direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en vervoer
Plan: Bestemmingsplan Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.06bp00noord-oh01

3.5 Verkeer en vervoer

3.5.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken zal de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toenemen. In het plangebied Noord zijn alle wegen gecategoriseerd als verblijfsgebied. Deze wegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/uur. In vier jaar tijd (vanaf 2005) zullen de wegen in Noord fysiek worden ingericht als 30 km/uur wegen.

3.5.1.1 Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. (IBP)

De huidige infrastructuur van Hilversum is op dit moment niet (meer) toegerust op de bestaande mobiliteit en de toekomstige groei daarvan. Verkeersmodellen laten zien dat (zonder het nemen van maatregelen) de huidige situatie verslechtert, zodat zowel de bereikbaarheid van belangrijke bestemmingen zoals het Media Park als de leefbaarheid langs routes en aanpalende wijken onacceptabel wordt.

Het doel van het IBP is te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo mogelijk optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket zoals voorgesteld in het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets.

In het IBP worden maatregelen voorgesteld die ook het plangebied Noord raken.

Voorgestelde maatregelen kruispunt Johannes Geradtsweg:

  • Op de Johannes Geradtsweg zijn op sommige punten enkele afslagbewegingen onmogelijk gemaakt, om het verkeer beter te laten doorstromen.
  • Op het kruispunt Johannes Geradtsweg – Simon Stevinweg wordt een middenberm op de Johannes Geradtsweg gemaakt, zodat autoverkeer op dit punt niet linksaf kan slaan (langzaam verkeer kan via de middenberm in twee etappes de Johannes Geradtsweg oversteken).
  • De kruising van de Johannes Geradtsweg met de Floris Vosstraat/Hoge Larenseweg wordt vervangen door een voorrangspleintje. Op dit voorrangspleintje is het echter niet mogelijk om vanaf de Johannes Geradtsweg linksaf te slaan de wijk in (verkeer de wijk uit kan wel linksafslaan de Johannes Geradtsweg op). Om linksaf de wijk in te rijden moet gebruik gemaakt worden van de met verkeerslichten geregelde kruisingen bij de Jacob van Campenlaan of het Den Uylplein.

3.5.2 Openbaar vervoer

In de wijk Noord (maar niet in het plangebied) ligt het station Hilversum Noord. Er is één buslijn die de wijk Noord per bus ontsluit (stadsbuslijn 2). Deze bus rijdt een lus in de wijk.

3.5.3 Parkeren

Er zijn relatief weinig parkeermogelijkheden in Noord. In de wijk zijn er circa 3600 parkeerplaatsen in de openbare ruimte. Dat is gemiddeld 0,9 parkeerplaats per woning. Bij het huidige autobezit leidt dit in sommige straten tot parkeerproblemen. Daarom wordt het bij elk toekomstig bouwplan verplicht gesteld dat er voldoende parkeerplaatsen komen.

Het vereiste aantal is onder andere afhankelijk van de prijs van de woning (zowel bij huur als bij koop). Voor bijzondere woonvormen en scholen of andere voorzieningen gelden specifieke normen. Op de herstructureringslocaties, waar woningen worden afgebroken, zijn in de huidige situatie al parkeerplaatsen aanwezig, maar dat is onvoldoende om volledig aan de parkeernorm te kunnen voldoen. Bij de berekening van de benodigde aantal extra parkeerplaatsen bij nieuwbouw wordt rekening gehouden met de capaciteit die vanuit de oude situatie in de openbare ruimte beschikbaar komt. De benodigde extra parkeercapaciteit moet op eigen terrein aangelegd worden. Per bouwplan moet worden uitgezocht wat de beste oplossing is: bijvoorbeeld helemaal of half ondergronds of achter de woningen parkeren, eventueel onder een overkapping. Ook is het mogelijk om in beperkte mate te schuiven met parkeercapaciteit tussen bouwplannen onderling. Omdat er bij nieuwbouw ook nieuwe parkeerplaatsen worden aangelegd, zal het totale aantal parkeerplekken in Noord toenemen.