direct naar inhoud van 5.8 Luchthavenindelingbesluit
Plan: N207
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGnwv00000000N207-E001

5.8 Luchthavenindelingbesluit

5.8.1 Toetsingskader

Luchthavenindelingbesluit

Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet tot wijziging van de Wet Luchtvaart die op 20 februari 2003 in werking is getreden (verder gewijzigde Wet Luchtvaart genoemd). De gewijzigde Wet Luchtvaart is gericht op het tot stand brengen van een wettelijke grondslag voor het nieuwe regime voor de luchthaven Schiphol. Deze wet vormt de grondslag voor twee uitvoeringsbesluiten: het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Luchthavenindelingbesluit.

In dit Besluit wordt een beperkingengebied aangegeven. Hierin worden beperkingengebieden ten aanzien van Schiphol weergegeven met betrekking tot externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogtebeperkingen en vogelaantrekkende werking.

Nota Ruimte

In de Nota Ruimte wordt aangegeven dat Schiphol voor de toekomst ruimte nodig heeft om uit te breiden. Derhalve is op een PK-kaart de zogenoemde 20 Ke-contour opgenomen. Binnen deze contouren mogen geen nieuwe uitleglocaties ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk. Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Nota cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.

5.8.2 Onderzoek en conclusie

Uit de overzichtskaarten bij het Lib blijkt dat in het deel van het plangebied hoogtebeperkingen en beperkingen voor bebouwing gelden. Het verbreden van een weg valt echter niet onder één van deze beperkingen. De nieuwe kunstwerken (bouwwerken, geen gebouwen zijnde) blijven voor wat betreft bouwhoogte ver onder de beperkingen uit het Lib. Het Lib vormt daarom geen belemmering voor de realisatie van dit plan. Uit de PK-kaart blijkt dat een deel van het plangebied binnen het beperkingsgebied en de 20 Ke-contour valt. Omdat het plan voorziet in de verbreding van een bestaande weg en niet in een nieuwe uitleglocatie ten behoeve van woningbouw vormt ook de ligging binnen de 20 Ke-contour geen belemmering voor de realisatie van dit plan. Ook ten aanzien van het oppervlaktewater leidt het project niet tot strijdigheid met het Lib.