Plan: | Het Spiegel-Iepenlaan 6 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0381.BP2010B002002-oh01 |
Verkeer
Ontsluiting auto
De woning is gelegen in Bussum in Het Spiegel en wordt ontsloten vanaf de Iepenlaan. De Iepenlaan is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h en kent éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting. Ten zuiden van de ontwikkeling sluit de Beerensteinerlaan aan op de Iepenlaan. De Beerensteinerlaan kent tweerichtingsverkeer en sluit aan op de Nieuwe Spiegelstraat. Via de Nieuwe Spiegelstraat wordt in noordelijke richting de Herenstraat bereikt. De Herenstraat biedt via een spoorwegovergang aansluiting op de hoofdverkeersstructuur van Bussum, zoals de Brinklaan en de Kerkstraat. De Iepenlaan sluit in zuidelijke richting aan op de Nieuwe Hilversumseweg die via de spoorwegovergang in de Gooibergstraat ook aansluiting biedt op de Brinklaan. De Brinklaan en de Kerkstraat zijn gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/h en verzorgen de externe ontsluiting van Bussum richting de autosnelweg A1. Via de Brinklaan wordt tevens het centrum van Bussum bereikt.
De Iepenlaan maakt onderdeel uit van een fijnmazig stelsel van erftoegangswegen binnen Het Spiegel en heeft geen functie voor doorgaand verkeer.
Gezien de korte afstand tot de omliggende gebiedsontsluitingswegen is de ontsluiting voor autoverkeer goed.
Ontsluiting fiets
Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de Iepenlaan en de omliggende 30 km/h-wegen. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig maakt fietsverkeer gebruik van dezelfde infrastructuur als autoverkeer. Het fietsverkeer maakt gebruik van dezelfde spoorwegovergangen als het autoverkeer om het centrum van Bussum te bereiken. Langs de gebiedsontsluitingswegen zijn over het algemeen vrijliggende fietspaden aanwezig. Verder kan op korte afstand zowel het treinstation Naarden-Bussum als het treinstation Bussum Zuid per fiets worden bereikt. Rond de ontwikkeling zijn geen vrijliggende fietspaden aanwezig. Verder vormt de spoorlijn een barrière voor fietsverkeer.
De ontsluiting voor fietsverkeer is goed.
Ontsluiting openbaar vervoer
Er is een bushalte gesitueerd op 500 m van de locatie langs de Brinklaan. Deze halte wordt bediend door drie busdiensten richting Hilversum, Huizen, Blaricum en Laren. Alle busdiensten halteren tevens op het treinstation Naarden-Bussum en hebben een frequentie van 2x per uur per richting. De bushalte Nieuwe Brink in het centrum kent als gevolg van het éénrichtingsverkeer alleen een bediening in zuidelijke richting. De bushalte Gooibergstraat kent bediening in beide richtingen. Verder zijn binnen 1 km de treinstations Naarden-Bussum en Bussum Zuid te bereiken, waar aangesloten wordt op het landelijke spoorwegnetwerk.
De ontsluiting per openbaar vervoer is goed.
Parkeren
Op basis van de parkeernormen van de gemeente Bussum bedraagt de parkeerbehoefte voor de woning 1,6 tot 1,8 parkeerplaatsen. Afgerond dienen 2 parkeerplaatsen te worden gerealiseerd. Aangezien de parkeerdruk in de Iepenlaan reeds hoog is, dienen de parkeerplaatsen op eigen terrein te worden gerealiseerd. De ruimte die hiervoor noodzakelijk is, is aanwezig. De ontsluiting van de 2 parkeerplaatsen zal op de locatie van het huidige openslaande hek plaatsvinden. Als tot realisatie van 2 parkeerplaatsen op eigen terrein wordt overgegaan, zullen er zich geen parkeerproblemen als gevolg van de ontwikkeling voordoen.
Verkeersgeneratie
De verkeersgeneratie zal ongeveer 6 tot 7 mvt/etmaal bedragen, op basis van publicatie 256 (CROW, 2007). Dit zal naar verwachting niet leiden tot een verslechtering van de doorstroming op de ontsluitende wegen. Bovendien zal de verkeersdruk als gevolg van de huidige bestemming (kerk) verdwijnen. Er zullen zich geen afwikkelingsproblemen voordoen.
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) die ten grondslag liggen aan de milieuonderzoeken staan vermeld in tabel 4.1, 4.2 en 4.3. De verkeersgegevens zijn gebaseerd op het regionale verkeersmodel van Het Gooi waarin Bussum is opgenomen. Het prognosejaar van dit model is 2020. De verkeersintensiteiten gelden voor een gemiddelde werkdag en zijn op basis van een gebruikelijke factor van 0,92 omgerekend naar weekdaggegevens.
De voertuigverdeling van de Spiegelstraat en de Herenstraat en de etmaalverdeling van de Spiegelstraat, Herenstraat en Nieuwe Spiegelstraat is ontleend aan informatie van de gemeente Bussum. De overige voertuig- en etmaalverdelingen zijn gebaseerd op standaardverdelingen, die tot stand zijn gekomen op basis van onderzoek (RBOI, 2009).
De verkeersintensiteiten zijn, gezien de geringe verkeersgeneratie van de ontwikkeling, niet opgehoogd met de verkeerstoename als gevolg van de nieuwe woning.
Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten (afgerond op 50-tallen)
2020 werkdag | 2020 weekdag | |
Iepenlaan | 600 | 550 |
Herenstraat | 5.300 | 4.900 |
Beerensteinerlaan | 1.200 | 1.100 |
Spiegelstraat | 3.400 | 3.150 |
Nieuwe Spiegelstraat | 1.300 | 1.200 |
Tabel 4.2 Voertuigverdeling
standaardverdeling | Herenstraat | Spiegelstraat | |
dag/avond/nacht | dag/avond/nacht | dag/avond/nacht | |
lichte voertuigen | 94,59% | 96,00% | 96,00% |
middelzware voertuigen | 4,76% | 3,20% | 3,08% |
zware voertuigen | 0,65% | 0,80% | 0,92% |
etmaal | 6,54% | 3,76% | 0,81% |
Tabel 4.3 Etmaalverdeling
dag | avond | nacht | |
standaardverdeling | 6,54% | 3,76% | 0,81% |
Herenstraat | 6,50% | 4,10% | 0,70% |
Spiegelstraat | 7,00% | 3,00% | 0,50% |
Nieuwe Spiegelstraat | 6,90% | 3,50% | 0,40% |