direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en parkeren
Plan: De Engh-Heidezicht
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2012B001008-oh01

4.2 Verkeer en parkeren

Verkeer

Het is rustig wonen in de buurt van de Groene Long. In het gebied rond Heidezicht is sprake van een aantal verkeersbewegingen dat normaal aanvaardbaar is voor een 30-kilometergebied. De verkeerssnelheden passen goed bij deze woonbuurt en er is nauwelijks sluipverkeer.

Voor de beoordeling van de verkeersgeneratie wordt hier eveneens de oppervlakte van de speelvoorzieningen meegenomen. Voor Heidezicht wordt uitgegaan van 240 m² horeca en een speeltuin van 6.000 m². Voor de verkeersgeneratie van horecagelegenheden geldt op basis van publicatie 256 (CROW, 2007) een kengetal van 81 mvt/100 m² vvo, waarbij het aantal m² vvo 77% bedraagt van het aantal m² bvo. De totale verkeersgeneratie bedraagt derhalve ((240/100)*0,77*81) 150 mvt/etmaal. Voor speeltuinen zijn geen kengetallen bekend voor het berekenen van de verkeersgeneratie. Wel zijn op basis van publicatie 272 (CROW, 2008) kengetallen beschikbaar voor indoorspeeltuinen. Het autogebruik bij dergelijke hallen ligt echter veel hoger dan bij een speeltuin zoals voorzien in het plan Heidezicht. Om aan te sluiten bij een laag autogebruik, wordt uitgegaan van het kengetal voor indoorspeeltuinen in centrumgebieden van 5,2 mvt/100 m² bvo. Hierbij wordt uitgegaan van een autogebruik van 60%, wat voor de onderhavige locatie nog steeds hoog lijkt, maar een worst case-aanname is. Verder wordt uitgegaan van een combinatiebezoek van de horeca en de speeltuin van 50 %. De verkeersgeneratie voor de speeltuin bedraagt hierdoor ((6.000/100)*5,2*0,5) 156 mvt/etmaal. De ontwikkeling heeft hierdoor een totale verkeersgeneratie van 306 mvt/etmaal.

Dit verkeer zal, gezien de situering van de parkeerplaatsen, met name worden afgewikkeld via de De Ruijterlaan. Van deze straat zijn geen verkeerstellingen bekend. Wel zijn verkeerstellingen bekend van de Plantsoenweg, een zijstraat van de De Ruijterlaan. De verkeersintensiteit bedraagt 3.040 (oktober 2007). Aangenomen wordt dat de verkeersintensiteit op de De Ruijterlaan gelijk is. Doorrekening naar het prognosejaar 2021 met een jaarlijkse autonome groei van 1% leidt tot een prognose-intensiteit van ruim 3.500 mvt/etmaal. Als gevolg van de ontwikkeling zal de intensiteit toenemen tot circa (3.500+331) 3.850 mvt/etmaal. Op basis van het ASVV (CROW, 2004) geldt voor de De Ruijterweg, welke is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h, een maximumintensiteit van 5.000 tot 6.000 mvt/etmaal. De verkeersintensiteit inclusief de ontwikkeling zal deze maximumintensiteit niet overschrijden. De verkeerstoename is derhalve aanvaardbaar. Op de aansluitende Ceintuurbaan, welke gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h, zal de intensiteit met maximaal 2% toenemen op basis van de etmaalintensiteit van circa 17.000 mvt/etmaal. Dit is geen significante toename en zal geen invloed hebben op de verkeersafwikkeling. Uit het voorgaande volgt dat er sprake is van een verkeerskundig aanvaardbare situatie en dat de bestaande ontsluitingen tegen de verkeersintensiteit dit zonder problemen kunnen afwikkelen.

Ten overvloede wordt opgemerkt dat - in het hypothetische geval de verkeersintensiteiten tweemaal zo hoog zouden worden - de verkeersintensiteiten nog steeds onder de verkeersintensiteiten voor een dergelijke type weg zouden blijven en er nog steeds een verkeerskundig aanvaardbare situatie zou ontstaan. Er is dan ook sprake van een ruime onderscheiding van de maximale verkeersintensiteit.

De bereikbaarheid van Heidezicht is goed voor zowel autoverkeer, fietsverkeer en voor voetgangers. De bereikbaarheid van Heidezicht voor fietsers en voetgangers wordt met de herontwikkeling van Heidezicht verbeterd door de aanleg van een gecombineerde fiets- en wandelverbinding tussen de Plantsoenweg en de Bussumerheide. Voor de fietsers zal een nieuwe fietsenstalling worden gerealiseerd op de locatie Heidezicht. Op deze manier wordt het gebruik voor fietsers en wandelaars verder gestimuleerd.

Parkeren

Voor parkeren wordt voor de horecavoorziening aangesloten bij de kengetallen voor een café/bar/cafetaria (publicatie 182, CROW 2008), aangezien de voorziening daghoreca zal worden. Gebruik van de kengetallen voor een restaurant zou leiden tot een overschatting, omdat voor een restaurant met name uit wordt gegaan van avondbezoek, waardoor gasten veel meer gelijktijdig aanwezig zijn en de parkeerdruk hoger is. Bij de horeca van Heidezicht zullen de gasten zich meer over de dag verspreiden, net als bij een café/bar/cafetaria. Het parkeerkengetal bedraagt 5,0 – 7,0 pp/100 m2 bvo, waardoor de totale parkeerbehoefte maximaal ((240/100)*6,0) 15 parkeerplaatsen bedraagt.

Voor speeltuinen zijn geen kengetallen beschikbaar. Vanuit de verkeersgeneratie kan de benodigde parkeercapaciteit geschat worden, waarbij uit wordt gegaan van een turn-over (=aantal maal dat alle parkeerplaatsen gebruikt worden) van 3. De parkeerbehoefte bedraagt dan (156/2/3) 26 parkeerplaatsen. De totale parkeerbehoefte bedraagt 41 parkeerplaatsen. Op het voorziene parkeerterrein kunnen deze parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Bovendien bestaat de ruimte om, indien noodzakelijk, extra parkeerplaatsen te realiseren. Uit het voorgaande kan worden geconcludeerd dat in het onderhavige wijzigingsplan is voorzien in voldoende ruimte om de parkeerbehoefte (van 41 parkeerplaatsen) te faciliteren en dat er derhalve voor het aspect parkeren geen problemen te verwachten zijn.

Conclusie

Gesteld kan worden dat sprake is van een goede verkeersafwikkeling en dat op de locatie voorzien kan worden in voldoende parkeergelegenheid.