Plan: | HWC Verbindingsweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPHWC2013-va01 |
In 2006 heeft de gemeenteraad van Purmerend de structuurvisie 2005-2020 vastgesteld. Hierin zijn vier ambities neergelegd:
Afbeelding 3.3: strategische kaart Structuurvisie Purmerend 2005-2020. De oranje cirkel geeft de ligging van het plangebied aan (Bron: Structuurvisie Purmerend 2005-2020)
Conclusie
Om de verbinding in wegen te versterken is naast het plangebied een locatie aangeduid als mogelijke autoverbinding over het Noordhollandsch kanaal. Na de bouw van de HWC Verbindingsweg kan de autoverbinding nog steeds gerealiseerd worden.
Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan 'Hazepolder 1980'. Het bestemmingsplan 'Hazepolder 1980' is vastgesteld op 28 oktober 1982 en goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Holland bij besluit van 12 april 1983, waarna het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden.
Het plangebied heeft in het vigerende bestemmingsplan de bestemming 'parkeerterrein'. De voor deze bestemming aangewezen gronden zijn bestemd voor parkeervoorzieningen en groenvoorzieningen alsmede de daarbij behorende bouwwerken. Gelet op de aard en de omvang van de inrichting wordt geconcludeerd dat het vigerende bestemmingsplan de bouw van en het gebruik van de gronden voor een hulpwarmtecentrale thans niet toelaat. Nu voorts niet is gebleken van relevante binnenplanse wijzigings- of vrijstellingsmogelijkheden, zal de strijdigheid anderszins moeten worden weggenomen.
Conclusie
Het vigerende bestemmingsplan is sterk verouderd en bespiegelt niet meer de bestaande situatie. Daarom wordt het vigerende bestemmingsplan op dit moment geactualiseerd. Het voorontwerp bestemmingsplan 'Vijfhoek en Hazepolder 2012' heeft reeds ter inzage gelegen. Dit voorontwerp bestemmingsplan heeft een overwegend conserverend karakter, waarbij conform de huidige situatie wordt bestemd. De locatie voor de HWC Verbindingsweg maakt geen onderdeel uit van dit bestemmingsplan.
Het huidige warmteleveringscontract tussen Stadsverwarming Purmerend BV en NUON loopt af in 2013. Daarom speelt de behoefte aan de bouw van de HWC Verbindingsweg als onderdeel van de duurzame warmtevoorziening van Purmerend op korte termijn. Om bovenstaande redenen is besloten de realisatie van de HWC Verbindingsweg planologisch mogelijk te maken door middel van het voorliggende bestemmingsplan.
Het voorliggende bestemmingsplan past binnen de kaders van het gemeentelijk beleid