direct naar inhoud van 6.4 Resultaten onderzoek
Plan: Bedrijventerrein Overamstel
Plannummer: U0808BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.U0808BPGST-OH01

6.4 Resultaten onderzoek

In 2003 is door de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer een studie uitgevoerd naar de verkeerskundige gevolgen van de stedelijke ontwikkeling van de gebieden Overamstel (Amstel I) en Weespertrekvaart. De resultaten van dit onderzoek zijn gebruikt voor het in november 2005 vastgestelde plan "Visie Overamstel".

Inmiddels zijn de plannen verder uitgewerkt en is er medio 2007 een nieuwe studie naar de verkeerseffecten uitgevoerd (Verkeersstudie Overamstel, 2007). Deze studie omvat het geheel Overamstel, niet alleen gebied Bedrijventerrein Overamstel. Dit verkeersonderzoek is ook gebruikt om inzicht te krijgen in de consequenties van de ruimtelijke plannen voor luchtkwaliteit.

Effecten op autoverkeer
Inzicht in de toekomstige ontwikkelingen in en rond Amsterdam is van belang om de effecten van Overamstel te kunnen beoordelen. Zo neemt het aantal inwoners en de mobiliteit toe in Amsterdam en de regio. Ook belangrijk zijn de verwachte invoering van een vorm van rekeningrijden, het verhogen van de parkeertarieven en de Noord/zuidlijn, die zullen leiden tot een verschuiving van autogebruik naar openbaar vervoer. Niettemin zal ook het autogebruik in de toekomst toenemen.

Door de uitvoering van de plannen in Overamstel treden veranderingen op in het verkeersbeeld ten opzichte van de autonome ontwikkelingen (de meest waarschijnlijke toekomst als het plan niet wordt uitgevoerd). Op sommige plaatsen wordt het drukker, op andere plaatsen is er juist minder verkeer. Vooral de (toekomstige) oogstwegverbinding, de Joan Muyskenweg en de omgevormde A2 in zuidelijke richting zullen extra verkeer te verwerken krijgen. Dit zijn dan ook de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen van Overamstel. Aan de andere kant neemt het verkeer op de zuidelijke Spaklerweg, de De Heusweg, de Blookerweg en op de A10 in westelijke richting juist af ten opzichte van de autonome situatie.

De Spaklerweg, Blookerweg en de op/afrit S111 zijn voorbeelden van wegen waar op sommige plaatsen enige congestie kan worden verwacht. De mogelijke problemen liggen vooral op kruispunten. Redelijkerwijs kan worden verwacht dat dit alleen in de spitsperioden het geval zal zijn. Overdag en 's avonds kan het verkeer gewoon doorrijden. Dit is een heel gangbaar verkeersbeeld voor stedelijke gebieden en komt dan ook door de hele stad voor.
Genoemde mogelijke knelpunten kunnen met goede ontwerpen van kruispunten worden opgelost of verminderd. Niettemin zal er op de drukke momenten van de dag op bepaalde wegvakken wel wat congestie optreden. Kort gezegd wordt Overamstel een echt stedelijk gebied, met drukte op de wegen, maar niet een gebied dat onbegaanbaar of onbereikbaar zal zijn.

Effecten op de modal split (vervoerwijzekeuze)
Overamstel heeft een gunstige ligging voor het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor ligt het autogebruik lager dan het Amsterdams gemiddelde. In 2005 werd 39% van de verplaatsingen van en naar Overamstel met de auto gemaakt. In de rest van Amsterdam was dit 46%. Zoals uit de verkeersstudie blijkt, is in 2020 is aandeel auto in Overamstel zelfs gezakt tot 37%. Overigens zal het autogebruik ook in de rest van de agglomeratie dan zijn afgenomen tot 40% (o.a. door hogere parkeertarieven, rekeningrijden en de komst van de Noord/zuidlijn).

Langzaam verkeer
Het fietsgebruik in Overamstel is lager dan het Amsterdams gemiddelde (respectievelijk 16% en 30%). Dit komt enerzijds door de wat excentrische ligging van Overamstel, maar het lagere fietsgebruik in Overamstel heeft daarnaast te maken met de 'concurrentie' tussen openbaar vervoer en fiets. Hoe beter de OV-ontsluiting, hoe lager het fietsgebruik. In Overamstel is het openbaar vervoer uitstekend te noemen. Het stimuleren van fietsgebruik is een belangrijk onderdeel van het plan Overamstel.

Met investeringen in vrijliggende fietspaden langs de oost-westverbinding en twee voet/fietsbruggen (over het zijkanaal van de Duivendrechtse Vaart (zie ook paragraaf 5.3.3 onder 5) en over de Weespertrekvaart) wordt een impuls aan het fietsverkeer gegeven. Er ontstaan snelle fietsverbindingen met de omliggende wijken Rivierenbuurt en Watergraafsmeer en ook de route langs de Amstel richting centrum is uitstekend. In 2020 zijn er vrijliggende fietspaden langs de oostwest-verbinding en zijn er twee voet/fietsbruggen gerealiseerd. Het verwachte fietsgebruik in Overamstel is dan 16% (tegen 30% in Amsterdam gemiddeld). Dit heeft te maken met de 'concurrentie' tussen openbaar vervoer en fiets: hoe beter de OV-ontsluiting, hoe lager het fietsgebruik.
Uit de verkeersstudie uit 2007 blijkt dan ook dat het fietsgebruik in de toekomst toeneemt ten opzichte van nu. Anno 2020 zal het fietsgebruik in Overamstel, zo is de verwachting, meer in lijn met het Amsterdams gemiddelde liggen