Plan: | Hof en Singel |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0482.bphofsingel061-OH01 |
Auto
Het plangebied 'Hof en Singel' ligt centraal in Alblasserdam aan de oostzijde van de Kamgras/Anjerstraat/Sportlaan. De wegen in de omgeving van het plangebied zijn opgenomen binnen een verblijfsgebied. Ten behoeve van de ontwikkeling zal een nieuwe interne erftoegangsweg worden gerealiseerd tussen de Esdoornlaan en de Kamgras. Hierbij krijgt het nieuwe woongebied twee ontsluitingen vanaf de Kamgras/Anjerstraat. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig zijn alle straten binnen het verblijfsgebied gecategoriseerd als erftoegangsweg waar binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid geldt van 30 km/h. De erftoegangswegen met verzamelfunctie (zoals de Sportlaan) sluiten aan op de gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom van Alblasserdam (zoals de Plantageweg) en geven verbinding met de overige woonwijken van Alblasserdam. De Plantageweg heeft binnen de kern een functie als gebiedsontsluitingsweg en kent een maximumsnelheid van 50 km/h. In zuidelijke richting sluit de Plantageweg aan op de Dam welke via de Ruigenhil, Helling en Grote Beer aansluiting geeft op de A15. In oostelijke richting sluit de Plantageweg aan op de Randweg welke via de Oude Torenweg en Edisonweg eveneens aansluiting geeft op de A15. De Grote Beer en Edisonweg geven daarnaast verbinding met de omliggende kernen zoals Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk.
De ontsluiting voor autoverkeer is goed vanwege de centrale ligging in de kern, een fijnmazig netwerk van erftoegangswegen en de relatief korte routes naar de gebiedsontsluitende wegen, de A15 en de omliggende kernen.
Figuur 4.1: Straatnamen plangebied en omgeving (het plangebied ligt binnen de rode cirkel)
Fiets
Binnen het verblijfsgebied in en om het plangebied delen fietsers de verkeersruimte met het autoverkeer en rijden op de rijbaan. Door een fijnmazig netwerk van erftoegangswegen zijn alle woonwijken vanuit het plangebied in alle richtingen goed bereikbaar. Op de Plantageweg zijn in zuidelijke richting fietssuggestiestroken aanwezig. Langs de belangrijkste ontsluitingswegen van Alblasserdam (zoals de Oude Torenweg, Edisonweg, Dam en Ruigenhil) zijn vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig. Het plangebied is dan ook goed ontsloten voor het fietsverkeer.
Openbaar vervoer
Op loopafstand van het plangebied bevindt zich een bushalte aan de Plantageweg (halte Nicolaas Beetsstraat). De hier halterende busdiensten geven verbinding met Papendrecht en Dordrecht (waar op spoorwegennet kan worden overgestapt) en met Rotterdam Kralingse Zoom en Zuidplein (waar op Rotterdams metronet kan worden overgestapt). Het gehele plangebied valt binnen het dekkingsgebied van de bushaltes. Het dekkingsgebied is bepaald door de halteradius van circa 400 m. Het plangebied is hiermee goed bereikbaar per openbaar vervoer.
Verkeersintensiteiten
Op basis van tellingen in 2010 en de RVMK bedraagt de huidige verkeersintensiteit op de Plantageweg ter hoogte van de locatie circa 3.500 mvt/etmaal. De verkeersintensiteit op de Anjerstraat en Kamgras bedraagt momenteel circa 1.700 mvt/etmaal. De 68 nieuwe woningen zullen een verkeersgeneratie kennen van circa 400 mvt/etmaal welke zich over twee ontsluitingen en in twee richtingen zullen afwikkelen. Het grootste deel zal hierbij richting de Plantageweg worden afgewikkeld en vervolgens in zuidelijke richting naar de rotonde Plantageweg-Randweg. Dit betekent dat de verkeersintensiteiten op de wegen zullen toenemen. Daarnaast nemen de verkeersintensiteiten toe door een autonome groei van het wegverkeer van circa 1% per jaar. Voor het prognosejaar 2020 zal de verkeersintensiteit hierdoor toenemen naar circa 4.000 mvt/etmaal op de Plantageweg (ten noorden van de Sportlaan), circa 2.200 mvt/etmaal op de Anjerstraat en circa 2.000 mvt/etmaal op de Kamgras.
Voor de Esdoornlaan en die nieuwe interne erftoegangsweg zijn geen tellingen beschikbaar. Op basis van het aantal ontsloten woningen en voorzieningen wordt de verkeersintensiteit op de Esdoornlaan en de interne erftoegangsweg geraamd op maximaal 400 mvt/etmaal.
Parkeren
De gemeente Alblasserdam is volgens CBS-gegevens qua stedelijkheid ingedeeld in een matig stedelijk gebied. Het gebied 'Hof en Singel' ligt in het restgebied van de bebouwde kom. In tabel 4.1 zijn de parkeernormen weergegeven die volgens publicatie 1821 van het CROW geldend zijn. Binnen deze normen is rekening gehouden met een aandeel bezoekers van 0,3 parkeerplaatsen per woning.
Tabel 4.1 Parkeernormen
parkeernorm | ||
minimaal | maximaal | |
woning duur | 1,9 | 2,1 |
woning midden | 1,7 | 1,9 |
woning goedkoop | 1,4 | 1,7 |
serviceflat/aanleunwoning | 0,3 | 0,6 |
Door Van der Padt & Partners is op basis van gemiddelden van bovenstaande parkeernormen en gemeentelijke voorschriften de benodigde parkeerbehoefte voor de 68 nieuw te bouwen woningen geraamd op circa 125 parkeerplaatsen. Geconstateerd wordt dat er sprake is van een tekort van circa 61 parkeerplaatsen welke bij het bouwproject aanvullend dienen te worden gerealiseerd en openbaar toegankelijk dienen te zijn. Voor de sporthal en het zwembad is voorzien in voldoende parkeerplaatsen. Door het toevoegen van 74 openbare parkeerplaatsen binnen het plangebied zal worden voorzien in de parkeerbehoefte van de ontwikkeling.