Plan: | Langgewenst |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.11bp01langgewenst-va01 |
Ontsluiting
Het plangebied Langgewenst is goed bereikbaar vanaf de centrumring, Naarderstraat en Koninginneweg. De extra verkeersaantrekkende werking en logistieke bewegingen als gevolg van de realisatie van een parkeergarage, supermarkt, detailhandelsvoorzieningen en woningen kan goed worden opgevangen door deze ontsluitende wegen.
Vanaf 1995 (Plan Wegen) wordt verkeerskundig al rekening gehouden met een parkeergarage op het Langgewenst. In de gehanteerde verkeersprognoses is uitgegaan van een parkeergarage van maximaal 500 parkeerplaatsen. Kortom het omliggende wegennet is ingericht op een toevoeging van een parkeergarage en de vestiging van een Grootschalige Detailhandelsvestiging (GDV) op het Langgewenst.
In bovenstaande afbeelding is de groei van de verkeersintensiteiten op het omliggende wegennet aangegeven.
Parkeren
In het plangebied is een ondergrondse parkeergarage met een minimale omvang van 250 parkeerplaatsen voorzien. Uit een eerdere analyse van de parkeerbehoefte blijkt dat met deze omvang kan worden volstaan. Verder is wel rekening gehouden met een eventuele uitbreiding voor de toekomst. Het omliggende wegennet is berekend op een parkeervoorziening met een maximale omvang van 500 parkeerplaatsen. Het parkeren t.b.v. de nieuwe woonbebouwing zal ook ondergronds worden gesitueerd, eventueel in combinatie met de openbare parkeergarage.
De ontsluiting van de ondergrondse parkeergarage is voorzien op twee mogelijke locaties vanaf het Langgewenst (aan de westzijde en aan de noordzijde). Om de doorstroming voldoende te kunnen waarborgen is geen directe ontsluiting op het hoofdwegennet van Hilversum (Centrumring, Koninginneweg) voorzien.
Op bovenstaande figuur is de toegangelijkheid van de nieuwe parkeergarage vanaf van hoofdwegennet Hilversum via Langgewenst, Schoolstraat en Huizerstraat aangegeven.
Na realisatie van de ondergrondse parkeervoorziening blijft op het maaiveld een aantal parkeerplaatsen beschikbaar. In de ontwerpvoorstellen voor de herinrichting van het Marktplein is tot nu toe uitgegaan van een op maaiveld terug te brengen parkeerstrook van 50 parkeerplaatsen.
Bevoorrading
De logistiek ten behoeve van de grootschalige detailhandel moet mogelijk zijn op de locatie Langgewenst. Aan de oostzijde van het plangebied is een logistieke strook achterlangs de bestemming GD-2 voorzien. Bevoorradend verkeer voor de grootschalige detailhandel (inclusief percelen aan de Koninginneweg en Stationsstraat) kan zodoende grotendeels buiten het marktterrein plaatsvinden. Om de veiligheid van het langzaam verkeer voldoende te waarborgen kan een venstertijdenregime worden overwogen. Ook kan het aantal in- en uitritten op het marktplein voor bevoorradend verkeer worden beperkt.
Om de doorstroming voldoende te kunnen waarborgen moet bevoorrading langs de centrumring en de toeleidende wegen waar mogelijk worden voorkomen.
Openbaar vervoer
Het plangebied is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Zo bevind het intercitystation Hilversum zich op circa 3 minuten loopafstand van het Langgewenst. Verder lopen over de Stationsstraat/Naarderstraat drie buslijnen te weten, lijn 105, 107 en 206. De bushalte voor deze lijnen bevindt zich tussen het Langgewenst terrein en het station. Over de Koninginneweg komt lijn 107 weer terug van zijn route naar het Mediapark. Lijn 206 is een spitsbus van station Hilversum naar Nederhorst den Berg. De overige buslijnen kennen een frequentie van 2x per uur.
Langzaam verkeer
Op het marktplein is op het Langgewenst geen scheiding tussen het fietsverkeer en het gemotoriseerde verkeer. Dit zal naar verwachting geen problemen geven. Zo hebben gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer voldoende ruimte om elkaar te ontwijken en is het marktplein is enkel toegankelijk voor bevoorradend verkeer ten behoeve van aanliggende voorzieningen, markten en evenementen. Op het omliggende wegennet is het langzaam verkeer gescheiden van het gemotoriseerde verkeer.
Aandachtspunt is de voetgangersrelatie tussen het Langgewenst en het kernwinkelgebied van Hilversum. Vooral op marktdagen wordt de centrumring ter hoogte van de Groest al veelvuldig overgestoken. Deze voetgangerrelatie zal worden versterkt als gevolg van de toevoeging van extra (grootschalige) detailhandel (publiekstrekkers). Om de doorstroming op de centrumring en de veiligheid van binnenstadbezoekers voldoende te kunnen waarborgen wordt op termijn rekening gehouden met extra oversteekvoorzieningen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een geregelde oversteekplaats. De ondergrondse parkeergarage op het Langgewenst wordt mogelijk via een onderdoorgang onder de Stationsstraat door rechtstreeks op de Groest ontsloten voor voetgangers.
Het aandeel binnenstadbezoekers dat met de fiets komt neemt toe in Hilversum. Een goede fietsbereikbaarheid is daarom van groot belang. Eén wezenlijk onderdeel voor de fietsbereikbaarheid is de aanwezigheid van fietsparkeervoorzieningen. De gemeente werkt momenteel aan een nieuwe beleidsnota ´fietsparkeernormen´. Hierin zijn per type voorziening normen vastgelegd voor het aantal te realiseren fietsparkeerplaatsen. Eventueel op te heffen fietsparkeervoorzieningen op het maaiveld zullen gecompenseerd moeten worden. Een eerste berekening laat zien dat rekening moet worden gehouden met circa 350 fietsparkeerplaatsen voor de verschillende publieke bestemmingen. Het verdient de voorkeur om fietsparkeerplaatsen zo dicht mogelijk bij de diverse nieuwe functies te situeren.