Plan: | De Engh-Mezenlaan 19 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0381.BP2010B001006-oh01 |
Verkeersontsluiting
De ontwikkeling is gelegen aan de Mezenlaan/Nachtegaallaan in Bussum. De hoofdingang ligt aan de Mezenlaan. Het betreft de herontwikkeling van drie geschakelde flats. Daartoe worden de flats intern verbouwd. In de bestaande situatie zijn er 106 servicewoningen voor ouderen aanwezig. Het complex wordt herontwikkeld en omgezet in een woonzorgcomplex met 77 verzorgingshuisplaatsen. De overige 29 wooneenheden behouden de functie van servicewoningen. Het aantal wooneenheden blijft daarbij gelijk ten opzichte van de bestaande situatie. De massa en omvang van de flats wijzigt niet.
Auto
De Mezenlaan en de Nachtegaallaan zijn erftoegangswegen binnen de bebouwde kom van Bussum en hebben een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze wegen maken deel uit van een netwerk van 30 km/h-wegen binnen De Engh. De Nachtegaallaan sluit aan op de Ceintuurbaan. De Ceintuurbaan is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom van Bussum met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Ceintuurbaan sluit in oostelijke richting aan op de Amersfoortsestraatweg en biedt in westelijke richting toegang tot het centrum van Bussum. Vanaf de Mezenlaan wordt via de Leeuweriklaan tevens de Amersfoortsestraatweg bereikt. De Amersfoortsestraatweg biedt zowel in zuidelijke als in noordelijke richting aansluiting op de autosnelweg A1.
Gezien de goede bereikbaarheid van de omliggende gebiedsontsluitingswegen en de autosnelweg A1 is de bereikbaarheid voor autoverkeer goed te noemen.
Fiets
Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de omliggende erftoegangswegen. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig wordt fietsverkeer op deze erftoegangswegen gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Langs de Ceintuurbaan en de Amersfoortsestraatweg zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. De Amersfoortsestraatweg kent een tweerichtingsfietspad aan de zuidwestzijde, waardoor fietsverkeer vanuit Bussum de weg niet hoeft over te steken. De Ceintuurbaan beschikt over éénrichtingsfietspaden aan beide zijden van de weg. Verder is ter hoogte van de Nachtegaallaan een met verkeerslichten geregelde voetgangersoversteekplaats aanwezig.
De inrichting van de wegen rondom het plangebied voldoet aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De verkeersveiligheid is derhalve gewaarborgd en de ontsluiting voor langzaam verkeer is goed.
Openbaar vervoer
Er is een bushalte gesitueerd binnen 250 m loopafstand van de locatie. Deze halte wordt bediend door een buslijn vanaf treinstation Naarden-Bussum naar Huizen en een buslijn vanaf treinstation Naarden-Bussum via Laren en Eemnes naar Hilversum. Beide busdiensten hebben een frequentie van 2x per uur per richting, waardoor er 4x per uur een directe busverbinding is met het centrum van Bussum en het treinstation. Het treinstation wordt binnen 10 minuten bereikt. Op het station kan worden overgestapt op treinen in de richting Almere, Amsterdam, Schiphol, Amersfoort en Utrecht. Gezien de frequentie van de busdiensten en de goede bereikbaarheid van het treinstation is de ontsluiting per openbaar vervoer goed.
Parkeren
Parkeren
Op basis van het parkeerbeleid van de gemeente Bussum worden de parkeerkencijfers uit publicatie 182 van het CROW gehanteerd als norm. Binnen het plan worden 77 verzorgingshuisplaatsen en 29 servicewoningen voorzien. De parkeerbehoefte van verzorgingshuisplaatsen wordt benaderd door uit te gaan van een zelfstandige woning met beperkte zorgvoorziening. In publicatie 182 van het CROW (2008) wordt een dergelijke woonvorm aangemerkt als “serviceflat/aanleunwoning” met een parkeerbehoefte van 0,3 tot 0,6 parkeerplaatsen per wooneenheid. Voor de 29 servicewoningen dient uit te worden gegaan van een parkeernorm van “woning goedkoop”. De parkeernorm bedraagt, uitgaande van sterk stedelijk gebied in het restgebied van de bebouwde kom 1,3 tot 1,6 parkeerplaatsen per woning. Op basis van ervaringen met de vergelijkbare instelling De Essen in Bussum, wordt er vanuit gegaan dat het autobezit relatief laag is. Daarom wordt uitgegaan van de minimale parkeernorm. De totale parkeerbehoefte bedraagt op basis van deze normen 61 parkeerplaatsen.
Parkeren dient in principe op het eigen terrein gefaciliteerd te worden. Op eigen terrein zijn 38 parkeerplaatsen op maaiveld aanwezig. Daarnaast zijn nog 22 parkeerplaatsen in garages aanwezig. Het totale parkeeraanbod op eigen terrein bedraagt derhalve 60 parkeerplaatsen.
De totale parkeerbehoefte kan dus nagenoeg geheel op eigen terrein worden opgevangen. Het is niet te verwachten dat er parkeerproblemen ontstaan, omdat de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling lager is dan in de bestaande situatie, waar sprake is van 106 servicewoningen. De parkeerbehoefte van de verzorgingshuisplaatsen ligt op basis van de genoemde parkeernormen veel lager. Hierdoor zal ook de parkeerdruk op de omgeving afnemen. Gezien het aantal beschikbare parkeerplaatsen op eigen terrein en de afname van de parkeerbehoefte ten opzichte van de bestaande situatie zal er geen parkeerprobleem ontstaan.
Verder wordt er binnen het complex een horecavoorziening gerealiseerd. Het betreft hier een restaurant zonder winstoogmerk, dat alleen gebruikt zal worden door bewoners en omwonenden van het complex en bezoekers van bewoners. Dit restaurant zal niet leiden tot een toename van de parkeerbehoefte.
Op basis van het mobiliteitsbeleid van de initiatiefnemer is het personeel verplicht om per fiets naar de werklocatie te reizen. Het autogebruik onder personeel zal daardoor zeer laag zijn. Gezien de afname van de parkeerbehoefte ten opzichte van de bestaande situatie, zal parkeren voor personeel niet leiden tot problemen.
Verkeersgeneratie
De verkeersgeneratie van het complex (het aantal autoritten per etmaal) zal niet toenemen ten opzichte van de huidige situatie, omdat het aantal wooneenheden gelijk blijft. Bovendien neemt het autogebruik af, als gevolg van de wijziging van de doelgroep. De automobiliteit van de nieuwe doelgroep (verzorgingshuis) ligt doorgaans lager dan van bewoners van servicewoningen.
Wel wordt er binnen het complex een horecavoorziening zonder winstoogmerk gerealiseerd. Zoals eerder aangegeven zal deze voorziening geen extra verkeer opleveren. Er wordt derhalve geen extra verkeersgeneratie verwacht als gevolg van dit restaurant. Als gevolg van de functiewijziging zal er sprake zijn van afname van de verkeersgeneratie ten opzichte van de bestaande situatie.