Plan: | Nieuw-Vennep Wilhelminahoeve |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGnwvWhmv0000-E001 |
Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet Luchtvaart. Met de wijziging van deze wet in 2003 vormt de Wet Luchtvaart de wettelijke grondslag voor het nieuwe regime voor de luchthaven Schiphol. Dit regime is in de volgende twee uitvoeringsbesluiten uitgewerkt: het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Luchthavenindelingbesluit. In dit Besluit worden beperkingengebieden ten aanzien van Schiphol weergegeven met betrekking tot externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogtebeperkingen en vogelaantrekkende werking.
Nota Ruimte
De Nota Ruimte maakt kenbaar dat Schiphol voor de toekomst ruimte nodig heeft om uit te breiden. Derhalve is op een PKB-kaart de zogenoemde 20 Ke-contour opgenomen. Binnen deze contouren mogen geen nieuwe uitleglocaties9 ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk. Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Nota cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.
Figuur 5.1 Uitsnede bijlage 3b, beperking bebouwing, nr. 6. De rode cirkel betreft de globale ligging van het plangebied.
Onderzoek en resultaten
Het plangebied ligt gedeeltelijk in zone 4 van het Luchthavenindelingbesluit, hetgeen beperkingen vanwege geluid en veiligheid met zich meebrengt (zie figuur 5.1). Nieuwbouw van geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen, scholen en gezondheidsgebouwen) is binnen deze zone in principe niet toegestaan. Nieuwbouw van bedrijfsbebouwing is wel toegestaan. Er worden binnen het plangebied geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen gerealiseerd. Verder ligt het gebied in een zone waarbinnen een hoogtebeperking geldt. Dit betreft een hoogte van 150 m. Het bestemmingsplan maakt een maximale hoogte mogelijk van 25 m. Het plan maakt zodoende geen inbreuk op de gestelde hoogtevoorwaarden.
Het plangebied ligt voor het overige buiten de zones (vogelprotectiegebied) die in het besluit zijn vastgesteld.
Conclusie
Dit plan wordt niet beperkt door de beperkingen die gelden rondom de luchthaven Schiphol en voldoet aan de voorwaarden die in dit gebied gelden.