Plan: | Molenwetering 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.B082molenwetering-0003 |
Op een bedrijventerrein is in toenemende mate behoefte aan horeca om te voorzien in de behoefte van werknemers op het bedrijventerrein om etenswaren te kunnen kopen en nuttigen in de lunchpauze. Met de komst van meer (hoogwaardige) bedrijven is er een trend zichtbaar dat men in de nabijheid van of op het bedrijventerrein luncht, al dan niet in combinatie met zakelijke afspraken. Gedacht kan worden ook aan het seats-to-meet concept: vergaderstoelen reserveren in plaats van vergaderzalen en flexwerkplekken. Horeca eventueel gecombineerd met bovenstaande concept kan in die behoefte voorzien.
Om aan eerder deze trend tegemoet te komen is in het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid (wijzigingsgebied 5) opgenomen om eenmalig, onder voorwaarden, een horeca gelegenheid toe te staan.. Voorwaarden voor afwijking zijn tenminste dat de horeca een lokaal verzorgingsbereik dient te hebben, beperkt van omvang is en in principe alleen overdag geopend is. Er wordt dus niet gedacht aan een fastfoodketen zoals deze al aanwezig is op bedrijventerrein de Schans. De horeca kan tevens een bijdrage leveren aan een kwalitatief hoogwaardige buitenruimte op het bedrijventerrein en vice versa. De horeca kan daartoe eventueel worden gesitueerd nabij een groenstructuur op het bedrijventerrein. Thans is er nog geen concreet initiatief voor een horecagelegenheid.
Met de groei van de autonome verkeersontwikkeling is het nodig rekening te houden met een verbreding van de weg Leidsche Schouw naar 2x2 rijstroken. Deze verbreding brengt met zich mee, dat ook het spoor ongelijkvloers zal moeten worden gekruist. Gedacht wordt aan het gedeeltelijk benutten van het terrein van AWI-rioolzuivering.
Van belang is dat het ruime en groene wegprofiel zo min mogelijk wordt aangetast en ook van de ligging van het tracé dient bij voorkeur zo min mogelijk te worden afgeweken. De aanliggende bedrijven ontlenen hier in belangrijke mate hun identiteit aan. Bij een verdieping van de Leidsche Schouw onder het spoor door dient de zichtbaarheid van deze bedrijven zoveel mogelijk intact te blijven. Direct aan de spoorlijn moet er de mogelijkheid zijn voor een fiets- en voetpad over de tunnelbak. Dit om de barrièrewerking als gevolg van het tunneltracé zoveel mogelijk tegen te gaan.
Om de verbreding en de ongelijkvloerse kruising mogelijk te maken is in het bestemmingsplan is wijzigingsbevoegdheid (wijzigingsgebied 6) opgenomen.
De kruising N11-Leidsche Schouw ligt buiten het plangebied van nieuwe bestemmingsplan. Om de aansluiting ongelijkvloers te maken is, voor zover dit nu te overzien is, geen aanpassing nodig in dit bestemmingsplan.
In het fietsplan is een fietsverbinding opgenomen tussen de Zuiderkeerkring en de J. Keplerweg. Deze fietsverbinding is tot nu toe niet gerealiseerd. Het aanleggen van de fietsverbinding Zuiderkeerkring en de Keplerweg is een aanzienlijke verbetering voor de fietsers. De ontsluiting per fiets van Kerk en Zanen naar het westen en over het spoor vindt nu plaats via de Amerikalaan of de Noorderkeerkring. Daarnaast zal de fietsverbinding de groen-blauwe zone tussen Kerk en Zanen en de Molenwetering beter toegankelijk maken voor de werknemers van het bedrijventerrein Molenwetering.
De fietsverbinding is te realiseren binnen de regels van het nieuwe bestemmingsplan, mits er gebruik wordt gemaakt van een brug.
Het aanleggen van de fietsverbinding Zuiderkeerkring/Keplerweg is een aanzienlijke verbetering voor de fietsers. De ontsluiting per fiets van Kerk en Zanen naar het westen en over het spoor vindt nu plaats via de Amerikalaan of de Noorderkeerkring.