Plan: | Bos en Vaartschool |
---|---|
Plannummer: | BP4080010 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP4080010-0003 |
Parkeren voor onderwijspersoneel
Op grond van de Haarlemse bouwverordening geldt bij basisonderwijs een parkeernorm van 0,5 parkeerplaats per leslokaal. Met de uitbreiding van de school komt het aantal leslokalen op totaal 19. Die 19 lokalen waren het uitgangspunt waarop de eerdere parkeerbehoefte in de ontwerpplanfase was berekend. Het is de beleidsvrijheid van de school om zo gewenst meer groepen te vormen. Na 2015 wordt op basis van de leerlingenprognoses een teruggang verwacht van het leerlingenaantal. Tot die tijd zal de school 21 groepen hebben. De parkeernorm voor 21 groepen is 10,5 parkeerplaatsen. Voor buitenschoolse opvang zijn afgerond 3 parkeerplekken nodig. Naar aanleiding van het advies van de RCE wordt het aantal parkeerplaatsen gemaximaliseerd op 14 parkeerplaatsen op eigen terrein.
Parkeren voor halen en brengen
In de plannen is niet voorzien in parkeerplaatsen op eigen terrein voor ouders/verzorgers die hun kinderen komen halen c.q. brengen. In de huidige situatie is dit ook niet het geval. Uit het parkeeronderzoek blijkt dat er na de uitbreiding een parkeervraag ten behoeve van halen en brengen is van 108 parkeerplaatsen.Hierbij is de instroom van de kleuters meegenomen. Gezien de aanwezige capaciteit van 139 plaatsen is parkeren in de openbare ruimte mogelijk. Procentueel levert de parkeervraag een parkeerdruk op van 78%. Dit percentage voldoet aan de wens van een maximale parkeerdruk van 85%. In het gebied rond de school geldt een parkeervignettensysteem. De vergunningplicht geldt pas vanaf 09.00 uur (tot 21.00 uur). In de ochtend mag hier dus gewoon worden geparkeerd door brengende begeleiders. In de middag wachten begeleiders buiten totdat de kinderen naar buiten komen. Dit wordt aangemerkt als laden en lossen en is niet verboden.
Verkeersveiligheid
In mei 2010 is door Oranjewoud onderzoek uitgevoerd naar de verkeersveiligheid rond de Bos en Vaartschool aan het Florapark. Het onderzoek heeft geresulteerd in een aantal verbetervoorstellen. Om overlast voor omwonenden aan de zijde van het Floraplein te beperken is in het onderzoek onder meer voorgesteld om ook aan de zijde van de Wagenweg een of meer ingangen te maken naar het schoolplein. Hiervoor zijn aanpassingen in de inrichting aan deze zijde van de school noodzakelijk. Dit verbetervoorstel is verwerkt in het ontwerp voor de uitbreiding van de school. De extra ingang is met een voorwaardelijke verplichting opgenomen in de regels. Een aantal verbetervoorstellen is verwerkt in herinrichtingsplan voor het Florapark (zie daarvoor hoofdstuk 2.5.2).
Het onderzoek van Oranjewoud is opgenomen in de bijlagen.