direct naar inhoud van 4.2 Regionaal beleid
Plan: Bestemmingsplan Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.06bp00noord-oh01

4.2 Regionaal beleid

4.2.1 Winkelkompas Gooi en Vechtstreek

Het Winkel Kompas heeft als belangrijkste doelstelling om een regionaal beleidskader te bieden voor de gewenste detailhandelsstructuur in de regio Gooi en Vechtstreek. Daarnaast biedt het Kompas per gemeente en per winkelgebied een visie op hoofdlijnen en een uitvoeringsgericht maatregelenpakket. De verantwoordelijkheid voor het te voeren detailhandelsbeleid ligt bij de afzonderlijke gemeenten. Het Winkel Kompas is een praktisch naslagwerk dat gemeenten, ondernemingsverenigingen en andere partijen behulpzaam kan zijn bij het bepalen van de door hen gewenste koers, passend binnen een regionaal kader.

Relevantie plangebied ´Noord´

In Hilversum Noord is ervoor gekozen de winkelcentra Stroeslaan, Leemkuilen en Jacob van Campenlaan af te bouwen. Afgezien van een kleine Spar (Jacob van Campenlaan) en een Meermarkt (Stroeslaan) en enkele andere overgebleven winkels, is dit proces inmiddels voltooid. Hierdoor kan de Stephensonlaan functioneren als buurtwinkelcentrum voor de hele wijk Noord (7000 inwoners). Nadeel hierbij is echter de decentrale ligging in het verzorgingsgebied. Het winkelcentrum is niet aan een doorgaande weg gelegen en er is onvoldoende parkeercapaciteit.

Het winkelcentrum bestaat uit 8 winkels met een supermarkt als belangrijkste trekker. Het aanbod bestaat vrijwel geheel uit dagelijkse branches en is voor een buurtcentrum tamelijk compleet. Enige jaren geleden zijn de supermarkt en de drogist vergroot en gemoderniseerd. De openbare ruimte is opnieuw ingericht en er is een blauwe zone ingevoerd. De rest van het winkelcentrum is echter niet aangepakt, waardoor de overige winkels een matige, soms gedateerde uitstraling hebben.

De Stephensonlaan zal in de toekomst zijn functie als boodschappencentrum behouden voor de omliggende buurten.

De afvloeiing van koopkracht vanuit de wijk is toegenomen na opening van het wijkwinkelcentrum Seinhorst. Als acties voor dit winkelcentrum worden genoemd: uitbreiding van de parkeercapaciteit en verbetering van de externe presentatie van winkelcentrum en winkels. Een ontwerp voor de herinrichting van de openbare ruimte is gemaakt. de uitvoering wordt gekoppeld aan de aanleg van de voetgangersbrug over het spoor.