Plan: | ArenaPoort-West, laad- en losdek kavel 17A |
---|---|
Plannummer: | T0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.T0902BPGST-OH01 |
Structuurplan Amsterdam 2003-2010
Amsterdam neemt binnen het provinciale streekplan een bijzondere positie in. Als uitvloeisel van de gesloten beleidsovereenkomst tussen gedeputeerde staten van Noord-Holland en burgemeester en wethouders is het op 16 april 2003 door de gemeente vastgestelde structuurplan "Kiezen voor Stedelijkheid" op 17 februari 2004 door gedeputeerde staten vastgesteld als uitwerking van het streekplan Noord Holland Zuid.
Het structuurplan beschrijft de ruimtelijke ontwikkelingen voor het Amsterdamse grondgebied tot 2010. Het gebied rond station Amsterdam Bijlmer ArenA is aangewezen als “grootstedelijk kerngebied”. De grootstedelijke kerngebieden liggen rond knooppunten van openbaar vervoer, op enige afstand van de binnenstad, en zijn bestemd voor de vestiging van grootstedelijke voorzieningen met een (inter)nationale uitstraling, in combinatie met hoogwaardige kantoren en metropolitaanse woonvormen in een hoge dichtheid. In deze hoedanigheid is het gebied bepalend voor de uitstraling van Amsterdam als internationaal cultureel, economisch en toeristisch centrum. Het grootstedelijk kerngebied kent drie brandpunten met een verschillend accent. Naast de binnenstad (historie), zijn dat de Zuidas (internationale toplocatie voor kantoren) en ArenaPoort-West (grootschalige leisure). ArenaPoort-West is goed bereikbaar door de ligging nabij een nationaal knooppunt van openbaar vervoer. Station Bijlmer ArenA is inmiddels getransformeerd naar een station van nationaal niveau en vormt het centrum van dit nieuwe deel van het grootstedelijk kerngebied. Het gebied kenmerkt zich door een hoge stedelijke dichtheid en een optimale menging van wonen, werken en voorzieningen op verschillende schaalniveaus. In het vestigingsbeleid leisure is het ArenaPoort-West aangewezen als een geschikt gebied voor leisurebedrijven die zich richten op stadsdeel, stad, regio en land. Als passende activiteit worden sport, muziek en vermaak genoemd (Vestigingsbeleid voor leisurebedrijven in Amsterdam, Oktober 2005). Het onderhavige project levert in combinatie met de Ziggo Dome een goede aanvulling op het bestaande en nog te ontwikkelen voorzieningenniveau.
Structuurvisie Zuidoost 2020
In de structuurvisie Zuidoost, vastgesteld in september 2005 door de stadsdeelraad Amsterdam Zuidoost, is op hoofdlijnen een samenhangend ruimtelijk perspectief beschreven voor het gebied stadsdeel Zuidoost. Zuidoost vormt in 2020 een goed bereikbaar stedelijk gebied waar het voor velen aantrekkelijk is om te wonen en te werken. Zuidoost heeft daarbij een eigen identiteit; de bevolking is relatief jong, 'swingt' en er is een zeer gevarieerde cultuur met een uitgesproken internationale dimensie. De visie is erop gericht dat ArenaPoort-West zich zal ontwikkelen tot tweede (uitgaans)centrum van de regio met een rijk programma aan cultuur (muziek en dans) en amusement, maar ook met regionale instellingen en bedrijven en een bloeiende detailhandel. Het trekt dagelijks vele toeristen, bezoekers en klanten, maar is tegelijkertijd ook een echt stadshart voor Zuidoost geworden.
Sociaal Structuurplan 2004-2015 "Wat Amsterdam Beweegt"
Het project draagt bij aan het gewenste voorzieningenniveau en is in overeenstemming met het gemeentelijk beleid.
Waterplan Amsterdam
In het Waterplan Amsterdam is de visie en strategie voor de gewenste inrichting, beoogd gebruik en toekomstig beheer van water en oevers neergelegd. Deze moeten er voor zorgen dat de sterke kanten van het “blauwe goud”behouden blijven en dat water een prominente plek krijgt in stedenbouwkundige en ruimtelijke plannen. Hierbij wordt gestreefd naar:
Bestemmingsplan Centrumgebied Amsterdam Zuidoost
Voor het gebied vigeert het bestemmingsplan Centrumgebied Amsterdam Zuidoost, vastgesteld door de gemeenteraad op 16 december 1998. ArenaPoort-West is een van de zogenaamde nevencentra in Amsterdam. Een dergelijk centrum wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van werkgelegenheid, voorzieningen en wonen in hoge dichtheden met een uitstekende ligging aan belangrijke rail- en wegverbindingen. Het bestemmingsplan maakt tussen de 600 en 800 woningen mogelijk, ten oosten van de spoorlijn langs de Burgemeester Stramanweg (diverse appartementencomplexen) en ten westen van het spoor in de vorm van een woontoren (Woontoren Amsterdam op kavel 9) en in het plan Getz aan de Arena Boulevard. Verspreid in het plangebied kan circa 240.000 m2 kantoorvloeroppervlak gerealiseerd worden. Daarnaast is in het bestemmingsplan ruimte opgenomen voor een aantal grootschalige voorzieningen. Enerzijds zijn dat voorzieningen in de cultuur- en uitgaanssfeer, zoals de reeds gerealiseerde bioscoop Pathe ArenA, de Heineken Music Hall, diverse horecagelegenheden en het in voorbereiding zijnde evenementengebouw, de Ziggo Dome. Anderzijds zijn dat grootschalige winkelvoorzieningen, zoals de reeds gerealiseerde woonmall Villa ArenA en diverse grootschalige detailhandelvestigingen aan de Arena Boulevard. Ook is 35.000 m2 aan de oostzijde van het spoor bestemd, en inmiddels gerealiseerd, voor onderwijsvoorzieningen. De Burgemeester Stramanweg,de Holtenbergweg en het Rijkswegennet vormen de belangrijkste verbinding tussen het plangebied en het omliggende wegennet.
Structuurvisie gemeente Ouder Amstel en Visie 2020
Het plangebied maakt onderdeel uit van het huidige bestemmingsplan Centrumgebied Zuidoost (zie terug onder hoofdstuk 3.3). Dit grotere plangebied grenst in de noordwestelijke hoek aan het Duivendrechtseveld op het grondgebied van de gemeente Ouder-Amstel, waarvoor een structuurvisie en een visie zijn vastgesteld. In deze documenten worden voor het Duivendrechtse veld woningbouw en voorzieningen voorzien (uitwerking structuurvisie: 'Randvoorwaarden Gebiedsontwikkeling de Nieuwe Kern'). De toekomstige ontwikkelingen in het gebied ArenAPoort West kunnen van invloed zijn op de ontwikkelingen in het Duivendrechtseveld en vice versa. De ontwikkeling op kavel 17, waarvoor met vrijstelling o.g.v. artikel 19 lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening voor de Ziggo Dome een bouwvergunning is verleend en het bijbehorende laad- en losdek, waarvoor het onderhavige bestemmingsplan is opgesteld, als ook de ontwikkeling op kavel 17 waarvoor separaat een bestemmingsplan is vastgesteld, betreffen ontwikkelingen op kavelniveau. Het gaat niet om geheel nieuwe ontwikkelingen, maar om een gedeeltelijk gewijzigde invulling ten opzichte van de reeds in het geldende bestemmingsplan bestaande functie (van kantoor naar bijeenkomstgebouw, respectievelijk kantoor, hotel en gemengd). Ten opzichte van de bestaande planologische mogelijkheden zal de ruimtelijke invloed – bijvoorbeeld op het gebied van verkeer - op basis van de nieuwe functies geringer zijn. De ontwikkelingen op kavel 17 en 17A als zodanig hebben geen invloed op de ontwikkelingen die voor de toekomst in het Duivendrechtseveld (de Nieuwe Kern) zijn voorzien.