direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Over ´t Spoor
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.07bp00overtspoor-oh01

5.3 Verkeer

5.3.1 Autoverkeer

De verkeersstraten zullen de komende jaren worden gereconstrueerd. Alle overige straten zijn woonstraten en zijn veelal in de afgelopen jaren als zodanig door middel van infrastucturele maatregelen ingericht. Door een aantal bouwplannen zal een aantal straten worden gereconstrueerd, zoals de Zuiderweg en de Jan van der Heijdenstraat. Bij bouwplannen zal de parkeerbehoefte op eigen terrein dienen te worden opgelost. In het eerder genoemde Beeldkwaliteitsplan & Masterplan openbare ruimte Larenseweg komt de Larenseweg uitgebreid aan de orde. Het principeprofiel van de Larenseweg is alsvolgt:

  • Een vrijwel symmetrisch profiel waarbij de rijbaan in het midden ligt;
  • Een vloeiende lijn die geen knikken kent;
  • Tweezijdige laanbeplanting waar mogelijk, met prioriteit voor de buitenbocht (noordzijde);
  • De laanbeplanting staat naast de rijbaan, met eventuele fiets- en voetpaden daarachter;
  • De rijbaan heeft een breedte variërend van 5,5 meter (voor een 50 km weg) bij het tweerichtingsverkeer en 3,5 meter bij eenrichtingsverkeer;
  • De gescheiden vrijliggende fietspaden kennen een gelijkblijvende breedte (1,50 meter);
  • Tussen de laanbomen is eventueel ruimte voor langsparkeren voor bestaande voorzieningen;
  • Brinken aan de centrumkant van de Larenseweg: westelijke Brink (nu: Larenseweg 24; het leegstaande benzinestation): verblijf met bomen; oostelijke Brink (nu: een driehoek met parkeren): voorkeur voor verblijf met bomen (waarbij de zes parkeerplaatsen in directe omgeving worden teruggebouwd) of parkeren met bomen.

5.3.2 Langzaam verkeer

Voor langzaam verkeer worden juist wel nieuwe en korte routes aangelegd, in ieder geval in het verlengde van bestaande routes, die zodoende een continuïteit krijgen. Ook is het wenselijk om korte verbindingsroutes voor voetgangers en fietsers te maken tussen de Geuzenweg en de Larenseweg en tussen de Eemnesserweg en de Larenseweg ter hoogte van de melkfabriek. De verblijfsgebieden zijn wel toegankelijk voor verhuiswagens, nooddiensten, vuilnisophaal en hier en daar voor bezoekersparkeren.