direct naar inhoud van Bijlagen bij de toelichting
Plan: Uitbreiding Makado Schagen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0441.BPCTMakado-VA01

Bijlagen bij de toelichting

Bijlage 5 Cumulatie

Cumulatie 

Uit het onderzoek blijkt dat de woningen aan de Mozartlaan en de Langehof maatgevend zijn. Ook hebben deze woningen een hoge geluidsbelasting ten gevolge van het wegverkeer, aangezien deze woningen nabij de in/uitrit van het parkeerdek gelegen zijn.

De toe te passen rekenmethode voor de berekening van de cumulatieve geluidsbelasting is beschreven in hoofdstuk 2 van het Reken- en Meetvoorschrift 2012. Alle betrokken bronnen dienen op de beschreven wijze te worden omgerekend naar L* waarden. De toe te passen aftrek conform artikel 3.4 uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2012 bij wegverkeerslawaai wordt bij deze methode niet toegepast. De rekenregels voor het omrekenen naar de L*waarden zijn als volgt:

L* il (inrichting) = 1,00 Lil + 1,00

L* vl (wegverkeer) = 1,00 Lvl + 0,00

Als alle betrokken bronnen op deze wijze zijn omgerekend in L* waarden dan dient de gecumuleerde waarde (Lcum) te worden berekend door middel van de zogenoemde energetische sommatie. Deze gecumuleerde geluidsbelasting Lcum wordt vervolgens omgerekend naar de bronsoort waarvoor een wettelijke beoordeling plaatsvindt:

Lil, cum = 1,00 Lcum - 1,00

Lvl, cum = 1,00 Lcum + 0,00

Tabel 5.3 Gecumuleerde geluidsbelasting

  Geluidsbelasting Inrichting Lil   Geluidsbelasting wegverkeer Lvl   L*il   L*vl   Gecumuleerde geluidsbelasting Lil, cum   Gecumuleerde geluidsbelasting Lvl, cum  
Maatgevende woning Mozartlaan   55,00 dB(A)   58,75 dB   55,00 dB(A)   58,75 dB   59,60 dB(A)   60,60 dB  
Maatgevende woning Langehof   51,81 dB(A)   50,02 dB   51,81 dB(A)   50,02 dB   53,65 dB(A)   54,65 dB  

Uit bovenstaande tabel blijkt dat op de woningen het wegverkeer maatgevend is. De maximale gecumuleerde geluidsbelasting Lvl bedraagt 61 dB op de maatgevende woning langs de Mozartlaan. Alle maximaal gecumuleerde geluidbelastingen voldoen aan de maximaal aanvaardbare waarde van een afzonderlijke weg (68 dB, excl. aftrek van) en is dan ook acceptabel.

Geconcludeerd kan worden dat de gecumuleerde geluidsbelasting niet leidt tot een onaanvaardbare geluidsbelasting. Tevens is in de bestaande situatie reeds sprake van een geluidbelasting vanwege zowel de inrichting als het wegverkeer (er is nu ook een parkeerdek én een parkeerterrein op kortere afstand).