direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan Parkeernormen en normen laad- en losvoorzieningen Langedijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0416.BPLGD2017fpll001-va01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Algemeen

De Reparatiewet BZK 2014 wet regelt formeel dat de grondslag voor het opnemen van stedenbouwkundige bepalingen in de bouwverordening komt te vervallen. Op 29 november 2014 is de Reparatiewet BZK 2014 in werking getreden. Alle stedenbouwkundige bepalingen, zoals parkeervoorschriften en de regels voor het laden en lossen, uit de Bouwverordening moeten worden opgenomen in bestemmingsplannen.

Voor bestemmingsplannen die zijn vastgesteld vóór 29 november 2014 geldt een overgangstermijn tot 1 juli 2018. Na die datum verliezen de stedenbouwkundige bepalingen in de Bouwverordening hun (aanvullende) werking. Daarnaast geldt dat plannen, die vanaf de inwerkingtreding van de Reparatiewet in procedure worden gebracht, ook moeten zijn voorzien van een regeling ten aanzien van het parkeren en laden en lossen. Bestemmingsplannen die in procedure zijn vanaf de terinzagelegging van het voorliggende parapluplan maken dan ook geen deel uit van dit parapluplan. In deze bestemmingsplannen zal de regeling van het voorliggende parapluplan worden opgenomen.

1.2 Begrenzing plangebied

Het voorliggende parapluplan heeft betrekking op de plangebieden van de volgende bestemmingsplannen:

Bestemmingsplan uitbreiding recreatiegebied Geestmerambacht, vastgesteld 9 september 2008   https://www.alkmaar.nl/Alkmaar_Noord_gt_Ruimt elij k e_ plannen.html  
Bestemmingsplan Woongebied Oosterdel, vastgesteld 19 september 2011, NL.IMRO.0416.BPOD2009-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPOD2 0 09- va 01  
Bestemmingsplan Oxhoofdpad in Broek op Langedijk, vastgesteld 12 juni 2012, NL.IMRO.0416.BPBOLOX2009   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPBOL OX20 0 9-va0 1  
Park De Nieuwe Boomgaard, Provincialeweg 76 in Oudkarspel, vastgesteld 4 oktober 2011, NL.IMRO.0416.BPBGK2008herz002   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPBGK 2 008 he rz00 2-va01  
Park De Oude Boomgaard, Provincialeweg 76 in Oudkarspel   Bestemmingsplan Buitengebied en Koedijk, vastgesteld 4 december 2007  
Bestemmingsplan Centrumplan Broekerveiling, vastgesteld, 18 december 2012, NL.IMRO.0416.BPCPBV2009-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPCPB V 200 9- va01  
Facetbestemmingsplan bestemming Gemengd Noord- en Zuid-Scharwoude, vastgesteld 20 januari 2015, NL.IMRO.0416.BPNSZS2014fp001-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPNSZ S 201 4f p001- va01  
Bestemmingsplan Vronermeer Noord   Bestemmingsplan Vronermeer Noord, vastgesteld 30 november 2010  
Bestemmingsplan perceel achter Bovenweg 29 te Sint Pancras, vastgesteld 6 oktober 2015, NL.IMRO.0416.BPSP2012part002   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPSP2 0 12p art 002- va01  
Bestemmingsplan Herziening Bijlestaal 64, Broek op Langedijk, vastgesteld 31 januari 2017 en 19 januari 2016,
NL.IMRO.0416.BPBT2016herz002-VA01 en NL.IMRO.0416.BPBT2014herz001-VA01  
http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPBT2 0 16h er z002- VA01  
Bestemmingsplan Noord- en Zuid-Scharwoude, vastgesteld 28 mei 2013, NL.IMRO.0416.BPNSZS2012-va02   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPNSZ S 201 2- va02  
Bestemmingsplan Broek op Langedijk , vastgesteld 25 juni 2013, NL.IMRO.0416.BPBOL2012-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPBOL 2 012- v a01  
Bestemmingsplan Bedrijventerreinen in Langedijk, vastgesteld 25 juni 2013, NL.IMRO.0416.BPBTLangedijk2012-gu01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPBTL a nge dij k201 2-va01  
Bestemmingsplan Westerdel, vastgesteld 7 juni 2012, NL.IMRO.0416.BPWD2010-oh01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPWD 2 010- o h01  
Bestemmingsplan Veilingterrein oost, Noord-Scharwoude, vastgesteld 31 mei 2016, NL.IMRO.0416.BPVTO2014-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPVTO 2 014- v a02  
bestemmingsplan "Twuyverhoek 2013", vastgesteld 9 september 2014, NL.IMRO.0416.BPSPTW2013-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPSPT W201 3- va01  
Bestemmingsplan Veilingterrein, Noord-Scharwoude, vastgesteld 17 december 2013, NL.IMRO.0416.BPVTNS2012-VA01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPVTN S 201 2- VA01  
Bestemmingsplan Appartementengebouw Willem de Zwijgerstraat in Noord-Scharwoude, vastgesteld 18 december 2012, NL.IMRO.0416.BPNZSUO1960herz001-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/best e mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPNZS U O19 6 0herz 001-va01  
Bestemmingsplan Sint Pancras, vastgesteld 28 mei 2013, NL.IMRO.0416.BPSP2012-va01   http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/beste mm ingsplannen?planidn=NL.IMRO.0416.BPSP20 12-v a0 1  

Hoofdstuk 2 Regeling parkeren

Het voorliggende parapluplan stelt een algemene regeling op, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van het nieuwe artikel 3.1.2 lid 2a Bro (sinds 1 november 2014 in werking). In de regeling van het voorliggende parapluplan wordt een koppeling gelegd met Nota Parkeernormen 2016. De Nota Parkeernormen 2016 is door de gemeenteraad vastgesteld op 13 december 2016.

2.1 Vormgeving parkeerregeling

Voor wat betreft de inhoudelijke regeling is aangesloten bij de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State, 9 september 2015 nr. 201410585/1/R6. In deze uitspraak somt de Afdeling op waaraan een juridische regeling op basis van artikel 3.1.2 lid 2a Bro moet voldoen: “De parkeerkwestie kan in zoverre met gebruikmaking van artikel 3.1.2, tweede lid, onder a, van het Bro, in het bestemmingsplan worden geregeld door in een bestemmingsplanregel neer te leggen dat:

  • 1. bij de uitoefening van de bevoegdheid voor het verlenen van een omgevingsvergunning, de regel geldt dat voldoende parkeergelegenheid voor auto's en fietsen wordt gerealiseerd; en
  • 2. voldoende betekent dat wordt voldaan aan de normen die zijn neergelegd in de Nota Parkeernormen 2016; en
  • 3. indien deze beleidsregels gedurende de planperiode worden gewijzigd, rekening wordt gehouden met de wijziging.”

Daarnaast is rekening gehouden met de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State, 8 maart 2017 ECLI:NL:RVS:2017:607, waaruit nogmaals door de Afdeling is aangegeven waaraan een parkeerregeling moet voldoen.

2.2 Nota Parkeernormen 2016

De regeling voor de parkeernormen is gebaseerd op de Nota Parkeernormen 2016 (hierna: parkeerbeleid), door de gemeenteraad vastgesteld op 13 december 2016. Het is een bewuste keuze geweest om het parkeerbeleid vast te laten stellen door de gemeenteraad. Dit omdat het beleid doorwerkt in alle door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplannen. Het parkeerbeleid zoals dat geldt ten tijde van het opstellen van dit voorliggende paraplubestemmingsplan is als Bijlage 1 bij deze toelichting opgenomen. Deze bijlage is uitsluitend ter informatie toegevoegd.

Uitgangspunt van het beleid is dat parkeerproblemen niet mogen ontstaan door nieuwe ontwikkelingen waarbij bestaande problemen niet mogen toenemen. Het parkeerbeleid ziet op nieuwe situaties en kan geen bestaande situaties oplossen. Deze benadering is in overeenstemming met de jurisprudentie. De regeling voor parkeervoorzieningen gaat er dan ook vanuit dat deze in beginsel op het eigen terrein worden gerealiseerd.

Het parkeerbeleid ziet op (ver)bouwplannen en (gedeeltelijke) functiewijzigingen. In de regels is een koppeling gemaakt met het nodig zijn van een omgevingsvergunning voor het bouwen of een omgevingsvergunning voor het gebruik. Hiermee is voldaan aan het vereiste uit de jurisprudentie dat het van toepassing verklaren van beleid gekoppeld moet zijn aan een bevoegdheid. Daarnaast is het parkeerbeleid ook van toepassing op uitbreidingsplannen. Hieronder wordt ook verstaan de binnenplanse afwijkingsmogelijkheden van een bestemmingsplan en het toepassen van een wijzigingsbevoegdheid. Het voorliggende parapluplan voorziet ook in de toepasbaarheid van het parkeerbeleid in deze situaties.

Aan de hand van het parkeerbeleid wordt een stappenplan doorlopen, zodat een parkeereis kan worden bepaald. Het parkeerbeleid bevat normen op basis waarvan een parkeereis wordt berekend. Deze normen die leiden tot een concrete invulling van de algemene term "voldoende parkeergelegenheid" die is opgenomen in de regels. Hiermee is voldaan aan voorwaarden uit de jurisprudentie voor het opnemen van de term "voldoende parkeergelegenheid" in de regels.

In de regels is bepaald dat rekening wordt gehouden met een eventuele beleidswijziging van het parkeerbeleid. Hiermee is voldaan aan het vereiste uit de jurisprudentie dat dit feit expliciet in de regels geregeld moet zijn.

Hoofdstuk 3 Regeling laden en lossen

De Nota Parkeernormen 2016 voorziet niet in een regeling voor het laden en lossen. De regeling voor de laad- en losvoorzieningen van goederen sluit daarom aan op de huidige regeling in de Bouwverordening Langedijk. Voor het bepalen wanneer sprake is van "in voldoende mate" is aangesloten bij het ASVV 2012 (uitgave van het CROW) dan wel de geldende versie op het moment van het indienen van de aanvraag.

Hoofdstuk 4 Juridische vormgeving

Het voorliggende parapluplan is feitelijk een aanvulling op alle in paragraaf 1.2 genoemde bestemmingsplannen. Het parapluplan kan dan ook niet los worden gezien van deze bestemmingsplannen, maar alleen in samenhang worden gelezen. De regels behorende bij het voorliggende parapluplan waarborgen de juridische samenhang door middel van een zogenaamde "van toepassing verklaring".

De parkeernormen en de normen voor laad- en losvoorzieningen zijn van toepassing op omgevingsvergunningen voor het bouwen en het gebruik, die worden verleend op basis van de bestemmingsplannen die deel uit maken van het parapluplan. Daarnaast zijn de parkeernormen en de normen voor laad- en losvoorzieningen van toepassing op alle binnenplanse afwijkingsmogelijkheden en de wijzigingsbevoegdheden die onderdeel uitmaken van de genoemde bestemmingsplannen.

Het parkeerbeleid en de mogelijkheden voor laden en lossen moeten gekoppeld zijn aan een bevoegdheid. Dat betekent dat het voorliggende parapluplan geen betrekking heeft op bestaande situaties. Deze bestaande situaties worden niet herzien op basis van het voorliggende parapluplan. Het gaal alleen om gewijzigde of nieuwe situaties.

Het voorliggende parapluplan zal uiteindelijk in alle afzonderlijke plannen worden opgenomen.

Hoofdstuk 5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het voorliggende parapluplan wordt als ontwerp ter inzage gelegd. De ingekomen zienswijzen worden beantwoord. De reactienota wordt als onderdeel van het vaststellingsbesluit opgenomen. Eventuele aanpassingen aan het parapluplan worden verwerkt.