14.2 Behandeling van zienswijzen
Nota van beantwoording zienswijzen bestemmingsplan "ArenaPoort West, laad- en losdek kavel 17a"
Van 27 mei 2010 tot en met 7 juli 2010 heeft het ontwerpbestemmingsplan "ArenPoort-West, laad- en losdek kavel 17A" voor een ieder ter inzage gelegen. Op kavel 17A wordt het evenementengebouw de Ziggo Dome gerealiseerd. Voor de Ziggo Dome is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO gevoerd op basis waarvan een bouwvergunning verleend. Daarnaast is voor de inrichting een vergunning o.g.v. de Wet milieubeheer verleend. De procedures zijn inmiddels afgerond en de betreffende besluiten zijn onherroepelijk. Voorliggend bestemmingsplan reguleert de verlegging en overkluizing van de in het westelijk gedeelte van de kavel liggende, bestaande watergang, dit in combinatie met de bestemming laad- en losdek ten behoeve van de Ziggo Dome. Het laad- en losdek is buiten de artikel 19 lid 1 WRO procedure gehouden, omdat de definitieve verlegging van de watergang toen nog niet duidelijk was. Gedurende eerder genoemde termijn kon een ieder zijn zienswijze over dit plan inbrengen. Er is binnen de termijn één zienswijze ingebracht welke hieronder wordt samengevat en wordt becommentarieerd.
Gemeente Ouder-Amstel (bij brief 16 juni, ingekomen 6 juli 2010)
-
I. De gemeente Ouder-Amstel acht de gebruikte rapporten welke zijn opgesteld in het kader van verkeer en parkeren niet actueel en volledig. Dit ziet met name op een actuele en juiste informatie omtrent verkeer en parkeren.
Reactie
In het kader van bovenstaande zienswijze kan het volgende worden gesteld. De zienswijze van de
gemeente Ouder-Amstel wijkt niet af van het door haar gestelde in het vooroverleg ex. artikel 3.1.1
Bro. De gemeente Ouder-Amstel voert geen nieuwe feiten en omstandigheden aan die maken dat
de reactie op de ingebrachte zienswijze anders zou moeten zijn dan die op de vooroverlegreactie
van de gemeente Ouder-Amstel. Daarnaast zijn er overigens geen nieuwe feiten en
omstandigheden die ons oordeel naar aanleiding van de reactie van de gemeente Ouder-Amstel
anders zou maken of aanleiding geven om van ons standpunt af te wijken. Onze reactie in het
kader van het vooroverleg was/is als volgt.
Voor de realisatie van de Ziggo Dome is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO
gevoerd. De rapportages waarnaar wordt verwezen zijn opgesteld in het kader van de ruimtelijke
onderbouwing en het MER behorend bij de ontwikkeling van de Ziggo Dome. Op het MER zijn op
ondermeer de aspecten verkeer, parkeren, lucht en externe veiligheid nadere onderzoeken
toegevoegd, waarmee een actueel en volledig beeld over de (milieu)gevolgen is gegeven. In zijn
algemeenheid zijn wij van mening dat de rapportages voldoende onderbouwd zijn. Voor betreft
verkeer en parkeren en de door de gemeente Ouder-Amstel genoemde effecten kan nog het
volgende worden opgemerkt. In het MER zijn onder andere de effecten van de realisatie van Ziggo
Dome op parkeren en verkeersafwikkeling uitvoerig in beeld gebracht. De gehanteerde
onderzoeksuitgangspunten en -methodiek ten behoeve van verkeersafwikkeling en parkeren is in
consistentie gegaan met de gehanteerde uitgangspunten en methodiek zoals door gemeente
Ouder-Amstel is goedgekeurd bij de vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO voor Endemol.
Daarbij is door de Ziggo Dome nader onderbouwd dat rekening kan worden gehouden met een
bezetting van 2,9 personen per auto. Ook is rekening gehouden met de mogelijkheid dat in het
gebied meerdere evenementen tegelijk plaatsvinden met hun effecten op verkeer, parkeren en
vervoer.
Daarbij is gekeken naar de aspecten ruimtebeslag, verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid,
openbaar vervoer, parkeren, voetgangers/fietsers en vluchtroutes.
De volgende maatregelen worden genomen of zijn al genomen:
a. afstemming tussen organisatoren van evenementen en de gemeente;
b. afstemming met vervoerders (openbaar vervoer);
c. communicatie over vervoer;
d. afstemming met beheerders parkeergelegenheden en
e. optimalisatie van het Dynamisch Verkeersmanagement.
Ten behoeve van luchtkwaliteit is gebruik gemaakt van het Luchtkwaliteitsonderzoek - bestaande
uit: "Luchtkwaliteitsonderzoek Music Dome" van 13 maart 2008, de notitie "Aanvullend onderzoek
effect pieken op 24-uursgemiddelde norm fijn stof" van 15 september 2008, het
"Luchtkwaliteitsonderzoek Music Dome" van 17 november 2008 en tenslotte is ten behoeve van de
uiteindelijke versie van het MER de memo "Aanvullende berekening luchtkwaliteit Music Dome" van
17 april 2009 opgesteld. Zoals al gesteld zijn wij van mening dat de gebruikte rapportages
voldoende onderbouwd zijn.
Ter aanvulling op het voorgaande zij nogmaals benadrukt dat met de onderzoeken, als ook de
aanvullingen daarop, die in de procedure voor de tot standkoming van de Ziggo Dome zijn
uitgevoerd op zorgvuldige wijze de verkeersafwikkeling en parkeersituatie voor het gebied in kaart
zijn gebracht. De onderzoeken hebben niet alleen betrekking op de Ziggo Dome zelf, waarbij het
laad- en losdek als onderdeel van de inrichting is mee beschouwd. Daarnaast is in de
onderzoeken ook een bredere beoordeling gemaakt dan die van de effecten welke rechtstreeks
aan de Ziggo Dome zijn toe te rekenen. Er is zorgvuldigheidshalve tevens onderzocht wat de
effecten zijn indien een samenloop van evenementen plaatsvindt in de Ziggo Dome, Heineken
Music Hall en Arena. De eerdere conclusie in het MER dat bij samenloop van evenementen, in
combinatie met het treffen van de in het MMA (Meest Milieuvriendelijk Alternatief) aanbevolen
maatregelen, een goede verkeers- en parkeerafwikkeling is gewaarborgd is in de nadere
onderzoeken nog eens bevestigd. De aanbevolen maatregelen uit het MMA zijn vervolgens als
nadere eisen aan de aan Ziggo Dome verleende vrijstelling verbonden, waardoor de naleving ervan
is geborgd. De verleende vrijstelling en bouwvergunning als ook als ook de milieuvergunning voor
de Ziggo Dome zijn inmiddels onherroepelijk.
Tot slot wordt opgemerkt dat de reactie van de gemeente Ouder-Amstel over de actualiteit en
zorgvuldigheid van de onderzoeken op het gebied van verkeersafwikkeling en luchtkwaliteit ons wel
heeft verbaasd. De onderzoeksgegevens en -methodiek zoals gebruikt voor het in beeld brengen
van de verkeers- en parkeersituatie in het hele omgevingsgebied sluiten aan en zijn afgestemd op
een andere, nagenoeg tegelijk in procedure gebrachte, ontwikkeling in hetzelfde gebied, namelijk:
de ontwikkeling van Endemol, die onder bevoegdheid van de gemeente Ouder-Amstel is
gefaciliteerd. De basisgegevens voor het studiegebied voor beide projecten sluiten naadloos op
elkaar aan. Het project Endemol is aldus op dezelfde onderzoeksinput gebaseerd. De zienswijze
van Ouder-Amstel volgend zou betekenen dat ook de basis onder het onderzoek van het project
Endemol niet deugdelijk zou zijn. Naar ons oordeel is dat niet het geval.
-
II. Voor het gebied Zuidoostlob zal, mede in opdracht van de gemeente Ouder-Amstel, een verkeers- en vervoersplan Zuidoostlob (VVPZOL) worden opgesteld. In dit VVPZOL zullen de verkeersaspecten voor een groter gebied worden bezien. De gemeente Ouder-Amstel is van mening dat de Ziggo Dome niet eerder in gebruik genomen kan worden dan nadat de resultaten van het VVPZOL bekend zijn.
Reactie
Het VVPZOL, in de totstandkoming waarvan ook de gemeente Ouder-Amstel participeert, zal
het complete Zuidoostlobgebied bestrijken, waaronder dus ook gronden van de gemeente
Ouder-Amstel. Logischerwijs zal de Ziggo Dome - evenals Endemol - als inmiddels autonome
ontwikkeling hier in worden betrokken, omdat het project is gelegen in het onderzoeksgebied van
het VVP ZOL. Het VVPZOL is een plan voor de langere termijn. Daarnaast zullen ook
ontwikkelingen worden betrokken die nog niet in de concrete plan- en of besluitvormingsfase
zitten, zoals de toekomstige ontwikkeling van De Nieuwe Kern binnen de gemeentegrenzen van
Ouder-Amstel. De realisatie van de Ziggo Dome is in dit langere traject van breed
verkeersonderzoek, zeker gelet op de feitelijke uitvoering en de stand van zaken met betrekking
tot de inmiddels tot afronding gekomen omgevingsrechtelijke procedures, een gegeven. Dat neemt
niet weg dat in het kader van het onderwerp verkeer en vervoer in het MER, welke voor de
procedure Ziggo Dome is gevoerd, de consequenties voor dit project afzonderlijk goed in beeld
zijn gebracht en dat alle nodige maatregelen om een goede bereikbaarheid, verkeersafwikkeling
en parkeren te borgen aan betreffende besluiten zijn gekoppeld.
Iets anders is het vervoersplan dat als voorwaarde aan de milieuvergunning voor de Ziggo Dome is
verbonden. De voorwaarde voor dit afzonderlijke vervoersplan houdt in dat de Ziggo Dome niet
gebruik mag worden genomen dan nadat er een goedgekeurd vervoerplan voor de Ziggo Dome is.
Volgens planning zal de Ziggo Dome in het najaar van 2011 in gebruik worden genomen. De
afronding van dit vervoersplan staat de planologische inbedding van de Ziggo Dome en het laad- en
losdek niet in de weg. Het betekent wel een voorwaarde voor de ingebruikname van de inrichting
Ziggo Dome, waar het laad- en losdek deel van uitmaakt.
Dit vervoersplan in het kader van de milieuvergunning staat los van het eerdergenoemde VVPZOL
dat een onderzoekstraject voor de langere termijn inhoudt en een veel breder ontwikkelingsgebied
beslaat. Het kan niet zo zijn dat het voorbereiden van het VVPZOL betekent dat alle lopende en
concrete initiatieven in (een deel van) het gebied stil komen te liggen vanwege nog ver van
realiseerbare toekomstontwikkelingen. Om die reden achten wij het niet noodzakelijk de afronding
van het VVPZOL af te wachten voordat verder wordt gegaan met voorliggend bestemmingsplan en
de realisering van de Ziggo Dome.
Gemeente Ouder-Amstel heeft in de reacties op dit bestemmingsplan uitgesproken bij de
totstandkoming van de beide vervoersplannen betrokken te worden. In het traject van de
voorbereiding van het VVPZOL is gemeente Ouder-Amstel zelf deelnemer en aldus betrokken.
Het afzonderlijke vervoersplan in verband met de milieuvergunning van de Ziggo Dome is in
voorbereiding. Ook van dit vervoersplan dat uiterlijk twee maanden voor ingebruikname van de
Ziggo Dome gereed moet zijn kan de gemeente tijdig kennisnemen.
Voor beide vervoersplannen geldt echter dat de afronding geen voorwaarde is voor de vaststelling
van dit bestemmingsplan waarmee de aanleg van het laad- en losdek van de Ziggo Dome
juridisch-planologisch wordt ingebed.
-
III. In het kader van de verleende milieuvergunning voor de Ziggo Dome kan de Ziggo Dome niet eerder in gebruik worden genomen dan nadat er een goedgekeurd verkeers- en vervoersplan ligt. De gemeente Ouder-Amstel gaat er vanuit dat het verkeers- en vervoersplan ook betrekking heeft op het laad- en losdek.
Reactie
Het laad- en losdek maakt onderdeel uit van kavel 17A en van de inrichting Ziggo Dome en is geen
openbare weg. Het dek bevindt zich op in erfpacht uitgegeven terrein. Voorschrift G-14 van de
milieuvergunning bepaalt dat binnen twee maanden voor ingebruikneming van de Ziggo Dome, een
vervoerplan bij het bevoegd gezag ingediend moet worden. Dit voorschrift maakt dat de Ziggo
Dome niet eerder in gebruik kan worden genomen dan nadat er, ter uitvoering van het bepaalde in
voorschrift G-14, een goedgekeurd vervoersplan Ziggo Dome is opgesteld. De beoogde
ingebruikname van de Ziggo Dome is najaar 2011. De exploitatie van het laad- en losdek maakt als
onderdeel van de inrichting Ziggo Dome deel uit van het vervoersplan Ziggo Dome. De
ingebruikname van het laad- en losdek in het najaar van 2011 is aldus eveneens afhankelijk van
een goedgekeurd vervoersplan, echter niet het vestigen van de bestemming op zich, die met dit
bestemmingsplan (slechts) in juridisch-planologische zin mogelijk wordt gemaakt. Voor dit
bestemmingsplan zijn de bereikbaarheid, verkeersafwikkeling en parkeren, als ook alle overige
relevante ruimtelijke aspecten afzonderlijk uitgevoerd.
-
IV. De gemeente Ouder-Amstel herhaalt het verzoek om op korte termijn en ieder geval voor vaststelling van het bestemmingsplan het vervoersplan op te (laten) stellen en de gemeente hierbij te betrekken.
Reactie
Voor zover gedoeld wordt op het vervoersplan in verband met de milieuvergunning voor de Ziggo
Dome zal, zoals al is gemeld in de beantwoording van de vooroverlegreactie en in het voorgaande
onder II en III, de gemeente Ouder-Amstel betrokken worden bij het opstellen van het vervoersplan
voor de Ziggo Dome. Op grond van de aan de milieuvergunning verbonden voorwaarde kan de
Ziggo Dome niet in gebruik kan worden genomen voordat het vervoersplan Ziggo Dome is
opgesteld. Er is geen verband te leggen met de vaststelling van voorliggend bestemmingsplan.
Voor zover wordt gedoeld op het VVPZOL geldt de reactie als hierboven onder II en III
weergegeven, dat de realisering van de Ziggo Dome als autonome ontwikkeling in dit lange termijn
traject betrokken wordt, maar de afronding van dit traject geen voorwaarde is voor de tot
standkoming van dit bestemmingsplan dat afzonderlijk op al zijn merites is onderzocht.
-
V. De gemeente Ouder-Amstel constateert dat het gebied Duivendrechtseveld (nieuwe naam: De Nieuwe Kern) is benoemd in het bestemmingsplan. De beschrijving van dit gebied is echter niet correct. Het gaat niet om een gewijzigde invulling van een bestaande functie, maar om een nieuwe woonkern met enkele duizenden woningen (en voorzieningen). De huidige bestemming is recreatief, terwijl er in de toekomst woningen en voorzieningen zijn voorzien. Deze ontwikkelingen zouden mee moeten worden genomen in het VVPZOL en het vervoersplan voor de Ziggo Dome.
Reactie
In zijn algemeenheid kan worden opgemerkt dat de structuurvisie en de daarop eind 2009
gevolgde uitwerking voor het gebied De Nieuwe Kern een toekomstvisie betreft die nog niet tot
concrete besluitvorming heeft geleid, noch concrete besluitvorming in voorbereiding behelst De
tekst inde toelichting van het bestemmingsplan is naar aanleiding van deze reactie aangepast.
Gelet op de aard, omvang en planning van de ontwikkelingen in het gebied De Nieuwe Kern dient
deze uitwerking van de structuurvisie als toekomstige ontwikkeling inderdaad meegenomen te
worden in het VVPZOL. Dit is het podium waarop een dergelijke grootschalige ontwikkeling
thuishoort.
Het vervoersplan in verband met de milieuvergunning voor de inrichting Ziggo Dome, inclusief het
bijbehorende laad- en losdek, is bedoeld om een goede verkeersafwikkeling en bereikbaarheid
i.r.t. de rest van het gebied tengevolge van deze concrete ontwikkeling te waarborgen. Dit is een
dermate concreet en afgebakend initiatief, ook op gebied van verkeersbewegingen, dat het buiten
proportie is om de toekomstige ontwikkelingen in het gebied De nieuwe Kern in het vervoersplan
voor deze inrichting mee te nemen.
-
VI. Gemeente Ouder-Amstel wijst erop dat de mogelijkheid bestaat dat de parkeerplaatsen (met name P2) die nu in het gebied De Nieuwe Kern zijn gesitueerd bij de planvorming voor de Nieuwe Kern komen te vervallen of worden verlegd naar een locatie die verder van de Ziggo Dome is gelegen.
Reactie
Geconstateerd kan worden dat op dit moment de planvorming en de uitwerking voor De Nieuwe
Kern (nog) niet zo concreet en uitgewerkt zijn op het punt van vervanging of verlegging van de
parkeerplaatsen.
Concluderend zijn wij van oordeel dat de zienswijzen ons niet tot een ander standpunt hebben kunnen
brengen. De onderzoeken die voor de afzonderlijke ontwikkeling van de Ziggo Dome en het bijbehorend
laad- en losdek zijn uitgevoerd brengen de actuele verkeers- en parkeersituatie i.r.t. de bereikbaarheid
in het gebied voldoende in beeld. Aangetoond is dat met de aan de besluiten gekoppelde maatregelen
de verkeersafwikkeling en bereikbaarheid zowel wat betreft de bijdrage van het project afzonderlijk als
in hele gebied niet in gevaar worden gebracht.
Het VVPZOL en het vervoersplan in verband met de milieuvergunning voor de Ziggo Dome zijn
losstaande instrumenten voor respectievelijk de lange termijn in de gehele Zuidoostlob en de Ziggo
Dome als milieuvergunningplichtige inrichting. In de voorbereiding van deze vervoersplannen kan
gemeente Ouder-Amstel betrokken zijn. Wij zullen ons inspannen dat traject in goede onderlinge
samenwerking te vervolgen en af te ronden.