direct naar inhoud van 3.11 Veiligheid
Plan: Bestemmingsplan Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.06bp00noord-oh01

3.11 Veiligheid

3.11.1 Externe veiligheid

De herziening van het bestemmingsplan Noord heeft grotendeels een conserverend karakter, slechts op een aantal plekken wordt stadsvernieuwing toegepast en enkele lege plekken (voormalige scholen) ingevuld. Slechts de projecten W.C. Bradelaan en Ten Boomstraat en in mindere mate het project Vierkerkenhuis zijn gelegen in het aandachtsgebied van de spoorzone welke de westzijde van het plangebied omsluit. Over de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort worden gevaarlijke stoffen vervoerd waarbij met name LPG een punt van aandacht is.

Externe veiligheid beschrijft de risico's die ontstaan als gevolg van deze transporten en wordt meegenomen in de afweging met betrekking tot planologische maatregelen zoals bestemmingsplannen.

De afweging vloeit verder voort uit wat wordt genoemd “een goede ruimtelijke ordening” en de circulaire van de ministeries van VROM, Verkeer & Waterstaat en Binnenlandse Zaken van 4-8-2004: “Circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen”.

Voor de berekening van de gevaarzetting wordt uitgegaan van het Plaatsgebonden Risico (PR) en het GroepsRisico (GR). Voor een uitleg van deze normen wordt kortheidshalve verwezen naar het onderzoeksrapport van Oranjewoud van februari 2009: Bestemmingsplan “Hilversum Noord” 2009, Onderzoek Externe veiligheid Update, proj. nr. 197064 (zie Bijlage 4 Externe veiligheid). Het Plaatsgebonden Risico is een harde norm. Kwetsbare bestemmingen mogen binnen deze contour niet worden gerealiseerd. Het GroepsRisico is in feite een puntbelasting en wordt in curves uitgedrukt en niet in een contour: Het is/zijn in feite “puntbelasting(en) in de bebouwing. Vanaf het GR mag, bij een overschrijding van de oriënterende waarde, het bevoegde gezag daarvan gemotiveerd afwijken.

Daarnaast wordt uitgegaan van de vervoersstromen zoals deze worden gerealiseerd. Werd bij het rapport uit 2007 nog uitgegaan van de beleidsvrije marktprognose van ProRail uit 2003 tegenwoordig dient de marktprognose 2007 te worden gehanteerd. Hierdoor werd het noodzakelijk om het externe veiligheidsrapport voor het bestemmingsplan Noord uit 2007 van een update te voorzien.

Ten aanzien van dit bestemmingsplan

  • ten aanzien van bedrijven, buisleidingen en route vervoer gevaarlijke stoffen doen zich geen problemen voor met betrekking tot de Externe Veiligheid;
  • de spoorlijn Amsterdam – Amersfoort levert geen PR-contour op;
  • de overschrijding van het Groepsrisico is over het gehele plangebied hoog. Een situatie die voor alle wijken langs deze spoorlijn geldt;
  • gelet op het conserverende karakter van dit bestemmingsplan en de slechts zeer geringe bestemmingswijzigingen binnen het risico aandachtsgebied, treedt slechts een minimale overschrijding van het bestaande GroepsRisico op. Deze overschrijding wordt acceptabel geacht.