1 Bestemmingsomschrijving

De voor "Verkeer" aangewezen gronden zijn bestemd voor:

  • a. wegverkeer;
    • 1. ter plaatse van de Rijksweg A15, ten hoogste twee maal vijf rijstroken, in- en uitvoegstroken alsmede vluchtstroken zijn toegestaan, voor zover een wegprofiel is aangegeven de inrichting van de weg dient te voldoen aan de bij dat wegprofiel aangegeven maatvoering;
    • 2. ter plaatse van de Rijksweg A29, ten hoogste twee maal vier rijstroken, in- en uitvoegstroken alsmede vluchtstroken zijn toegestaan, voor zover een wegprofiel is aangegeven de inrichting van de weg dient te voldoen aan de bij dat wegprofiel aangegeven maatvoering;
  • b. kruisende infrastructuur;
  • c. ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van verkeer - ongelijkvloerse kruising" tevens voor bruggen, viaducten en tunnels ten behoeve van kruisende infrastructuur;
  • d. ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van verkeer - Vaanplein" tevens voor bruggen, viaducten en tunnels ten behoeve van kruisende infrastructuur op en rond het knooppunt Vaanplein;
  • e. ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van verkeer - onderdoorgang water en langzaamverkeer" tevens voor een (gescheiden) onderdoorgang voor water en langzaamverkeer, zoals viaducten en tunnels ten behoeve van kruisende infrastructuur;

met daaraan ondergeschikt:

  • f. parkeervoorzieningen;
  • g. geluidwerende voorzieningen;
  • h. luchtkwaliteitsvoorzieningen;
  • i. nutsvoorzieningen;
  • j. groenvoorzieningen;
  • k. voet- en fietspaden;
  • l. leidingen;
  • m. water en waterhuishoudkundige voorzieningen;

met de daarbij behorende:

  • n. gebouwen;
  • o. bouwwerken, geen gebouwen zijnde;

met dien verstande dat:

  • p. verkooppunten voor motorbrandstoffen niet zijn toegestaan.
4.2 Bouwregels

Ten aanzien van de in lid 4.1 bedoelde gronden gelden de volgende regels:

  • a. ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van verkeer - ongelijkvloerse kruising" mag de bouwhoogte van kunstwerken niet meer bedragen dan 9 m;
  • b. ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van verkeer - Vaanplein" mag de bouwhoogte van kunstwerken niet meer bedragen dan 15,5 m;
  • c. ter plaatse van de aanduiding "specifieke vorm van verkeer - onderdoorgang water en langzaamverkeer" mag de bouwhoogte van kunstwerken niet meer bedragen dan 11,5 m;
  • d. de maximale bouwhoogte van geluidsschermen en schermen ten behoeve van de verbetering van de luchtkwaliteit en bedraagt vanaf de bovenkant spoorstaaf gemeten 4 m; waar de sporen verdiept zijn gelegen bedraagt de maximale hoogte 4 m vanaf maaiveld;
  • e. gebouwen ten behoeve van de elektrotechnische systemen zijn toegestaan mits de oppervlakte van deze bouwwerken niet groter is dan 30 m², de afstand tot de meest nabijgelegen woningen niet minder bedraagt dan 50 m en mits de afstand tot het buitenste spoor niet meer dan 25 m bedraagt; de maximale bouwhoogte van de bouwwerken bedraagt, vanaf de voet gemeten, 5m;
  • f. in afwijking van het bepaalde in 4.2 onder a tot en met c mogen buiten de aanduidingen kunstwerken worden gebouwd indien dit om bijzonder grondmechanische, geo- civiel- of milieutechnische redenen noodzakelijk is;
  • g. in afwijking van het bepaalde in mag de hoogte van bouwwerken ten behoeve van de geleiding of veiligheid van het verkeer met een grondoppervlakte van niet meer dan 10 m², vanaf het maaiveld gemeten, maximaal 12 m bedragen.
4.3 Nadere eisen

Burgemeester en wethouders kunnen nadere eisen stellen aan de plaats en de afmetingen van:

  • a. bebouwing, ten behoeve van:
      • een samenhangend bebouwingsbeeld;
            • a. een goede woonsituatie;
            • b. de verkeersveiligheid;
            • c. de sociale veiligheid;
            • d. de gebruiksmogelijkheden van aangrenzende gronden.
        • a. parkeerplaatsen, waarbij de Parkeernota zoals opgenomen in bijlage 1 bij de regels in acht dient te worden genomen.