direct naar inhoud van 3.4 Geluid
Plan: Churchillstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0425.BP2010N2009-va01

3.4 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.

De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt niet indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten.

Aangezien er geluidgevoelige objecten in het plangebied worden gerealiseerd, is er een akoestisch onderzoek uitgevoerd door Caubergh-Huygen.

Direct ten westen van de woonwijk is de Rijksweg gesitueerd, die de toerit vormt tot de Rijksweg A1. De snelweg is op circa 630 meter van het plangebied gelegen.

Wegverkeerslawaai

Met betrekking tot geluid veroorzaakt door het wegverkeer is in de Wet geluidhinder de verplichting opgenomen tot het verrichten van onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van (nieuw geprojecteerde) woningen en andere geluidgevoelige objecten.

De geluidszones van een weg zijn gekoppeld aan de maximumsnelheid (en bij grote wegen tevens aan het aantal rijbanen).

  • De wegen E. de Bruynstraat, Keverdijk, Kolonel Michaelstraat en Lepelaarstraat zijn gelegen in een 30 km/uurzone.
  • Voor de Churchillstraat geldt een maximum snelheid van 50 km/uur, evenals voor de Rijksweg tot aan de kruising met de Churchillstraat.
  • Tussen de kruising met de Churchillstraat en de bebording die het begin, dan wel het einde van de snelweg aangeeft, bedraagt de maximum snelheid op de Rijksweg 80 km/uur.

Resultaten onderzoek

Op basis van verkeersgegevens van de gemeente Naarden zijn met een akoestisch rekenmodel, berekeningen uitgevoerd. De conclusies hiervan worden hieronder kort weergegeven.

Ter plaatse van één of meerdere gevels van alle woningen binnen het plan wordt de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van zowel de Rijksweg als de Churchillstraat overschreden. Ten gevolge van de Rijksweg bedraagt de geluidsbelasting ten hoogste 53 dB, ten gevolge van de Churchillstraat ten hoogste 55 dB (na correctie).

De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt ten gevolge van zowel de Rijksweg als de Churchillstraat overschreden.

Vervolg

Omdat maatregelen aan de bron en maatregelen in de overdrachtsfeer niet mogelijk, dan wel onvoldoende effectief zijn, dienen er hogere grenswaarden te worden verleend. Conform gemeentelijk beleid, worden hogere waarden in het kader van de Wet geluidhinder slechts verleend indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Gebleken is dat in onderhavige situatie sprake is van vervangende nieuwbouw en dat alle woningen beschikken over een geluidluwe gevel. Er bestaan daarom geen bezwaren voor het verlenen van hogere grenswaarden.

Bij de definitieve bouwaanvraag dient te worden aangetoond dat de karakteristieke geluidwering van de gevels voldoet aan de eisen uit het Bouwbesluit. Uit berekeningen van de geluidwering is gebleken dat voorzieningen noodzakelijk zijn aan de gevels van de slaapkamer aan de voorzijde van de woningen.

Door een ventilatievoorziening met betere geluidwerende eigenschappen toe te passen en de lengte van de ventilatievoorziening te beperken, kan worden voldaan aan de eisen uit het Bouwbesluit.

Het onderzoek van Caubergh is als Bijlage 2 Akoestisch onderzoek bij de toelichting gevoegd.

Industrielawaai

Voor de bedrijven gelegen in de nabijheid van het plangebied is de Wet milieubeheer (Wm) doorgaans van toepassing. Afhankelijk van de aard van het bedrijf kan er een vergunningplicht van toepassing zijn. In dat geval zijn in de vergunning grenswaarden ten aanzien van geluid opgenomen. De grenswaarden zijn opgesteld ter bescherming van de leefomgeving tegen hinderlijke bedrijfssituaties en ze geven bedrijven een bepaalde geluidruimte.

Vanaf het plangebied gezien, is in noordoostelijke richting het bedrijventerrein Gooimeer-Zuid gelegen. Gezien de afstand tot het plangebied, circa 330 meter, zijn ter plaatse van het plangebied geen relevante geluidniveaus ten gevolge van industrielawaai te verwachten. Het bedrijventerrein is bovendien niet gezoneerd ingevolge de Wet geluidhinder.