Plan: | Vivaldipark Noordoostpunt |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.04bp03vivaldiNO-va01 |
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de sectorale aspecten die in dit hoofdstuk nog niet aan de orde zijn geweest. Aangezien de in de tabel opgenomen aspecten de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg staan, is enkel getoetst aan het geldende beleid en kort de gemaakte afweging geschetst.
Tabel 5.1 toetsing sectorale aspecten
aspect | kader | beoordelingsaspect | nvt |
afweging |
Verkeer | Ontsluiting en verkeersgeneratie | De verkeersontsluiting moet zijn gewaarborgd. De ontwikkeling mag niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen. | De ontwikkeling ligt aan het Vivaldipark. Deze weg is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Via het Vivaldipark en de Witte Kruislaan wordt aangesloten op de hoofdwegenstructuur van Hilversum. Gezien de beperkte verkeerstoename als gevolg van de ontwikkeling zal de doorstroming op de omliggende wegen niet verslechteren. De verkeersontsluiting en verkeersafwikkeling is derhalve goed. |
|
Parkeren | Parkeerbehoefte | De parkeerbehoefte van de ontwikkeling moet worden opgevangen. | De parkeerbehoefte van twee woningen in het dure segment bedraagt maximaal 2,0 parkeerplaatsen per woning op basis van publicatie 182 (CROW, 2008). De parkeerbehoefte voor twee woningen bedraagt derhalve 4 parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen kunnen op eigen terrein gerealiseerd worden. Er zullen geen parkeerproblemen optreden. | |
Archeologie | Archeologische beleidsadvies- kaart en bestemmingsplan 'Herziening Noordoostelijk Villagebied' | Bodemingrepen van -40 cm maaiveld dienen te worden voorkomen, indien niet mogelijk dient vanaf een oppervlak van 100 m² archeologisch onderzoek plaats te vinden. | Ten behoeve van bescherming van de mogelijk aanwezige archeologische waarden is een dubbelbestemming opgenomen. | |
Relatie met omliggende (bedrijfs) functies | Bedrijven en milieuzonering | Zijn er bedrijfsfuncties in de omgeving aanwezig/mogelijk? | In de omgeving van het projectgebied liggen geen relevante inrichtingen, met uitzondering van de aanwezige KPN-toren. De afstand van circa 60 m ten opzichte van de geprojecteerde woningbouw wordt voldoende geacht om onaanvaardbare milieuhinder te voorkomen. Er worden geen functies mogelijk gemaakt die hinder voor de omgeving kunnen veroorzaken. | |
Bodemkwa- liteit | Besluit bodemkwaliteit | Bodemkwaliteit dient bij functiewijziging voldoende te zijn voor beoogde functie | Er is geen sprake van functiewijziging: ter plaatse is reeds een woonfunctie toegestaan. | |
Functie mag geen bedreiging vormen voor bodemkwaliteit | De functie vormt geen bedreiging voor de bodemkwaliteit. | |||
Externe veiligheid |
Bevi-inrichtingen; transport gevaarlijke stoffen. | Wordt voldaan aan normen plaatsgebonden risico en groepsrisico? | Op circa 500 m afstand ligt de spoorlijn Amsterdam-Hilversum-Amersfoort. Deze is opgenomen in het in ontwikkeling zijnde Basisnet spoor. Het projectgebied bevindt zich niet binnen veiligheidscontour of plasbrandaandachtsgebied. Het groepsrisico ligt tussen de 0,3 en 1,0 maal de oriënterende waarde (bron: document werkgroep basisnet spoor, versie 0.7, 17 mei 2011) en zal door de ontwikkeling niet toenemen. Dit geldt ook voor de provinciale weg N524 (op circa 450 m vanaf het projectgebied): het groepsrisico zal niet toenemen en de ontwikkeling ligt buiten de relevante contouren. Voor het overige zijn geen risicovolle bronnen in de omgeving aanwezig. Met het project worden ook geen risicovolle activiteiten mogelijk gemaakt. Het aspect externe veiligheid staat de beoogde ontwikkeling niet in de weg. |
|
Luchtkwa- liteit |
Wet luchtkwaliteit | Wordt voldaan aan de genoemde grenswaarden in de Wet luchtkwaliteit? | Het project valt ruimschoots onder een NIBM-categorie van de wetgeving (Niet In Betekenende Mate). Bij woningbouw van een dergelijke kleinschalige omvang is specifieke toetsing dan ook niet nodig). De verkeersaantrekkende werking van het project is dermate laag dat het effect op de luchtkwaliteit ruimschoots minder dan 3% van de grenswaarden voor NO2 en PM10 bedraagt. Het project draagt niet in betekenende mate bij aan de luchtkwaliteit. Uit de monitoringstool die behoort bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit volgt dat ter plaatse van het projectgebied ruimschoots aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit wordt voldaan. |
|
Wegverkeers-lawaai | Wet geluidhinder | Wordt voldaan aan de genoemde grenswaarden in de Wet geluidhinder? | De locatie ligt niet binnen de wettelijke geluidszone van een gezoneerde (spoor)weg. Het Vivaldipark en de omliggende straten hebben een maximumsnelheid van 30 km/h en zijn op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) niet-gezoneerd. Op basis van jurisprudentie en in het kader van een goede ruimtelijke ordening is de geluidsbelasting ten gevolge van het Vivaldipark inzichtelijk gemaakt, waarbij wordt aangesloten bij de normstelling van de Wgh. De verkeersintensiteit is geschat op maximaal 500 mvt/etmaal. De geluidsbelasting ter plaatse van de woningen bedraagt maximaal 43 dB en overschrijdt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet. Er is sprake van een acceptabel akoestisch klimaat. De geluidsberekening is opgenomen in Bijlage 1. | |
Kabels en leidingen | Telecommunicatie- wet | Zijn er planologisch relevante leidingen en hoogspannings- verbindingen in de directe omgeving aanwezig? | X | Niet aanwezig. |