direct naar inhoud van 5.8 Geluidshinder
Plan: Hoofddorp Hoofdweg 793-795
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfdhoofdweg793-C001

5.8 Geluidshinder

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied zullen nieuwe woningen gerealiseerd worden. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. In deze paragraaf wordt ingegaan op het toetsingskader, het onderzoek (Bijlage 1) dat ten behoeve van dit bestemmingsplan heeft plaatsgevonden en de conclusies daarvan.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde ontwikkeling met een binnenstedelijke ligging geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.

Akoestisch onderzoek

De nieuwe woningen zijn gelegen binnen de geluidszone van de Hoofdweg Oostzijde en de Van Heuven Goedhartlaan.

De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Hoofdweg Oostzijde bedraagt 53 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Deze hoge geluidsbelasting komt alleen voor aan de gevels van de vrijstaande woningen langs de Hoofdweg. Aan de gevels van de 6 achtergelegen woningen wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden en is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Ten gevolge van het verkeer op de Van Heuven Goedhartlaan bedraagt de maximale geluidsbelasting 36 dB. Hierbij is eveneens sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Het Bouwbesluit gaat voor wat betreft het bepalen van de benodigde geluidswering van de gevels uit van de gecumuleerde geluidsbelasting van alle wegen. Om deze reden zijn ook de geluidsbelastingen ten gevolge van het verkeer van de Hoofdweg Westzijde, Etta Palmstraat en de Elisa van Calcarstraat (30 km/h-wegen) in de berekeningen van de gecumuleerde geluidsbelasting meegenomen.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de Van Heuven Goedhartlaan is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van de nieuwe woningen. De 30 km/h-wegen zijn daarbij in de berekeningen van de gecumuleerde geluidsbelasting meegenomen.

Ten gevolge van het verkeer op de Hoofdweg Oostzijde wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden aan de gevels van de drie vrijstaande woningen. De uiterste grenswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden. Verdere maatregelen zijn niet gewenst en/of doelmatig om de geluidsbelasting hier te reduceren. Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 5.2.

Tabel 5.2 Ontheffingswaarden

locatie   aantal woningen   geluidsbelasting   geluidsbron  
vrijstaande woningen aan Hoofdweg Westzijde   3   53 dB   Hoofdweg Oostzijde  

De verleende hogere waarde zal in het kadaster worden vastgelegd.