Plan: | Geluidzonering Boekelermeer |
---|---|
Status: | voorontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0383.BPAGeluidznBoekmr-VO01 |
Het industrieterrein Boekelermeer, gelegen in de gemeenten Alkmaar, Heiloo en Castricum, is een geluidgezoneerd terrein (industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder). Het terrein heeft een geluidzone welke in 2002 is vastgelegd.
Volgens de Wet geluidhinder dienen alle industrieterreinen waarop inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd die in belangrijke mate geluidhinder kunnen veroorzaken, gezoneerd te zijn. Bedoelde inrichtingen – ook wel 'A-inrichtingen' genoemd – worden nader genoemd in het Besluit omgevingsrecht (in bijlage I, onderdeel D). Rondom deze industrieterreinen dient een geluidzone te worden vastgesteld en vastgelegd door middel van een bestemmingsplanprocedure. Buiten deze zone mag de geluidbelasting als gevolg van het industrieterrein niet meer dan 50 dB(A) bedragen. Met dit bestemmingsplan wordt de zone zoals vastgesteld in 2002 herzien.
Het beheren van de totale geluidbelasting van dit industrieterrein is de zorg van de gemeente. Het is voor geluid ook een wettelijke taak. Die taak houdt in het vastleggen van de maximaal beschikbare geluidruimte in het bestemmingsplan en het bewaken van die zone met behulp van het daarbij te voegen zonebeheerplan (tevens geluidverdeelplan).
Om tegemoet te komen aan de dynamiek in geluidemissie van bedrijven is in het geluidzoneringsmodel rekening gehouden met enige bufferruimte door het verhogen van de geluidemissie van de actuele situatie inclusief invulling van lege kavels met 1 dB. Daarnaast wordt met het voorliggende bestemmingsplan de mogelijkheid geboden om middels een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid meer geluidruimte te verkrijgen, mits die ruimte ook daadwerkelijk beschikbaar is. Beschikbare geluidruimte volgt uit onbenutte ruimte van andere bedrijven, niet uit de kavelreserveringen.
Het bestemmingsplan Geluidzonering Boekelermeer heeft een tweeledig doel:
Milieurecht en ruimtelijke ordening
Het bestemmingsplan legt de geluidverkaveling uit het zonebeheerplan vast in de regels en de verbeelding. Daarmee dient het bestemmingsplan uitsluitend een ruimtelijk doel. Er wordt namelijk mee bereikt dat de tot 'industrieterrein' bestemde gronden optimaal worden benut. De geluidnormering in het plan heeft dan ook niet ten doel de kwaliteit van het milieu te beschermen. Daarvoor is het milieurecht het geëigende kader. Via de Wet geluidhinder, de Wet milieubeheer en de Wabo worden omwonenden beschermd tegen geluidhinder vanwege het industrieterrein. Die bescherming sluit aan bij de geluidzone, die de plaats aangeeft waar de geluidsbelasting op gevoelige functies niet meer dan 50 dB(A) mag bedragen.
De juridische status van het zonebeheerplan
De Wet geluidhinder kent aan het zonebeheerplan de status van informatiemodel toe. Het is een middel in handen van burgemeester en wethouders om gegevens bij te houden over de beschikbare geluidruimte, het deel ervan dat al is uitgegeven en het deel ervan dat nog beschikbaar is voor nieuwe inrichtingen of uitbreiding van bestaande inrichtingen. Het zonebeheerplan is echter niet te beschouwen als een wettelijke toetsingsgrond voor de verlening van omgevingsvergunningen (ABRvS van 2 november 2011, 201008546/1/M1). Om die reden is verankering van het zonebeheer in het bestemmingsplan noodzakelijk. Geluid is immers ruimte en daarmee is het beheer van die ruimte, in termen van toedeling van geluidruimte aan gronden, een zaak van de ruimtelijke ordening.
Geluidreductieplan
Op 7 oktober 2019 is het geluidreductieplan Boekelermeer door de gemeente Alkmaar vastgesteld, op basis waarvan vergunningen weer kunnen worden afgegeven. Met de vaststelling van voorliggend bestemmingsplan vervalt de werking van dit Geluidreductieplan Boekelermeer.
Het bestemmingsplan als toestemmingsvereiste
Dit bestemmingsplan is straks mede het toetsingskader voor bedrijven. Artikel 2.1 lid 1 sub c. Wabo regelt namelijk dat het niet is toegestaan een project uit te voeren zonder omgevingsvergunning wanneer het gebruik in strijd is met het bestemmingsplan. Milieutoestemmingen (vergunningen dan wel geaccepteerde meldingen) kunnen er dan niet meer toe leiden dat de zone 'vol raakt', aangezien de daaraan gekoppelde bedrijfsactiviteiten niet mogen worden uitgevoerd wanneer deze in strijd zijn met de geluidzonering zoals deze in dit bestemmingsplan is opgenomen.
Een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het in werking hebben van een inrichting wordt dan ook getoetst aan dat bestemmingsplan. Die toetsing verloopt als volgt: bij de beoordeling van de ontvankelijkheid van de aanvraag wordt het beoogde gebruik van de gronden en opstallen mede betrokken. Artikel 2.7 Wabo brengt dit met zich mee. Indien vervolgens blijkt dat de milieuaanvraag tot overschrijding van de in het bestemmingsplan toegekende geluidruimte leidt, dan is dit aan te merken als een vergunningplichtige activiteit op basis van artikel 2.1 lid 1 sub c van de Wabo. Bij de ontvankelijkheidstoets moet dus zorgvuldig beoordeeld worden of de aanvraag compleet is. Laat de aanvrager achterwege om 'het gebruik' aan te vragen, dan kan de gemeente de aanvraag buiten behandeling stellen. Vult aanvrager de aanvraag aan met de activiteit 'gebruik', dan neemt de gemeente de aanvraag in behandeling. Vervolgens kan de aanvraag geweigerd worden wegens strijdig gebruik indien deze leidt tot overschrijding van de toegekende geluidruimte. Ditzelfde principe geldt voor de melding. Zie artikel 8.41 a Wm.
Het plangebied omvat het industrieterrein Boekelermeer. Daarnaast is het omringende gebied opgenomen voor zover dit is gelegen binnen de grenzen van de nieuw vast te stellen geluidzone. Omdat het industrieterrein en de bijbehorende zone zijn gelegen in drie gemeenten, is het plangebied verdeeld over drie bestemmingsplannen met dezelfde toelichting en regels, die ieder betrekking hebben op het grondgebied van de eigen gemeente. Voor u ligt het bestemmingsplan van de gemeente Castricum.
Plangebied
Dit bestemmingsplan betreft een paraplubestemmingsplan. Dit wil zeggen dat alleen het aspect geluid wordt geregeld in dit bestemmingsplan. Daarnaast blijven de volgende bestemmingsplannen en de hierop betrekking hebbende herzieningen vigerend:
bestemmingsplan | IMRO code | gemeente | datum vaststelling |
Bedrijventerreinen | NL.IMRO.0383.BPC12Bedrijventrn-VS01 | Castricum | 11-4-2013 |
Buitengebied Castricum | NL.IMRO.0383.BPBuitengebied-VS02 | Castricum | 8-10-2014 |
Buitengebied Castricum, herziening regels | NL.IMRO.0383.BPBuitengebHerzreg-VS01 | Castricum | 11-6-2015 |
Buitengebied Castricum, partiële herziening | NL.IMRO.0383.BPBuitengePartherz-VS01 | Castricum | 11-6-2015 |
Reparatieplan Castricum | NL.IMRO.0383.BP16reparatieplan-VS01 | Castricum | 19-1-2017 |
In hoofdstuk twee wordt de huidige situatie met betrekking tot geluid beschreven en wordt ingegaan op de toekomstige situatie voor geluid en de verschillende besluiten en plannen die daarbij een rol spelen.
Hoofdstuk 3 gaat in op de uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan. Hoofdstuk 4 geeft een beschrijving van de regels en verbeelding van dit bestemmingsplan.
Met het nieuwe zonebewakingsmodel zijn berekeningen uitgevoerd ter bepaling van de actuele 50 en 55 dB(A)-contouren rondom het industrieterrein. Hierin is invulling van de lege kavels nog niet meegenomen. Uit onderstaande afbeelding (Bron: Peutz, 2020) blijkt dat de zonegrens zoals deze in 2002 is vastgesteld reeds op enkele punten wordt overschreden. Op 7 oktober 2019 is het geluidreductieplan Boekelermeer vastgesteld, waardoor weer vergunningen kunnen worden verleend.
Het beheer van de totale geluidbelasting van dit industrieterrein wordt uitgevoerd door de gemeente Castricum. Dit geldt ook voor het gedeelte dat in de gemeenten Castricum en Heiloo is gelegen.
Vergroting zone
Om de invulling van lege kavels mogelijk te maken is de 50 dB contour bepaald op basis van invulling van alle kavels. Daarbij is ook rekening gehouden met een bufferruimte en hiertoe is de geluidemissie van de actuele situatie inclusief invulling van lege kavels met 1 dB verhoogd. Deze bufferruimte van 1 dB is niet toegepast op het kavel van G.P. Groot/Sortiva (Boekelerdijk 13/13a), omdat anders de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting van 60 dB(A) op een aantal woningen aan de Westdijk zou worden overschreden. In onderstaande afbeelding zijn de nieuwe en huidige zonegrens weergegeven. De nieuwe zonegrens zal ten minste de 50 dB(A) contour dienen te omvatten. De voorgestelde nieuwe zonegrens is voldoende ruim om de 50 dB(A)-contour op basis van maximaal planologische invulling geheel te omvatten.
Nieuwe zonegrens
Ten noorden van het industrieterrein (flatwoningen Montalbaen) loopt de zonegrens achter de eerstelijnsbebouwing. Deze woningen zorgen voor geluidafscherming van de daarachter gelegen woningen.
In onderstaande tabellen zijn de bestaande en nieuwe Hogere Waarden per gemeente opgenomen. Deze komen overeen met de berekende geluidbelastingen, verhoogd met 1 dB. Deze verhoging van 1 dB geeft invulling aan de eerder genoemde buffer aan geluidruimte. De vast te stellen hogere waarden zijn niet hoger dan de maximale waarde van 60 dB(A). De geluidbelasting neemt ten opzichte van de huidige MTG's of hogere waarden minder dan 5 dB toe.
Gemeente Heiloo
Adres | Bestaande hogere waarde industrielawaai | Vast te stellen hogere waarde industrielawaai |
Kanaalweg 19 | 52 | |
Kanaalweg 19a | 51 | |
Kanaalweg 21 | 57 | 58 |
Kanaalweg 21a | 51* | 52 |
* Voor Kanaalweg 21a te Heiloo is in het verleden ten onrechte geen hogere waarde vastgesteld, in het kader van de nieuwe zone wordt dit hersteld.
Gemeente Castricum
Adres | Bestaande hogere waarde industrielawaai | Vast te stellen hogere waarde industrielawaai |
Boekel 22 | 50 | 52 |
Boekel 23 | 56 | 57 |
Boekel 24 | 63 | |
Boekel 26 | 60 | |
Boekel 27 | 57 | |
Boekel 28 | 55 | |
Boekel 45 | 53 |
Gemeente Alkmaar
Adres | Bestaande hogere waarde industrielawaai | Vast te stellen hogere waarde industrielawaai |
Bilderdijkstraat 16 | 51 | |
Bilderdijkstraat 19 | 51 | |
Bilderdijkstraat 31 | 51 | |
Boekelerweg 3 | 54 | 58 |
Westdijk 6a | 52 | |
Westdijk 7 | 52 | |
Westdijk 8 | 51 | |
Westdijk 9 | 51 | |
Westdijk 10 | 55 | |
Westdijk 11 | 55 | 56 |
Westdijk 12 | 55 | 56 |
Westdijk 12a | 55 | 57 |
Westdijk 13 | 57 | 59 |
Westdijk 14 | 57 | 59 |
Westdijk 14a | 58 | 59 |
Westdijk 15 | 59 | 60 |
Westdijk 15a | 59 | 60 |
Westdijk 16 | 58 | 59 |
Westdijk 16a | 58 | 59 |
Westdijk 17 | 57 | 60 |
Westdijk 18 | 56 | 59 |
Westdijk 19 | 56 | 60 |
Westdijk 20 | 56 | 60 |
Westdijk 21 | 59 | 60 |
Westdijk 21a | 58 | 59 |
Westdijk 22 | 58 | 60 |
Westdijk 23 | 58 | 59 |
Westdijk 24 | 55 | 57 |
Westdijk 25 | 53 | 55 |
Westdijk 26 | 53 | 55 |
Westdijk 27 | 50 | 52 |
Zeglis 173 | 54 | |
Zeglis 174 | 54 | |
Zeglis 175 | 54 | |
Montalbaen 12 t/m 28, 34 t/m 68, 74 t/m 94 | 51 | 55 |
Montalbaen 1 t/m 23 | 52 | |
Roelantstraat 26 t/m 42, 48 t/m 82, 88 t/m 122, 128 t/m 144 | 51 | 55 |
Percivalstraat 52 t/m 68, 74 t/m 108, 114 t/m 148, 154 t/m 170 | 51 | 54 |
Arthurstraat 38 t/m 54, 60 t/m 76 | 51 | 54 |
Graalstraat 26 t/m 42, 48 t/m 82, 88 t/m 122, 128 t/m 144 |
51 | 54 |
Lorreinenlaan 31 t/m 47, 53 t/m 87, 93 t/m 109 | 51 | 56 |
Lorreinenlaan 23a en 23b | 54 | |
Lorreinenlaan 62 t/m 92 | 54 | |
Justus van Effenstraat 17 t/m 93, 54 t/m 64 | 52 |
Voor aanwezige woningen treffen burgemeester en wethouders op basis van artikel 111b, lid 1 Wgh maatregelen om te bevorderen dat de geluidbelasting binnen woningen niet hoger is dan 35 of 40 dB(A).
Zonebeheerplan: geluidverdelingssystematiek
In het zonebeheerplan is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:
Op basis hiervan is de nieuwe zone bepaald.
Voor een nadere toelichting op de systematiek van het zonebeheer wordt verwezen naar Bijlage 1.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoerbaarheidsaspecten van dit bestemmingsplan. Aangezien het bestemmingsplan alleen ziet op het aspect geluid, zijn andere milieuaspecten daarbij buiten beschouwing gelaten.
In het kader van het Geluidreductieplan Boekelermeer is contact geweest met de bedrijven die zijn gevestigd op het industrieterrein. Daarnaast zijn de omwonenden geïnformeerd. In de voorontwerpfase van het bestemmingsplan worden omwonenden uitgenodigd om te participeren Tevens wordt opnieuw contact opgenomen met de bedrijven.
Ten aanzien van het wettelijk vooroverleg wordt het voorliggend voorontwerp bestemmingsplan voor commentaar naar de volgende instanties gezonden:
Dit bestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen of bouwplannen mogelijk. Met de uitvoering van dit bestemmingsplan zijn dan ook geen verdere kosten gemoeid.
In dit onderdeel van de toelichting wordt nader ingegaan op de vormgeving van de verbeelding en de regels.
De opzet van de regels is overeenkomstig het gestelde bij en krachtens de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De regels en bijbehorende verbeelding voldoen aan de eisen conform de Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen 2012 (SVBP 2012).
Onderhavig bestemmingsplan is een paraplubestemmingsplan. Hoewel het paraplubestemmingsplan niet als planvorm wordt genoemd, is deze (volgens vaste jurisprudentie) geaccepteerd als mogelijkheid om vigerende bestemmingsplannen op bepaalde onderdelen aan te passen terwijl de vigerende plannen in stand blijven. Bij een paraplubestemmingsplan wordt een bepaald aspect van ruimtelijk beleid in meerdere bestemmingsplannen tegelijkertijd geregeld.
In dit geval wordt voor verschillende plangebieden met een bestemming Bedrijf het geluidzonebeheer geregeld. Dit gebeurt door het toevoegen van gebiedsaanduidingen op de verbeelding en het toevoegen van een daarop van toepassing zijnde regeling.
Het voordeel van de facet-benadering is in dit geval dat het zonebeheer voor verschillende delen van het industrieterrein(die ook in verschillende bestemmingsplannen zijn opgenomen) in één plan wordt geregeld. Dit vergroot het overzicht met betrekking tot het geluidzonebeheer en zorgt voor samenhang in de beoordeling van de geluidsproductie op het industrieterrein, binnen één geluidzone.
Met dit bestemmingsplan wordt allereerst de geluidzone van 50 dB(A), zoals bedoeld in artikel 40 Wet geluidhinder, opnieuw vastgesteld voor het industrieterrein Boekelermeer van de gemeente Castricum. De geluidzone is bepalend voor het maximum geluid dat mag worden geproduceerd vanuit het industrieterrein. Omdat de zone buiten het industrieterrein ligt en een groot aantal bestemmingsplannen overlapt is het facetbestemmingsplan het geëigende middel om de zone vast te leggen.
Het bestemmingsplan regelt dat op gronden binnen deze geluidzone uitsluitend geluidgevoelige objecten worden opgericht waarvoor een hogere waarde als bedoeld in artikel 45 van de Wet Geluidhinder is vastgesteld.
Het industrieterrein is in de onderliggende bestemmingsplannen bestemd als Bedrijf. In de onderliggende bestemmingsplannen zijn alle noodzakelijke planologische regelingen opgenomen waaronder interne bedrijfszonering. De verdeling van de geluidruimte wordt daar met dit paraplubestemmingsplan aan toegevoegd. Dit betreft dus het juridisch vastleggen van het zonebeheer.
Het bestemmingsplan stelt de vigerende planologische regelingen bij, zodat:
In dit bestemmingsplan wordt dus aan bedrijven een maximum geluidruimte toegekend die niet mag worden overschreden. De regeling kent daarnaast wel de mogelijkheid om hiervan af te wijken met een omgevingsvergunning.
Hierna wordt de regeling nader gespecificeerd aan de hand van de exacte regeling.
Begripsbepalingen
De voor het bestemmingsplan relevante begrippen zijn in de begripsbepalingen verklaard. Dit zijn met name begrippen die worden gehanteerd bij de geluidsmeting. Voor een goed begrip van de regels is het van belang te weten dat de geluidruimte kan worden uitgedrukt als geluidimmissiewaarde (in dB(A)) en als geluidemissiekental (in dB(A)/m2).
Wijze van meten
In de wijze van meten (artikel 2) wordt toegelicht hoe de gebruikte geluidsruimte voor nieuwe bedrijven wordt bepaald.
Milieuzone - bestaande geluidruimte
De geluidstoedeling is vastgelegd door op de verbeelding een onderscheid te maken in bestaande bedrijven die de gebiedsaanduiding 'milieuzone – bestaande geluidruimte' hebben gekregen en lege kavels die de aanduiding 'milieuzone - gereserveerde geluidruimte' hebben gekregen. Voor de bestaande bedrijven zijn immissiewaarden op de toetspunten vastgelegd in Bijlage 1 bij de regels.
Voor nieuwe bedrijven die zich vestigen op de lege kavels, is een emissiekental opgenomen van respectievelijk 55, 60, 65 of 68 dB(A)/ m2. Op basis van dit emissiekental kunnen in combinatie met de regels uit artikel 2.1 de maximale immissiewaarden op de toetspunten worden bepaald.
Specifieke gebruiksregels
Het maken van geluid kan worden gezien als een onderdeel van het gebruik van een terrein. De beoordeling van de maximaal toegestane geluidsproductie is daarom ook opgenomen in een specifieke gebruiksbepaling (artikel 4.2.2). De beoordeling gaat uit van een getrapt model:
Overtreding van bovengenoemde regels is volgens artikel 4.2.2 sub a niet toegestaan. Alle bestaande bedrijven op de industrieterreinen zijn gecategoriseerd en vallen onder de Staat van bedrijven of zijn inmiddels door een beoordeling van het bevoegd gezag als een gelijkwaardig bedrijf als genoemd in de Staat van bedrijven aangemerkt. De mogelijkheid bestaat echter ook dat er zich nieuwe bedrijven aandienen die niet voorkomen in de Staat van bedrijven. Hiervoor is de regeling van artikel 4.2.2 sub b.2 van toepassing. De bedrijven zullen voordat zij zich vestigen door het bevoegd gezag moeten worden ingedeeld als een gelijkwaardig bedrijf.
Daarnaast is het niet hebben van een akoestische berekening (rapportage) waaruit de geluidsberekening blijkt en waarop dus getoetst wordt, niet toegestaan (artikel 4.2.2. sub b). De berekening dient gebaseerd te worden op de in artikel 2 opgenomen wijze van meten. Via artikel 4.2.2. sub c is geborgd dat voor bestaande situaties met het in werking treden van dit bestemmingsplan niet direct een akoestische rapportage verplicht wordt gesteld.
Afwijking van de gebruiksregels
Extra flexibiliteit is in de regeling opgenomen door middel van een zogenaamde afwijkingsregeling (artikel 4.2.3). Deze regeling biedt de mogelijkheid om met een omgevingsvergunning meer geluidsruimte toe te kennen aan bedrijven. Hierbij moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan en dienen diverse afwegingen te worden gemaakt. Belangrijk is dat omliggende percelen (zowel bedrijven als woningen) hierdoor niet onevenredig worden beperkt en de bedrijfseconomische noodzaak en toepassing van de best beschikbare techniek en inrichting zijn aangetoond. Bij verlening van de omgevingsvergunning dienen verder nieuwe toetsingspunten voor immissie te worden vastgesteld voor het bedrijf, waaraan in het vervolg getoetst dient te worden. De immissie mag hierbij met maximaal 1 dB toenemen. Voor één bedrijf (Boekelerdijk 13/13a) is deze ruimte niet beschikbaar omdat een toename van 1 dB zou leiden tot een overschrijding van de geluidzone. Bedrijven krijgen nieuwe toetsingswaarden toegekend die in de omgevingsvergunning worden opgenomen.