direct naar inhoud van 5.10 Verkeer en parkeren
Plan: Banne Buiksloot II
Plannummer: N1203BPSTD
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N1203BPSTD-VG01

5.10 Verkeer en parkeren

5.10.1 Algemeen

In artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening staat dat bestemmingsplannen moeten voldoen aan de "vereiste van een goede ruimtelijke ordening". Voornoemde vereiste geldt ook in verkeerskundig opzicht. Daarmee is dus op een indirecte manier de plicht tot het uitvoeren van een verkeersonderzoek opgenomen in de wetgeving. In het kader van de stedelijke vernieuwing en ontwikkelingen in de omgeving van het plangebied zoals het CAN-gebied, de ontsluiting van Elzenhagen, de verlegging van de IJdoornlaan en de verbreding van de Klaprozenweg zijn verkeersonderzoeken uitgevoerd die echter geen consequenties hebben voor De Banne Buiksloot. In deze paragraaf wordt beschreven of een verkeersonderzoek voor het plangebied noodzakelijk is.

5.10.2 Regelgeving

Parkeernota Amsterdam
Het parkeerbeleid van de gemeente Amsterdam is verwoord in de nota 'Parkeren is Manoeuvreren' (Parkeernota Amsterdam, april 2001). Het parkeerbeleid bepaalt in belangrijke mate de bereikbaarheid van een stedelijk gebied en is daarmee mede bepalend voor de economische en sociaal-culturele vitaliteit. Het gemeentelijk beleid richt zich primair op het tegengaan van niet-noodzakelijk autogebruik. Gestreefd wordt naar het concentreren van arbeids- en bezoekersintensieve functies op goed per openbaar vervoer en fiets bereikbare locaties. Ter wille van een goede bereikbaarheid per auto blijft het stellen van een maximum aantal parkeerplaatsen onvermijdelijk.

Nota Locatiebeleid Amsterdam
In de Nota Locatiebeleid Amsterdam (2008) zijn nieuwe parkeernormen opgenomen. Er is er voor gekozen om de huidige parkeernormen voor kantoren en bedrijven te blijven hanteren. Dit houdt in een parkeernorm voor kantoren en bedrijven van 1:250 m2 bvo op A-locaties en 1:125 m2 bvo op B-locaties. A-locaties bevinden zich rondom de belangrijkste NS-stations (CS, Sloterdijk, Zuid en Bijlmer) en B-locaties zitten in de directe omgeving van ringlijn/metrolijnstations en overige NS-stations of liggen binnen het tram/busnetwerk.

Daarnaast wordt de mogelijkheid gegeven om in bepaalde gevallen van deze vaste normen af te wijken. Flexibele toepassing van parkeernormen kan alleen als de luchtkwaliteit en de intensiteit/capaciteit van het wegennet dit toelaten. Dit zijn harde randvoorwaarden. Voor overige niet-woonfuncties (bijvoorbeeld leisure, hotels, congresruimten en winkels) zijn als richtlijn aangepaste CROW-parkeercijfers opgenomen (dit zijn op de praktijk gebaseerde kencijfers, die zijn ontwikkeld als hulpmiddel bij het berekenen van het aantal aan te leggen parkeerplaatsen bij een bepaalde voorziening).

Voor de woonfunctie zijn geen normen of richtlijnen opgenomen. Stadsdelen of de centrale stad in geval van grootstedelijke gebieden, kunnen zelf deze normen voor wonen opnemen in hun parkeerbeleid of vastleggen in grondexploitatie of erfpachtcontract. Deze normen worden niet centraal geregeld, aangezien de parkeernorm in hoge mate afhankelijk is van de locatie en het type woning.

5.10.3 Toetsing en uitgangspunten bestemmingsplan

De Banne is als stedelijk vernieuwingsgebied aangemerkt waarbij het uitgangspunt gehanteerd wordt dat parkeren zo veel mogelijk in gebouwde voorzieningen dient plaats te vinden. In de plannen zijn daarom diverse parkeergarages voor bewoners en bezoekers opgenomen.
De nieuwbouwwoningen die in het kader van de stedelijke vernieuwing zijn gerealiseerd, worden hoofdzakelijk ontsloten via de IJdoornlaan, alwaar via de nieuwe ventweg en invoegstroken, het extra verkeer zijn weg vindt naar de doorgaande route. De woningen Ankerplaats worden ontsloten via de Statenjachtstraat. Voor het centrumgebied is in het kader van de stedelijke vernieuwing een parkeerbalans opgesteld. De conclusie bij de parkeerbalans is, dat de parkeercapaciteit van het centrumgebied voldoende is om aan de vraag te voldoen. Het volgende is geconstateerd in het plangebied van dit bestemmingsplan:

  • binnen het plangebied is het autoverkeer op de buurtontsluitingswegen beperkt tot bestemmingsverkeer. Er wordt binnen dit bestemmingsplan geen ruimte gegeven voor extra autoverkeer;
  • de doorgaande wegen (de stroomwegen) in het plangebied zoals de IJdoornlaan en de Statenjachtstraat zijn opnieuw ingericht waardoor een betere doorstroming is ontstaan;
  • binnen het plangebied bevinden zich blauwe parkeerzones en gebieden waar geen parkeerregime geldt;
  • het plangebied kan worden aangemerkt als C-locatie;
  • het bestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen met een verkeersaantrekkende werking mogelijk.
5.10.4 Conclusie

Gezien het bovenstaande bestaat er geen aanleiding en/of noodzaak om onderzoek te doen naar verkeer en parkeren. In het kader van verkeer en parkeren zijn geen belemmeringen te constateren voor dit bestemmingplan.