direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke structuur
Plan: Molenwetering 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0484.B082molenwetering-0003

3.1 Ruimtelijke structuur

De hoofdstructuur van Molenwetering wordt bepaald door een aantal infrastructurele en landschappelijke dragers. De centrale ruggengraat van Molenwetering is de Anthonie van Leeuwenhoekweg, die vanaf de Leidse Schouw in het westen een gebogen tracé dwars door het bedrijfsterrein volgt naar het oosten. Dwars hierop staat een aantal secundaire ontsluitingslussen. De Lorentzweg legt de verbinding met bedrijventerrein Rijnhaven ten noorden van het spoor. Naar het zuidoosten toe vormt de Flemingweg de zuidelijke toegangsweg tot de naastgelegen woonwijk Kerk en Zanen. De Leidse Schouw takt Molenwetering aan op de N11. Het vormt daarmee een belangrijke entree (poort) tot zowel het plangebied als tot het oostelijk deel van de stad.

Naast de hoofdwegen wordt de structuur van Molenwetering bepaald door een aantal groen-blauwe dragers. Een brede singel langs de Keplerweg/Thijsseweg vormt de scheiding tussen het oudere (oostelijke) deel en de meer recent gerealiseerde 2e fase in het westen. De vormgeving en de gebruiksmogelijkheden van deze groenzone zijn echter wat mager te noemen. Meer naar het westen is ook de Leidse Schouw als groene drager te beschouwen. Een ruim profiel geflankeerd met watersingels en laanbomen zorgt voor een representatief en groen beeld. Daarnaast wordt het plangebied omlijst met een groene-blauwe zoom: de spoorzone in het noorden, de Compierekade in het westen en aan de zuidoostelijke rand de groenzone rondom het Weteringpad.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.B082molenwetering-0003_0003.jpg"

Figuur 3: Structuurdragers en relatie directe omgeving