direct naar inhoud van 7.4 Bodem
Plan: ArenaPoort-West, laad- en losdek kavel 17A
Plannummer: T0902BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.T0902BPGST-OH01

7.4 Bodem

7.4.1 Algemeen

In deze paragraaf is een overzicht gegeven van de bestaande samenstelling van de bodem en de bodemkwaliteit in de huidige en de toekomstige situatie en wordt wordt kort ingegaan op de mogelijke effecten van de realisatie van de Ziggo Dome

7.4.2 Regelgeving

De Wet bodembescherming geeft regels voor bodemverontreiniging, waarvan sprake is als het gehalte van een stof in de grond of in het grondwater de voor de stof geldende streefwaarde overschrijdt. De Wet bodembescherming kent ook interventiewaarden, die hoger liggen dan de streefwaarden. Of een verontreiniging acceptabel is hangt af van de aard van de verontreiniging en van de bestemming van de gronden.

Bij het opstellen van een bestemmingsplan is in ieder geval een verkennend onderzoek naar eventueel bodemverontreiniging noodzakelijk, waarbij vaak met een literatuuronderzoek volstaan kan worden. Als er aanwijzingen zijn voor een eventuele verontreiniging is verder onderzoek vereist, om uiteindelijk vast te kunnen stellen of en hoe, bijvoorbeeld na sanering, een beoogde nieuwe bestemming kan worden gerealiseerd.

7.4.3 Resultaten onderzoeken

De bodem voor kavel 17 (hotel- en kantorencomplex) en kavel 17a (Ziggo Dome) zijn in het kader van de Milieueffectrapportage voor de Ziggo Dome onderzocht. De resultaten zijn neergelegd in hoofdstuk 8.3 van de MER.

Beide kavels zijn grotendeels gelegen ter plaatse van een strook restveen langs de Nieuwe Bullewijk , een droogmakerij die ooit verveend is. De opbouw is gebaseerd op bestaande boringen en sonderingen. De huidige maaiveldhoogte varieert van NAP -3,2 m tot -3,7 m. Er is geen sprake van bijzondere aardkundige waarden ter plaatse. Op Bodemloket zijn op de geplande locaties geen historische bodemverontreinigende activiteiten bekend.

Onderdeel van de ontwikkelingen op beide kavels is de aanleg van een parkeergarage. De parkeergarage wordt gedeeltelijk onder de Ziggo Dome en onder het hotel-, kantoor- en multipurposecomplex gerealiseerd. In de autonome situatie zal een groot gedeelte van het oorspronkelijke bodemprofiel van de kavels verdwijnen.Doordat er geen aanwijzingen zijn dat de grond vervuild is kan de grond op een reguliere manier afgevoerd en verwerkt worden.

Syncera Milieu heeft op 19 maart 2007 een aanvullend onderzoek voor het talud van kavel 17 uitgevoerd, waaruit bleek dat er geen sprake in van ernstige bodemverontreiniging.

7.4.4 Conclusie

In het kader van de MER voor de Ziggo Dome is onderzoek uitgevoerd naar de Bodemkwaliteit. Hieruit bleek dat er geen ernstige verontreiniging geen sprake was. De Wet bodembescherming staat derhalve besluitvorming niet in de weg.

Daarnaast is voor de realisatie van een laad- en losdek in principe geen bodemonderzoek noodzakelijk, omdat de constructie die de bodem raakt geen gebouw is, maar een bouwwerk geen gebouw zijnde. Het laad- en losdek wordt verder slechts incidenteel en voor korte duur gebruikt, dus wordt tevens voldaan aan het gestelde van artikel 8 lid 3 van de Woningwet.