direct naar inhoud van 3.10 Duurzaamheid en leefbaarheid
Plan: Bestemmingsplan Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.06bp00noord-oh01

3.10 Duurzaamheid en leefbaarheid

In het kader van de duurzaamheid en leefbaarheid is voor het plangebied Noord de geluids- en luchtkwaliteit onderzocht. Beide aspecten zijn vervat in de rapportage; Akoestisch en luchtonderzoek Bestemmingsplan Noord; d.d. maart 2009 (zie Bijlage 3 Akoestisch en luchtonderzoek).

3.10.1 Geluidskwaliteit

Bij een herziening van een bestemmingsplan moet op grond van artikel 77 van de Wet geluidhinder een akoestisch onderzoek worden verricht. De wijze van uitvoering is overeenkomstig de geldende reken- en meetvoorschriften voor (spoor)weglawaai, waarbij met behulp van modelberekeningen de geluidsbelasting vanwege het weg- en railverkeer zijn onderzocht voor nieuw te bouwen woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen (zoals bepaalde scholen of medische zorggebouwen). Een onderzoek naar industrielawaai is in deze bestemmingsplanprocedure niet aan de orde.

3.10.1.1 Wegverkeer

Wanneer langs een bestaande weg de realisatie van geluidsgevoelige bebouwing gewenst is of een nieuwe weg langs bestaande bebouwing wordt aangelegd, moet worden aangetoond dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden) niet wordt overschreden. Als uit akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, zal bekeken moeten worden of er maatregelen genomen kunnen worden om de geluidsbelasting tot de voorkeursgrenswaarde terug te brengen. Wanneer dit niet mogelijk is vanwege verkeerskundige, landschappelijke of financiële bezwaren, of omdat de maatregelen akoestisch niet doelmatig zijn, dan dient een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te worden verleend.

Het aandachtsgebied voor wegen binnen en langs het plan bedraagt 200 meter aan beide zijden van de weg. Alleen de Johannes Geradtsweg en de Larenseweg hebben een geluidszone. Ter hoogte van locaties waar ontwikkelingen plaatsvinden overschrijdt de geluidsbelasting ten gevolge van deze wegen de voorkeurswaarde niet. Er hoeven geen hogere grenswaarden te worden verleend voor wegverkeer. Wegen waarop een maximumsnelheid van 30 km/uur is toegestaan, evenals woonerven, hebben geen geluidszone en vallen buiten de onderzoeksplicht. De nieuwbouwlocaties binnen het bestemmingsplan Noord liggen langs wegen waarop een maximumsnelheid van 30 km/uur is toegestaan. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn daarom ook enkele niet-gezoneerde, meer verkeersintensieve 30 km/uur wegen op hun geluidsbelasting onderzocht. De gecumuleerde geluidscontouren zijn opgenomen in het akoestisch onderzoek.

3.10.1.2 Spoorwegverkeer

De spoorlijn Hilversum-Amsterdam ligt buiten het plangebied, maar heeft wel een geluidzone in het plangebied. De spoorlijn heeft een geluidszone van 300 meter, gemeten vanuit de buitenste spoorstaaf. Binnen deze zone is het project Ten Boomstraat/Verrijzeniskerk gepland. Ten aanzien van de locatie W.C. Bradelaan is het onderzoek reeds afgerondt in het kader van de vrijstelliungsprocedure. Uit het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 55 dB ter hoogte van de geprojecteerde nieuwbouwplannen niet wordt overschreden. Vanwege het railverkeerslawaai hoeven daarom geen hogere waarden te worden aangevraagd. De geluidzone voor het spoorwegverkeer is middels een gebiedsaanduiding opgenomen in de regels.

3.10.2 Luchtkwaliteit

Ter bescherming van de gezondheid van de inwoners van Europa heeft de Europese Unie wetgeving voor de luchtkwaliteit opgesteld. Deze wetgeving is vastgelegd in de Europese richtlijn voor luchtkwaliteit. De lidstaten van de Europese Unie zijn verplicht om deze richtlijnen te implementeren in de nationale wet- en regelgeving. De belangrijkste zijn de vastgelegde grenswaarden voor luchtvervuiling. Grenswaarden geven een niveau van de buitenlucht aan dat op een aangegeven tijdstip zoveel mogelijk in stand moet worden gehouden. De overheden zijn verplicht om de grenswaarden bij de uitoefening van het bevoegdheden en de planontwikkeling in acht te nemen.

Op nationaal niveau is op 15 november 2007 de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. Deze wet is onder hoofdstuk 5.2: luchtkwaliteitseisen in de Wet milieubeheer gekomen. De Wet luchtkwaliteit bevat grenswaarden en richtwaarden voor een aantal luchtvervuilende stoffen.

In de Wet luchtkwaliteit is het begrip niet in betekende mate geïntroduceerd. Wanneer een ontwikkeling niet in betekenende mate bijdraagt kan de toetsing aan de grenswaarden achterwege blijven. Tot het inwerking treden van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit wordt als niet in betekende mate grens 1% aangehouden, ofwel 0,4 microgram per m3. Een hulpmiddel voor de toepassing hiervan is het Besluit niet in betekende mate. Indien er meerdere verschillende plannen worden gerealiseerd en de verkeersafwikkeling plaatsvindt over dezelfde wegen moet de totale bijdrage van deze plannen worden getoetst aan de niet in betekenende mate grens.

Kinderdagverblijven, verzorgingstehuizen, scholen voor basisonderwijs en middelbaar onderwijs en bejaardentehuizen zijn aangemerkt als gevoelige bestemming. Het Besluit staat het niet toe om gevoelige bestemmingen op minder dan 300 meter van een snelweg en op minder dan 50 meter van een provinciale weg te realiseren, wanneer er sprake is van overschrijdingen van de wettelijke grenswaarden. Daarnaast wordt in dit Besluit aanbevolen om zeer terughoudend te zijn met realisatie van gevoelige bestemmingen nabij drukke binnenstedelijke wegen met (dreigende) overschrijdingen van de grenswaarden.

Ten aanzien van dit bestemmingsplan

Binnen het plangebied worden diverse ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Volgens de huidige plannen is er sprake van circa netto 150 extra woningen. Dit is aanzienlijk minder dan 500 woningen, de grens die in het Besluit niet in betekenende mate wordt gesteld. Verder worden er diverse voorzieningen gerealiseerd, die voornamelijk op wijk zullen zijn gericht. Door de gezamenlijke ontwikkelingen zal op de drukke ontsluitingswegen (Johannes Geradtsweg en de Larenseweg) geen sprake zijn van een verkeerstoename die in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit. Binnen het plangebied zijn de concentraties NO2 en PM10 aanzienlijk lager dan de grenswaarden. Geconcludeerd kan worden dat het plan voldoet aan de Wet luchtkwaliteit.