Plan: | De Trompet en Tolhek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0396.BPtrompet2012-VA01 |
Verkeersontsluiting
Autoverkeer
Het plangebied bestaat uit twee deelgebieden, namelijk het noordwestelijk gelegen Tolhek en het zuidwestelijk gelegen Trompet. Beide gebieden worden ontsloten via de Communicatieweg, een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/h. Deze maakt deel uit van de hoofdontsluitingsstructuur van de gemeente Heemskerk. De weg beschikt over een vrijliggende (brom)fietsvoorziening. Op Tolhek zijn een gemeentelijk afvalbrengstation, het voormalig AZC, een Shell tankstation en een aantal woningen gelegen. Deze voorzieningen ontsluiten allen op een centrale toegangsweg. Deze toegangsweg heeft geen verblijfsfunctie en kent daarom ook een snelheidslimiet van 50 km/h. Hier zijn geen fietsvoorzieningen aanwezig. Trompet betreft een bedrijventerrein. Dit gebied wordt doorkruist door de spoorlijn tussen Heemskerk en Uitgeest. Beide delen hebben een centrale toegangsweg vanaf de Communicatieweg. Aan de noordzijde van het zuidelijk gelegen deel wordt een noodtoegang gerealiseerd. Deze is alleen in noodgevallen toegankelijk. De wegen binnen Trompet liggen allen binnen een 30 km/h-zone. Tolhek en Trompet zijn van elkaar gescheiden door een aftakking van de Communicatieweg in noordoostelijke richting naar de op- en afritten van de A9 (Alkmaar-Haarlem). Vanaf beide deelgebieden is deze snelweg gemakkelijk te bereiken (binnen 5 minuten).
De Communicatieweg sluit aan de westzijde aan op de Tolweg. Dit is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg richting het centrumgebied van Heemskerk. Daarnaast vormt deze weg een verbindingsweg tussen Heemskerk en Uitgeest. In zuidoostelijke richting loopt de weg naar Westzaan (gemeente Zaanstad). De Communicatieweg kruist de aanwezige spoorlijn. Deze beveiligde spoorwegovergang is voorzien van waarschuwingslampen en halve spoorwegbomen.
Langzaam verkeer
De ontsluiting van het plangebied voor fietsverkeer voert via de Communicatieweg. Deze maakt deel uit van het primaire fietsnetwerk binnen de gemeente Heemskerk. Dit fietsnetwerk vormt de hoogwaardige fietsverbindingen tussen belangrijke voorzieningen binnen de gemeente en sluit aan op het sternet, zoals gedefinieerd in het verkeersstructuurplan van de gemeente Heemskerk. Comfort, snelheid en directheid zijn de belangrijke uitgangspunten. De aanwezigheid van een vrijliggend (brom)fietspad biedt hiervoor de gelegenheid. Tevens wordt hiermee voldaan aan de richtlijnen voor gebiedsontsluitingswegen. Binnen de beide deelgebieden zijn geen afzonderlijke fietsvoorzieningen aanwezig. Deze zijn hier ook niet noodzakelijk. Op Tolhek is het aanbod fietsers relatief laag. De woningen ontsluiten op een parallelweg van de Communicatieweg, vanwaar ter hoogte van de toegangsweg naar Tolhek gemakkelijk het fietsnetwerk bereikt kan worden. Op Trompet geldt op alle wegen een snelheidslimiet van 30 km/h, waardoor een gedeelde rijbaan voor gemotoriseerd verkeer en fietsers voldoende is.
Openbaar vervoer
Op ongeveer 2,5 kilometer van het plangebied ligt NS station Heemskerk. Vanuit hier rijden treinen naar de stations Uitgeest en Amsterdam Centraal (sprinters). Deze treinen rijden met een frequentie van twee keer per uur in beide richtingen. De meest dichtbij gelegen bushalte ligt aan De Baandert, ten westen van het plangebied in het verlengde van de Communicatieweg, op 650 meter. Hier stoppen bussen in de richting van Uitgeest en Haarlem (via Beverwijk), met een frequentie van vier keer per uur per richting.
Vanwege de relatief grote afstanden tot het station en de bushalte is de ontsluiting van het plangebied via het openbaar vervoer slecht.
Verkeersveiligheid
Het plangebied is grotendeels ingericht volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De Communicatieweg, die voorziet in de ontsluiting van het gebied voor zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers, beschikt over een vrijliggende (brom)fietsvoorziening. De toegangsweg naar Tolhek, met een snelheidslimiet van 50 km/h, zou gezien de richtlijnen voor Duurzaam Veilig ook voorzien moeten zijn van een fietsvoorziening. Deze ontbreekt. Het aantal fietsers dat gebruik maakt van deze weg is echter zeer beperkt (beperkte aanwezigheid woningen en voorzieningen, geen doorgaande rijrichting). Op Trompet is een lagere maximum snelheid van kracht. Hierdoor is menging van verkeerssoorten op de rijbaan toegestaan.
Conclusie
De ontsluiting van het plangebied is voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer goed. Aandachtspunt is de ontsluiting van gebied per openbaar vervoer. De afstand tot aan een bushalte of het station is groot. Het verkeersveiligheidsniveau van de wegen in het plangebied is goed.