direct naar inhoud van 14.1 Overleg met betrokken overheden (art. 3.1.1. Bro)
Plan: ArenaPoort-West, laad- en losdek kavel 17A
Plannummer: T0902BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.T0902BPGST-OH01

14.1 Overleg met betrokken overheden (art. 3.1.1. Bro)

In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit op de ruimtelijke ordening is het concept ontwerp bestemmingsplan verzonden aan:

  • 1. Provincie Noord-Holland;
  • 2. Vrom-Inspectie, Regio Noord-West;
  • 3. Waternet;
  • 4. Hoogheemraadschap van Rijnland;
  • 5. Brandweer Amsterdam-Amstelland;
  • 6. Stadsregio Amsterdam;
  • 7. Dagelijks Bestuur stadsdeel Zuidoost;
  • 8. Burgemeester en wethouders gemeente Ouder-Amstel ;
  • 9. Dienst Milieu en Bouwtoezicht;
  • 10. KPN telecom;
  • 11. N.V. Nederlandse Gasunie

Naar aanleiding van het vooroverleg hebben de Provincie, Vrom-Inspectie, Dagelijks bestuur stadsdeel Zuid-Oost, Waternet, het Hoogheemraadschap, Dienst Milieu- en Bouwtoezicht, KPN-Telecom en de NV Nederlandse Gasunie hebben geen opmerkingen gemaakt over het plan.

(3) De Stadsregio heeft aangegeven achter de planvorming te staan, maar heeft wel verzocht een paragraaf regionaal beleid toe te voegen.

Reactie:
Aan de toelichting zal een paragraaf regionaal beleid worden toegevoegd.

(5) Gemeente Ouder-Amstel

De gemeente Ouder-Amstel heeft zienswijzen ingebracht tegen de milieuvergunning van de ZiggoDome, naar de inhoud van zienswijzen welke zijn mee gestuurd wordt verwezen. De gemeente Ouder-Amstel constateert dat er nog geen voorbereidingen zijn getroffen voor het opstellen van een specifiek verkeers- en vervoersplan voor de ZiggoDome. De gemeente Ouder-Amstel wil graag betrokken worden bij de opstelling van het verkeers- en vervoersplan voor de ZiggoDome.

Reactie:
De zienswijzen zoals ingediend tegen de ontwerpbeschikking milieuvergunning zijn becommentarieerd en beantwoordt bij afgifte van de milieuvergunning voor de ZiggoDome d.d.23 augustus 2009 onder nummer T01/11537 DMB 2008, dossiernummer 1045358. Wel dient daarbij opgemerkt te worden dat de zienswijzen deels planologisch van aard zijn geweest en derhalve niet voor beoordeling in het licht van de milieuvergunning in aanmerking kwamen. Voorschrift G-14 van de milieuvergunning bepaald dat binnen twee maanden voor ingebruikneming van de ZiggoDome, een vervoerplan bij het bevoegd gezag ingediend moet worden. Dit voorschrift maakt dat de ZiggoDome niet eerder in gebruik kan worden genomen dan nadat er een goedgekeurd verkeers- en vervoersplan is opgesteld. Er zal gekeken worden hoe de gemeente Ouder-Amstel betrokken kan worden bij het verkeers- en vervoersplan.

De gemeente Ouder-Amstel acht de rapportages welke zijn gebruikt voor het voorontwerpbestemmingsplan niet actueel en volledig. Deze rapportages (behorend bij de ontwikkeling van de ZiggoDome) zouden aangevuld moeten worden met name ten aanzien van verkeer (actuele en juiste aantallen, afwikkeling van vervoersstromen, samenloop van diverse evenementen etc). Dit ondermeer in het kader van het milieu (lucht en geluid) en de veiligheid van bezoekers (bereikbaarheid hulpdiensten).

Reactie:
Voor de realisatie van de ZiggoDome is een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 1 WRO gevoerd. De rapportages waarnaar wordt verwezen zijn opgesteld in het kader van de ruimtelijke onderbouwing en het MER behorend bij de ontwikkeling van de ZiggoDome. In zijn algemeenheid zijn wij van mening dat de rapportages voldoende onderbouwd zijn. Voor betreft verkeer en de door de gemeente Ouder-Amstel genoemde effecten kan nog het volgende worden opgemerkt. In het MER zijn onder andere de effecten van de realisatie van Ziggo Dome op parkeren en verkeersafwikkeling uitvoerig in beeld gebracht. Daarbij is door de Ziggo Dome nader onderbouwd dat rekening kan worden gehouden met een bezetting van 2,9 personen per auto. Ook is rekening gehouden met de mogelijkheid dat in het gebied meerdere evenementen tegelijk plaatsvinden met hun effecten op verkeer, parkeren en vervoer. Daarbij is gekeken naar de aspecten ruimtebeslag, verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid, openbaar vervoer, parkeren, voetgangers/fietsers en vluchtroutes. De volgende maatregelen worden genomen of zijn al genomen:

  • a. afstemming tussen organisatoren van evenementen en de gemeente;
  • b. afstemming met vervoerders (openbaar vervoer);
  • c. communicatie over vervoer;
  • d. afstemming met beheerders parkeergelegenheden en
  • e. optimalisatie van het Dynamisch Verkeersmanagement.

Ten behoeve van luchtkwaliteit is, gebruik gemaakt van het Luchtkwaliteitsonderzoek – bestaande uit: “Luchtkwaliteitsonderzoek Music Dome” van 13 maart 2008, de notitie “Aanvullend onderzoek effect pieken op 24-uursgemiddelde norm fijn stof” van 15 september 2008, het “Luchtkwaliteitsonderzoek Music Dome” van 17 november 2008 en tenslotte is ten behoeve van de uiteindelijke versie van het MER de memo “Aanvullende berekening luchtkwaliteit Music Dome” van 17 april 2009 opgesteld. Zoals al gesteld zijn wij van mening dat de gebruikte rapportages voldoende onderbouwd zijn.

Gemeente Ouder-Amstel

De gemeente Ouder-Amstel verzoekt verder om in hoofdstuk 3.3 het Ontwikkelingsgebied Duivendrechtseveld te benoemen dat een basis kent in de Structuurvisie gemeente Ouder-Amstel.

Reactie:
Bovenstaande zal toe worden gevoegd aan het bestemmingsplan.

(8) Brandweer Amsterdam-Amstelland

De Brandweer heeft geen inhoudelijke opmerkingen over het voorontwerpbestemmingsplan maar verzoekt het bevoegd gezag middels een verkeersbesluit vast te leggen dat parkeren alleen is toegestaan voor laden en lossen, werkverkeer van en naar de Ziggodome en parkeren door hulpdiensten tijdens evenementen.

Reactie
Het bevoegd gezag (in deze het Stadsdeel Zuid-Oost) zal worden verzocht om een verkeersbesluit te nemen. Dit om te zorgen dat parkeren alleen is toegestaan voor laden en lossen, werkverkeer van en naar de ZiggoDome en parkeren door hulpdiensten tijdens evenementen.