direct naar inhoud van 9.3 Beschrijving plangebied en verwachte ontwikkeling
Plan: Bedrijventerrein Overamstel
Plannummer: U0808BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.U0808BPGST-OH01

9.3 Beschrijving plangebied en verwachte ontwikkeling

Beschrijving plangebied
Het plangebied wordt begrensd door het midden van de 1e insteekhaven van de Duivendrechtse Vaart aan de noordkant, het midden van de Duivendrechtse Vaart aan de westkant, het zuidelijke talud van de aardebaanlichaam van de metro langs de De Heusweg aan de zuidkant en de Daniƫl Goedkoopstraat en Spaklerweg aan de oostkant. Het gebied heeft een oppervlak van circa 13,4 ha, waarvan 1,7 ha uit oppervlaktewater (1e insteekhaven en Duivendrechtse Vaart) bestaat.

Het genoemde oppervlaktewater maakt deel uit van de Amstellandse Boezem (Boezempeil NAP -0,4 m). Direct langs de oever ligt de waterkering zodat het plangebied voornamelijk binnen de Duivendrechtse polder valt (peil NAP -2,5 m).

Het gebied binnen de waterkering is momenteel in gebruik als bedrijventerrein. Het maaiveld in het gebied ligt rond de NAP +0,4 m. De huidige gemiddelde grondwaterstanden in het gebied liggen tussen NAP -0,2 en NAP -0,4 m en lopen af richting de oevers van de 1e insteekhaven, de Duivendrechtse Vaart (met een oppervlaktewaterpeil NAP -0,4 m) en de watergang langs de penitentiaire Inrichting Overamstel (met een oppervlaktewaterpeil NAP -2,5 m). Aangenomen wordt dat er bij de bebouwing geen kruipruimtes aanwezig zijn.

Toekomstige ontwikkelingen
Door de bepalingen van het bestaande bestemmingsplan te verruimen probeert de gemeente de markt te stimuleren tot een intensiever gebruik van het gebied en differentiatie van het programma. In de genoemde ruimtelijk-programmatische onderlegger zijn de volgende, voor het watersysteem belangrijke, mogelijke ontwikkelingen in het deelgebied opgenomen:

  • Versterken relatie met water: De relatie met het water wordt verbeterd door zichtlijnen op het water vrij te maken. Hiervoor zouden enkele woonboten verplaatst moeten worden, en moeten de tuinstroken met schuttingen en schuurtjes langs de woonboten aan de Willem Fenengastraat aangepast worden;
  • Een doorgaande route langs de Duivendrechtse Vaart: door een voet/fietsbrug over de 1e insteekhaven aan te leggen langs de Duivendrechtse Vaart wordt bijgedragen aan de goede bereikbaarheid van het Amstelstation. Daarnaast draagt deze verbinding bij aan de interactie tussen wonen en werken, die een gunstige uitwerking heeft op de uitstraling van het gebied.

In de volgende paragraven worden de relevante wateraspecten voor ontwikkelingen in het gebied in beeld gebracht.