direct naar inhoud van 3.3 Regionaal beleid
Plan: ArenaPoort-West, laad- en losdek kavel 17A
Plannummer: T0902BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.T0902BPGST-OH01

3.3 Regionaal beleid

Regionale OV-visie
De Amsterdamse regio ontwikkelt zich tot metropool die concurreert met andere Europese metropolen. Beter openbaar vervoer moet daar een impuls aan geven. Omdat de aanleg van infrastructuur een lange adem vergt, moet een OV-visie ver vooruit kijken. Na de vaststelling is deze visie het uitgangspunt voor projecten op korte, middellange en lange termijn.

Op 24 juni 2008 is de OV-Visie 2010-2030 vastgesteld door de Regioraad. De Visie is leidraad voor het investeringsprogramma van de regio. Gezien de ambitie voor één metropolitaan OV-net, presenteert de Stadsregio de verbeteringen als één pakket noodzakelijke projecten. De OV-Visie 2010-2030 wordt samen met gemeenten van de Stadsregio Amsterdam, aangrenzende overheden, maatschappelijke organisaties (reizigersverenigingen) en vervoerbedrijven ontwikkeld. De Stadsregio Amsterdam staat een flinke kwaliteitsverbetering van het OV-netwerk voor ogen. De Stadsregio ambieert een openbaar vervoer met een groter aandeel in de totale mobiliteit. Hoewel de auto dominant blijft, moet de stadsregio vanuit leefbaarheid en bereikbaarheid minder afhankelijk worden van die auto. Dat past bij het streven om te groeien binnen de grenzen van leefbaarheid en landschappelijke kwaliteit. Dat kan door het openbaar vervoer 'van deur tot deur' sneller, betrouwbaarder en comfortabeler te maken. En door de groei van het autoverkeer binnen de perken te houden op plaatsen en tijden waar dat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid nodig is. Resultaat is een samenhangend en betrouwbaar openbaar vervoer, dat voor reizigers uit de stadsregio, uit de rest van Nederland en uit het buitenland transparant en toegankelijk is. Het openbaar vervoer komt overal in de stadsregio herkenbaar terug en vormt zo het uitnodigende visitekaartje van de metropool Amsterdam. En het kan de vergelijking doorstaan met openbaar vervoer van andere metropolen.