Plan: | Hof en Singel |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0482.bphofsingel061-OH01 |
Gezoneerde wegen conform Wet geluidhinder (Wgh)
De te ontwikkelen nieuwe woningen binnen het plangebied zijn aan te merken als geluidsgevoelige bestemmingen in het kader van de Wgh. Op grond van de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen.
Een gedeelte van de voorziene 68 nieuwe woningen ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Plantageweg. De kortste afstand tot de eerste rij woningen bedraagt 130 m uit de wegas van de Plantageweg. Het tussenliggende gebied is geheel bebouwd en zorgt voor een volledige afscherming van wegverkeerslawaai vanaf de Plantageweg. De optredende geluidsbelasting nabij de woningen zal, bij een verkeersintensiteit van circa 4.000 mvt/etmaal, vanwege de relatief grote afstand en de volledige afscherming de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijden. Zonder afschermende bebouwing bedraagt de geluidsbelasting 44 dB (zie bijlage 1). In de praktijk zal deze geluidsbelasting als gevolg van de Plantageweg dan ook nog aanzienlijk lager zijn. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke voorkeursgrenswaarde. De Wgh staat de ontwikkeling niet in de weg.
Foto 4.1 Plantageweg met afschermende bebouwing
De Anjerstraat, Kamgras, Esdoornlaan en de interne erftoegangsweg zelf zijn niet wettelijk gezoneerd aangezien het 30 km/h-wegen betreft. Voor deze wegen is geen akoestisch onderzoek verplicht ingevolge de Wgh. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is echter langs 30 km/h-wegen wel inzicht in de geluidssituatie gewenst.
Niet-gezoneerde 30 km/h-wegen
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs de 30 km/h-wegen wordt gebruikgemaakt van de methode uit de rapportage Cumulatie en Saldobenadering van de Regiegroep Geluid Limburg, die gebaseerd is op de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 4.2 Lden Miedema (bron Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldobenadering) Lden classificering milieukwaliteit
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 54 dB | redelijk |
55 - 59 dB | matig |
60 - 64 dB | tamelijk slecht |
65 - 70 dB | slecht |
> 70 dB | zeer slecht |
Conform het bouwbesluit dient een binnenwaarde van 33 dB te worden gegarandeerd in de woningen. Langs 30 km/h-wegen zal ook beoordeeld moeten worden of dit binnenniveau haalbaar is.
Foto 4.2 Woningbouwlocatie vanaf kruising Anjerstraat-Esdoornlaan
Voor de bepaling van de geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de niet-gezoneerde 30 km/h-wegen zijn geluidsberekeningen uitgevoerd met de SRM I-methode (zie Bijlage 1). De berekeningen hebben plaatsgevonden aan de gevels van de nieuw te ontwikkelen woningen op de uiterste bouwgrens uit de wegassen.
Tabel 4.3 Geluidsbelasting op uiterste bouwgrens (exclusief artikel 110g Wgh)
weg (maximumsnelheid) |
verkeersinten- siteit 2020 |
afstand uit wegas | geluidsbelasting |
Anjerstraat (30 km/h) | 2.200 mvt/etmaal | 12 m | 58 dB |
Kamgras (30 km/h) | 2.000 mvt/etmaal | 12 m | 58 dB |
Esdoornlaan (30 km/h) | 400 mvt/etmaal | 10 m | 52 dB |
Interne erftoegangsweg (30 km/h) | 400 mvt/etmaal | 10 m | 52 dB |
Uit de geluidsberekeningen blijkt dat de nieuwe woningen in het plangebied ten aanzien van wegverkeerslawaai vanaf de Anjerstraat en Kamgras (30 km/h) een geluidsbelasting ondervinden van 58 dB (exclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh). Deze geluidsbelasting wordt als 'matig' aangemerkt. Geluidsreducerende maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied zijn uit het oogpunt van kosteneffectiviteit, verkeersbeleving en om stedenbouwkundige redenen ongewenst. Door het nemen van aanvullende geluidsreducerende maatregelen aan de gevels kan echter wel de binnenwaarde van 33 dB worden gegarandeerd. De geluidsreductie van de gevels dient dan minimaal 25 dB te bedragen voor de woningen langs de Anjerstraat en Kamgras.
Bij de woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform bouwbesluit) worden gegarandeerd door maatregelen aan de gevel en zal sprake zijn van een geluidsluwe zijde. De geluidsbelasting langs de Anjerstraat en Kamgras wordt als aanvaardbaar beschouwd.
De geluidsbelasting langs de Esdoornlaan en de interne ontsluitingsweg (30 km/h) bedraagt 52 dB (exclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh). Deze geluidsbelasting wordt als 'redelijk' aangemerkt. Inclusief aftrek 5 dB conform artikel 110g Wgh zou zelfs voldaan worden aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Bij de woningen zal een binnenwaarde van 33 dB (conform bouwbesluit) gegarandeerd zijn aangezien het bouwbesluit een minimale gevelreductie van 20 dB vereist. Bij een geluidsbelasting van 52 dB aan de gevel betekent dit een binnenwaarde van minder dan 33 dB. De geluidsbelasting langs de Esdoornlaan en de interne ontsluitingsweg wordt als aanvaardbaar beschouwd.