Plan: | Het Spiegel-Bensdorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0381.BP2012B002006-va01 |
Autoverkeer
De locatie ligt ten oosten van de Nieuwe Spiegelstraat en ten zuiden van de Herenstraat. Direct ten oosten van de locatie ligt de spoorlijn Amsterdam-Hilversum. De locatie ligt in de woonwijk Het Spiegel. De ontsluiting van het gebied voert met name via de Nieuwe Spiegelstraat. De Nieuwe Spiegelstraat is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom van Bussum met een maximumsnelheid van 30 km/h en kent eenrichtingsverkeer in noordelijke richting. Parallel aan de Nieuwe Spiegelstraat loopt de Iepenlaan, die eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting kent. De Nieuwe Spiegelstraat en de Iepenlaan sluiten aan op de Herenstraat die via de spoorwegovergang aansluit op de Brinklaan en de Kerkstraat. Beide wegen zijn gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h en verzorgen de externe ontsluiting van het plangebied naar het centrum van Bussum, de omliggende kernen en de rijksweg A1 (Amsterdam-Amersfoort). Richting het zuiden ontsluiten de Iepenlaan en de Nieuwe Spiegelstraat naar de Nieuwe Hilversumseweg die via de Gooibergstraat aansluiting biedt op de Brinklaan.
Het plangebied wordt door deze ontsluitingsstructuur niet direct op gebiedsontsluitingswegen ontsloten. De spoorwegovergangen in de Herenstraat en de Gooibergstraat vormen een barrière voor de ontsluiting van het plangebied en een aandachtspunt met betrekking tot verkeersveiligheid. De omliggende gebiedsontsluitingswegen zijn echter binnen korte afstand bereikbaar. Een goede ontsluiting van het plangebied voor gemotoriseerd verkeer is hierdoor in voldoende mate gewaarborgd.
Langzaam verkeer
Op de Nieuwe Spiegelstraat, de Herenstraat en de Iepenlaan wordt gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer gemengd afgewikkeld. Deze gemengde afwikkeling is conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig voor erftoegangswegen. Bovendien geldt het eenrichtingsverkeer alleen voor gemotoriseerd verkeer en kunnen fietsers wel in beide richtingen gebruikmaken van de Nieuwe Spiegelstraat en de Iepenlaan. De Nieuwe Spiegelstraat beschikt aan de gehele westzijde over trottoirs. Extern fietsverkeer kan gebruikmaken van het netwerk van erftoegangswegen binnen Het Spiegel en via de spoorwegovergangen in de Herenstraat en de Gooibergstraat de Brinklaan en de Kerkstraat bereiken. Op deze wegen wordt fietsverkeer conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig op vrijliggende fietspaden afgewikkeld.
Gezien de aanwezigheid van vrijliggende fietspaden langs de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen in de nabijheid van de locatie is de ontsluiting voor langzaam verkeer goed te noemen. Op de erftoegangswegen rondom de locatie wordt fietsverkeer gemengd met autoverkeer afgewikkeld. De wegen voldoen aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig.
Openbaar vervoer
In de nabijheid van de locatie bevindt zich de bushalte Nieuwe Brink aan de Brinklaan op circa 400 m loopafstand. Deze halte wordt aangedaan door een busdienst van treinstation Naarden-Bussum via Laren en Eemnes naar het treinstation van Hilversum met een frequentie van 2x per uur per richting. Ten zuiden van de locatie ligt op circa 800 m loopafstand treinstation Bussum Zuid. Dit station wordt aangedaan door busdienst Hilversum-Huizen met een frequentie van 2x per uur per richting en door Sprinters richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht en Amersfoort. Verder ligt op circa 1 km fiets-/loopafstand treinstation Naarden-Bussum. Op de stations zijn fietskluizen en parkeerplaatsen aanwezig.
De ontsluiting per openbaar vervoer is goed te noemen.
Verkeersveiligheid
De wegen rond de locatie zijn ingericht conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Aandachtspunten zijn de spoorwegovergangen bij de Herenstraat en de Gooibergstraat. Door de lange sluitingstijden van de spoorwegovergangen ontstaat er regelmatig congestie op deze wegen. Aangezien de spoorwegovergangen door het intensieve railverkeer vaak en lang gesloten zijn, is er sprake van verkeersonveiligheid door het negeren van rood licht.
Bij eventuele nieuwe ontwikkelingen dinet met dit aspect rekening te worden gehouden ten aanzien van verkeersveiligheid. Indien een nieuwe ontsluitingsroute parallel aan het spoort wordt gerealiseerd, zal deze niet bereikbaar zijn vanuit het oostelijk deel van de Herenstraat. Over het algemeen kan gesteld worden dat de verkeersveiligheid rondom de locatie goed te noemen is.
Parkeren
Parkeren vond in de operationele periode van de fabriek gedeeltelijk op eigen terrein plaats, op het fabrieksterrein zelf en het parkeerterrein op de hoek Nieuwe Spiegelstraat/Herenstraat. In de Nieuwe Spiegelstraat wordt aan twee zijden geparkeerd; langs- en schuinparkeren langs de gevel van de fabriek en langsparkeren aan de overzijde. Er bevinden zich in de huidige situatie circa 56 parkeerplaatsen in de Nieuwe Spiegelstraat. Deze parkeerplaatsen worden ook door omwonenden gebruikt. Onderhavig bestemmingsplan is consoliderend van aard. Indien in de toekomst nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt, dient het uitgangspunt te zijn dat de parkeerbehoefte op eigen terrein wordt opgevangen. Voor het bepalen van de parkeerbehoefte dient rekening te worden gehouden met de parkeernormen op grond van de Parkeernota Bussum (2005).
Het aspect verkeer staat de uitvoering van het plan niet in de weg.